hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > طبع سمنو گرم است یا سرد؟ خواص سمنو، مصلح و کالری آن

طبع سمنو گرم است یا سرد؟ خواص سمنو، مصلح و کالری آن

طبع سمنو سنتی گرم است و خوراکی‌هایی مثل سکنجبین و کاسنی مصلح آن هستند. در ادامه به فواید و خواص سمنو، مواد تشکیل دهنده، ارزش غذایی و نگهداری آن خواهیم پرداخت.

سمنو چیست؟

سمنو خوراکی ایرانی است که شباهت زیادی به حلوا دارد. این دسر کهن ایرانی از عصاره ریشه گندم جوانه زده تهیه می شود.

کاسه سمنو با غنچه های گل محمدی

کالری سمنو

سمنو به طور کلی جزو دسرهای انرژی زا و با کالری بالاست. هر 100 گرم از این خوراکی مقوی 300 کالری انرژی دارد. از این رو به افرادی که از لاغری مفرط رنج می برند مصرف مداوم اما به اندازه سمنو توصیه می شود.

کاسه سمنو

مواد تشکیل دهنده سمنو و ارزش غذایی آن چیست؟

مواد تشکیل دهنده و ارزش غذایی 100 گرم سمنو را در جدول زیر مشاهده می کنید:

مواد موجود در 100 گرم سمنو مقدار / واحد
انرژی 300 کالری
پروتئین 16 گرم
چربی 3.5 گرم
کربوهیدرات 75 گرم
کلسیم 40.5 میلی گرم
فسفر 282 میلی گرم
پتاسیم 207 میلی گرم
آهن 13 میلی گرم
اسید فولیک 77 میلی گرم
ویتامین های گروه B 4 میکروگرم
ویتامین C 4 میکروگرم
ویتامین K 2 میکروگرم
ویتامین E 3 میکروگرم
ویتامین A 4 میکروگرم
ویتامین D 2 میکروگرم
فیبر 1.8 گرم
اسید فولیک 80 میکروگرم
تیامین 90 میکروگرم
ریبوفلابین 110 میکروگرم
مالتوز متفاوت
کرومیوم متفاوت
روی متفاوت
سلنیوم متفاوت
مس متفاوت

فواید سمنو

خواص سمنو بسیار است. به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • منبع غنی از انواع ویتامین از جمله ویتامین K، ویتامین E، ویتامین A و انواع ویتامین B برای رفع خستگی بدن
  • پیشگیری از پوکی استخوان با تامین کلسیم و پتاسیم مورد نیاز بدن
  • توقف یا کند کردن روند پوکی استخوان به دلسل کلسیم و پتاسیم بالای موجود در آن
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و موثر در پیشگیری از سرطان
  • پیشگیری از سرماخوردگی با تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین ویتامین ث مورد نیاز بدن
  • بهبود حرکت روده‌ها و درمان یبوست از طریق تامین فیبر مورد نیاز بدن
  • درمان خانگی کم خونی به دلیل دارا بودن ویتامین‌های اسیدفولیک و آهن
  • پیشگیری از افسردگی به دلیل دارا بودن ویتامین B
  • پیشگیری از پیری زودرس پوست با تامین ویتامین A و E مورد نیاز بدن و افزایش الاستیسیته پوست
  • افزایش رشد مو‌ها با تامین روی مورد نیاز بدن
  • کمک به رشد و سلامت مغز و افزایش ضریب هوشی کودکان به دلیل دارا بودن فسفر

طبع سمنو

طبع سمنو در طب سنتی و اسلامی گرم و معتدل است و خوراکی‌هایی مثل سکنجبین، کاسنی، ترشی طبیعی و... مصلح آن هستند. سمنو یک غذای کامل و پرخاصیت است و بعد از مصرف آن تا دو ساعت چیزی میل نکنید.

طبع سمنو در طب اسلامی

از نظر طب سنتی بعد از خوردن این دسر خوشمزه گرمی بدن افزایش می‌یابد، اما از آنجایی که از لحاظ خشکی و تری، معتدل است احساس تشنگی نخواهید داشت. این دسر خوشمزه سفره هفت سین از عصاره جوانه گندم و آرد سبوس دار تهیه می‌شود و شیرینی آن در حالی که خانگی باشد و شکر به آن افزوده نشود کاملا طبیعی و بدون هیچ افزودنی است. در واقع ترکیب عصاره گندم با آرد یک طعم شیرین فوق العاده به این غذای مغذی می‌بخشد.
دیگ بزرگ مسی سمنو در حال چخت

مصلح سمنو چیست؟

مصلح این میان وعده مغذی در طب سنتی سکنجبین و کاسنی هستند. طبع کاسنی سرد و‌ تر و رو به معتدل است، بنابراین افراد گرم مزاج بهتر است سمنو را همراه با این مصلح مصرف کنند. همچنین طبع سکنجبین به میزان سرکه و عسل آن بستگی دارد. سکنجبینی که بخش عمده آن از سرکه تشکیل شده است، برای افراد گرم مزاج مناسب‌تر است.
از دیگر مصلحات این دسر می‌توان به کاهو، به، شیرتازه و ترشی طبیعی اشاره کرد. طبع کاهو سرد و‌ تر است و تمام ترشی‌ها هم طبع سردی دارند، بنابراین مصرف سمنو با این مواد غذایی میزان گرمی آن را کاهش می‌دهد. طبع شیر به نوع آن بستگی دارد و می‌تواند سرد یا گرم باشد. شیر تازه طبع معتدلی دارد و در طب سنتی به عنوان مصلح سمنو شناخته می‌شود.

سمنو در بارداری

خوردن سمنو در بارداری نه تنها مجاز است، بلکه فایده های زیادی هم دارد. البته مادران باردار باید توجه داشته باشند که در خوردن سمنو افراط نکنند. اسید فولیک و آهن بالای موجود در سمنو برای زنان باردار بسیار مفید است.

فولیک اسید موجود در سمنو برای زنان باردار در بهبود رشد سیستم عصبی جنین بسیار موثر است. اگرچه خوردن سمنو جایگزینی برای استفاده مکمل های ویژه حاوی اسید فولیک نیست اما در روند تأمین این ماده حیاتی جهت رشد جنین نقش مهمی ایفا می کند. بهبود رشد سیستم عصبی در جنین بر بهتر شدن هوش نوزاد اثری شگرف دارد.

آهن بالای موجود در سمنو برای مادران باردار به خونسازی بیشتر و رفع کم خونی آنها کمک می کند. تأمین خون غنی در بدن مادر با رساندن نیازمندی های رشد جنین و سیستم های بدن او ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد.

مشکلات گوارشی در مادران باردار معمولا مورد شایعی است. سمنو می تواند کمک شایانی در رفع یبوست و مشکلات گوارشی ناشی از بارداری ایفا کند.

خوردن سمنو در بارداراری بر اساس طب سنتی

در طب سنتی و اسلامی به مصرف سمنو برای مادران باردار توصیه می شود. طب سنتی و اسلامی در این باره اعتقاد دارد که سمنو در بارداری بنیه مادر را تقویت می کند و با تقویت بنیه مادر، باعث خواهد شد تا دوران بارداری را بهتر و سالم تر پشت سر بگذارد. با در نظر گرفتن این نکات، توصیه می شود که از سمنو در بارداری و دوران شیردهی غافل نشوید. البته به خاطر داشته باشید که بهتر است سمنو در منزل تهیه شده تا از سلامت آن اطمینان داشته باشید. به علاوه در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید، خصوصا اگر قند خونتان بالا است و یا مبتلا به دیابت هستید. همچین مصرف سمنو برای رفع سختی زایمان کارآمد است.

دست مردی در حال کشیدن سمنوی با مغزیجات از دیگ بزرگ نذری

مضرات سمنو بر اساس طب سنتی

طب سنتی افراط در خوردن سمنو را موجب نفخ می شمارد و همچنین آن را برای افراد سرد مزاج توصیه نمی کند.

گندم سمنو

سمنو از عصاره و شیره گندم جوانه زده و پخت آن درست می شود. معمولا گندم سمنو را یکی دو روز می خیسانند و سپس می رویانند. جوانه های گندم را چرخ کرده و می پزند. در تهیه سمنو علاوه بر جوانه های گندم از آرد آن هم استفاده می شود.

قند سمنو

در فرایند روند درست کردن سمنو و خیساندن دانه های گندم مواد نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچکتری به نام مالتوز می‌شود. به همین دلیل سمنو به طور طبیعی شیرین است. بسیاری از کارگاه های تولید سمنو در تهیه آن شکر اضافه می کنند. مصرف سمنو برای افراد چاق یا مبتلا به دیابت که قند خون دارند با هشدار و وحدودیت همراه است. بهتر است این افراد به طور کل سمنو نخورند یا در مصرف آن به مقدار کم احتیاط کنند.

فلسفه سمنو

سمنو، سومالک یا سمنک که در جنوب ایران به نچگی هم معروف است یکی از قدیمی ترین خوراک های ایران کهن محسوب می شود. این دسر محبوب ظاهرا برای اولین بار در خراسان پخته شده و پس از شهرت در ایران به آذربایجان، ترکیه، و حتی اروپا رفته است.

آن طور که در بین مردم شایع است سمنو به دلیل اثر انرژی زایی و توان افزایی که در بدن انسان دارد نماد قدرت است و به دلیل مراحل پخت طولانی و دشوارش، سمبل توجه به دیگران و همکاری و همبستگی است.

سمنو به دیگر زبان ها

سمنو در فارسی به انگلیسی به ترکی استانبولی به ترکی آذربایجانی به آلمانی
سمنو، سمنک Samanu Sümölök

Səməni halvası

Samanak



نحوه و زمان مصرف سمنو

این غذای مقوی به مدت ۵۰ روز در دمای ۲-۴ درجه سانتی گراد قابل نگه داری است. این سین هفت سین به تنهایی یک میان وعده و یا وعده کامل است به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن دارای ۳۰۰ کالری، ۰.۵ گرم پروتئین و ۵۲ گرم کربوهیدرات است؛ بنابراین آن را در زمان گرسنگی بخورید و تا ۲ ساعت بعد از خوردن آن غذایی میل نکنید. در صورتی که گرم مزاج هستید این سین مغذی را با مصلح مصرف کنید تا عارضه‌ای نداشته باشد. همچنین سمنو می‌تواند یک غذای کامل برای نوزادنی که غذا می‌خورند، باشد. با مقادیر کم این غذا شروع کنید، روزانه یک قاشق چایخوری از آن را بدون قطعات بادام به نوزادتان بدهید یا آن را در شیر حل کنید، در صورتی که این مقدار اندک باعث بروز مشکلی نشد، مقدار آن را به تدریج افزایش دهید.

نگهداری سمنو

بهتر است سمنو را به طور تازه مصرف کنید. این دسر را می توان در دمای بین 2 تا 5 درجه سانتی گراد در یخچال تا 50 روز نگهداری کرد. اگرچه ممکن است سمنو را بتوان بیشتر از 50 روز هم در یخچال بدون تغییر مزه آن نگهداری کرد اما به طور حتم مزه و کیفیت آن در طولانی مدت تغییر خواهد کرد. نگهداری سمنو در محیط گرم باعث ترش شدن و ترشیدگی آن خواهد شد. برخی سمنو را برای مدت طولانی فریز می کنند.

فواید سمنو برای گربه

سمنو برای گربه بسیار مفید هم است اگرچه باید توجه داشت که گربه خانگی در خوردن سمنو زیاده روی نکند. گربه به دلیل آنکه حیوان بسیار تمیزی است و با زبان و آب دهانش به نظافت بدنش می پردازد همیشه مقداری از موی خود را از راه دهان به معده فرو می دهد. دامپزشکان و متخصصان مالت را در رژیم غذایی همیشگی گربه ها می گذارنند. مالت در دفع موهای گربه از معده اش به او کمک می کند. مالت نیز که از پایه جوانه گندم یا جوانه جو ساخته می شود هم از نظر طرز تهیه و مواد پایه و هم از نظر رنگ بو شباهت بسیار زیادی به سمنو دارد. مالت ها معمولا در تیوب هایی شبیه کرم برای خرید و استفاده کسانی گربه خانگی دارند در دسترس است. گربه ها معمولا مالت و سمنو را بسیار دوست دارند. از این رو سمنو برای گربه بسیار مفید است.

سخن آخر

سمنویی که به صورت غیراصولی تهیه می‌شود، دارای مقدار زیادی شکر است و شیرینی آن طبیعی نیست. همچنین در برخی فروشگاه‌ها سمنو را به صورت روباز نگه داری می‌کنند و در معرض انواع آلودگی قرار می‌گیرد. طعم ترشیدگی می‌تواند نشان دهنده فساد این ماده غذایی باشد.

سمنو چیست؟
سمنو یکی خوراکی ایرانی است که از پختن عصاره گندم تازه سبز و جوانه زده تهیه می شود. این دسر مقوی در هفت سین ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و دارد.
طبع سمنو چیست؟
سمنو گرم و معتدل است.
مصلح سمنو چیست؟
سکنجبین و کاسنی مصلح سمنو هستند.


سمنو برای چی خوبه؟
سمنو به دلیل ویتامین های بسیاری که دارد به طور معمول برای بدن مفید است و همچنین برای رفع خستگی یا در حالت سرماخوردگی کاراست. پتاسیم و کلسیم بالای موجود در آن برای جلوگیری از پوکی استخوان در افراد مصرف توصیه می شود. همچنین برای رفع لاغری مفرط یا کم خونی از سمنو استفاده می شود.


سمنو نماد چیست؟
سمنو نماد قدرت، صبر و مقاومت است. ایرانیان آن را در سفره هفت سین می آورند تا سالی پربار داشته باشند.


آیا سمنو چاق کننده است؟
بله، سمنو باعث چاقی می شود.


خواص سمنو چیست دارد؟
سمنو خونساز است و باعث تنظیم هورمون های بدن می شود. همچنین برای رفع خستگی و بهبود ایمنی بدن مفید است.


آیا زنان باردار می توانند سمنو بخورند؟
بله، مصرف سمنو برای خانم های باردار تجویز می شود اما به اندازه. در مصرف سمنو زیاده روی نکنید.


فواید سمنو برای استخوان ها چیست؟
سمنو به دلیل کلسیم و پتاسیم بالای موجود در آن برای پیشگیری یا توقف پوکی استخوان در سالمندان مفید است.


تعبیر خواب سمنو چیست؟

سمنو گرفتن از کسی در خواب به معنای افزایش نعمت است و سمنو دادن به کسی به معنای روزی رساندن به کسی اشت . دیدن سمنو با رنگ غیر طبیعی خوب نیست و تعبیر خوبی ندارد و معنای غم و ناراحتی می دهد.









استفاده از سمنو در تغییر طبع شما چقدر تأثیر داشته است؟
امتیاز: 4.1 (از 12 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد