hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > درخواست خانواده جان‌باختگان ۷۳۷ از مسئولان

درخواست خانواده جان‌باختگان ۷۳۷ از مسئولان

خانواده های مسافران هواپیمای حادثه دیده بوئینگ پس از گزارش ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفتگویی خواسته های خود را بیان کردند.
چهار روز پس از سانحه هوایی پرواز تهران-کی‌یف که جان ۱۷۶ مسافر و خدمه آن را گرفت، خانواده قربانیان همچنان چشم انتظار تحویل پیکر عزیزانشان هستند. آن‌ها تحویل سریع پیکر جانباختگان و رسیدگی قضایی به ماجرا و محاکمه مقصر یا مقصران این سانحه هوایی را مهم‌ترین مطالبه خود اعلام کردند.
با مقصر یا مقصران برخورد کنند
درخواست خانواده جان‌باختگان ۷۳۷ از مسئولان
صدایش می‌لرزد و بغض فروخفته هنوز راه گلویش رابسته است. آن‌قدر دراین چند روزهمراه اعضای خانواده خود و برادرش بی‌تابی کرده که نای حرف زدن ندارد و صدای گرفته اش گواه این موضوع است. می‌گوید عموی دختری به نام دریاست که درحادثه سقوط مرگبار هواپیما جان باخته است.
خواسته‌های خانواده مسافران حادثه بوئینگ از مردم و مسئولین؛ آب برآسیاب دشمن نریزیم، مقصران را محاکمه کنید
«برادرم یک پسرداشت که ازدواج کرده بود. دریا، دومین فرزند برادرم بود. او فقط ۲۱ بهار اززندگی‌اش گذشته بود. خانواده‌اش هزاران امیدوآرزو داشتند که با مرگ او در این حادثه تلخ همه آرزو‌ها وامیدهایشان رنگ باخت. برادرزاده‌ام دریکی ازدانشگاه‌های کانادا در رشته گرافیک مقطع کارشناسی درس می‌خواند. اعتبار گذرنامه دریا تمام شده و برای تمدید آن به ایران سفر کرده بود. من و خانواده دریا از طریق خبری که درتلویزیون منتشر شد متوجه جان باختن او در این سانحه هواپیمایی شدیم. باورمان نمی‌شد.»
وی افزود: من وبرادرم برای انجام آزمایش دی‌ان‌ای به پزشکی قانونی تهران رفتیم. مسؤولان آنجا بعدازبررسی‌های لازم گفتند لازم نیست من آزمایش دی‌ان‌ای را انجام دهم؛ بنابراین پدر دریا آزمایش‌های دی‌ان‌ای را انجام داد. مسؤولان پزشکی قانونی به ما گفته اند پاسخ نتیجه انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای را تا یک هفته دیگر به ما اعلام می‌کنند. از زمانی که حادثه رخ داده هیچ مسؤولی سراغ خانواده‌های داغدیده از جمله برادرم و دیگر خانواده‌های داغدیده نرفته اند و حتی از خانواده‌های جانباختگان دلجویی نشده است.
وی افزود: خانواده برادرم نیز مثل دیگر خانواده‌های قربانیان بابت مرگ عزیزانشان شکایت دارند و در محاکم قضایی شکایت خود را مطرح می‌کنند. از مسؤولان قضایی می‌خواهیم پاسخگوی خانواده‌ها باشند و قاطعانه با عامل و عاملان این حادثه که باعث مرگ افراد بسیاری شد و خانواده‌ها را در داخل و خارج از کشور داغدار کرد، برخورد کنند. امیدواریم پزشکی قانونی هر‌چه زودتر نتایج آزمایش‌های دی‌ان‌ای را به پایان برساند تا بتوانیم اجساد عزیزان خود را تحویل بگیریم.
آب برآسیاب دشمن نریزیم
درخواست خانواده جان‌باختگان ۷۳۷ از مسئولان
همچنین دیروز خانم مولایی که مدیر مدرسه بشری در شهر قم است و در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی دخترش حسنی سعدی ودامادش محمد صالحه به شهادت رسیده‌اند، در واکنش به بیانیه نیرو‌های مسلح درمورد علت سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بنده خودم یکی از داغداران ومصیبت دیدگان این حادثه بودم. ولی به همه عزیزان توصیه می‌کنم که مباداحرفی بگویید که ذره‌ای به نیرو‌های مسلح و سپاه ومقام ولایت خدشه‌ای وارد شود. کشور در شرایط حساس جنگی، موشکی و تهدیدات زیاد است. دوستان سعی کنیم، آب برآسیاب دشمن نریزیم.
تشییع جنازه خواهرم مشخص نیست
پگاه صفرزاده دانشجوی ۲۰ ساله رشته داروسازی در هواپیمای اوکراین جان خود را از دست داد. چند ماه قبل بود که پگاه بعد از قبولی در رشته داروسازی دانشگاه تهران و گذراندن چند ترم دانشگاه در ایران، تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به کشور کانادا برود.
پانیذ صفر زاده، خواهر پگاه گفت: «شش ماه قبل بود که کار پذیرش خواهرم در دانشگاه کانادا درست شد و پگاه برای ادامه تحصیل به آن کشور رفت. از چند وقت قبل او تصمیم گرفت برای تعطیلات ژانویه به ایران بیاید و می‌گفت دلش برای ما تنگ شده است. ما سه خواهر هستیم که خیلی به همدیگر وابسته ایم. در طول دو هفته‌ای که او در ایران بود، تمام وقتش را با من و خواهرم و پدر و مادرم گذراند و جایی نرفتیم و در خانه بودیم. اما فکرش را نمی‌کردیم که پگاه موقع برگشت به کانادا برای همیشه از پیش ما برود.»
پانیذ صفرزاده خواهر پگاه در مورد تشییع جنازه خواهرش می‌گوید: «پدر و مادرم دو روز قبل برای انجام آزمایش دی‌ان‌ای و شناسایی جسد به پزشکی قانونی رفته اند و از آن روز حال بدی دارند. اما معلوم نیست شناسایی جسد چقدر طول می‌کشد و برای همین زمان تشییع جنازه خواهرم هم مشخص نیست.»
پیکر عزیزانمان را زودتر بدهند
درخواست خانواده جان‌باختگان ۷۳۷ از مسئولان
مهندس عمران جوان و همسر و فرزندش بعد از سفر دو هفته‌ای به ایران در برگشت به کانادا، در پرواز بوئینگ به اوکراین جان خود را از دست دادند.
میرمحمدمهدی صادقی بعد از این‌که برای ادامه تحصیل به کانادا رفت تا کنون برای دیدار خانواده‌اش به ایران نیامده بود. در تعطیلات کریسمس برای اولین بار راهی ایران شد و دو هفته را در کنار اقوام گذراند و سفری هم به جزیره کیش داشت.صادقی و همسر و فرزندش در برگشت به کانادا در هواپیمای تهران-کی‌یف جان خود را از دست دادند.
خواسته‌های خانواده مسافران حادثه بوئینگ از مردم و مسئولین؛ آب برآسیاب دشمن نریزیم، مقصران را محاکمه کنید
علی آبنار پسرخاله محمد مهدی گفت: «پسرخاله‌ام مهندس عمران بود. دو سال قبل برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش گرفت، ولی از زمانی که با همسر و فرزندش به کانادا مهاجرت کردند تا حالا به ایران نیامده بود. زمانی که او برای اولین بار با خانواده‌اش به تهران آمد، ما فکرش را هم نمی‌کردیم که بعداز دو هفته خوشگذرانی در کنار اقوام در یک سانحه هوایی جانشان را از دست دهند و حالا همه خانواده در شوک از دست دادن آن‌ها هستند.»
آبنار در ادامه گفت: «امروز وقتی متوجه شدیم که هواپیما به خاطر خطای انسانی سقوط کرده بوده، حالمان بدتر از قبل شد. این‌که باور داشته باشیم عزیزانمان را به خاطر مشیت الهی از دست داده‌ایم با این‌که آن‌ها به‌خاطر خطای انسانی جان باختند فرق زیادی دارد و بروز خطای انسانی ماجرا را برایمان دردناک‌تر کرده است. حال مادر پیر محمدمهدی خیلی بد است و با کمک قرص و دارو سرپاست.»
او در ادامه گفت: پزشکی قانونی گفته که جواب آزمایش دی‌ان‌ای لااقل دو هفته دیگر آماده می‌شود و تنها خواسته ما این است که شناسایی اجساد زودتر انجام شود تا بتوانیم مراسم تشییع پیکر قربانیان را زودتر برگزار کنیم. مطالبه دیگری هم نداریم، چون هیچ چیز نمی‌تواند عزیزان ما را به ما برگرداند.»
شناسایی اجساد را زودتر انجام دهید
مهندس پدرام موسوی و خانواده اش که از ۲۰ سال قبل تا به حال مقیم کشور کانادا بودند، زمانی که در تعطیلات کریسمس برای ملاقات خانواده‌هایشان به تهران آمدند، در راه برگشت به محل زندگی شان در سانحه هوایی جان خود را از دست دادند.
پدرام موسوی و همسرش پروفسور مژگان دانشمند، ۲۰ سال قبل مهندسی الکترونیک گرایش مخابرات را در دانشگاه علم و صنعت خواندند و برای ادامه تحصیل به کانادا رفتند و در همان جا مشغول کار شدند. مژگان دانشمند استاد دانشگاه آلبرتا بود.
برادر پروفسور دانشمند گفت: هر‌از گاهی خواهرم و همسرش و دو دخترشان دریا و درینا، برای دیدن خانواده به ایران می‌آمدند و دو هفته قبل در تعطیلات اول سال میلادی به ایران آمده بودند. باور مرگ خواهرم و خانواده اش برای ما خیلی سخت و دردناک است. اما کسی از مسؤولین برای ابراز همدردی با ما تماس نگرفته است.
ما هیچ توقعی از دولت نداریم و حالا که عزیزانمان را از دست داده‌ایم دیگر فرقی نمی‌کند که دلیل سقوط هواپیمای آن‌ها نقص فنی بوده و یا خطای انسانی. تنها چیزی که الان برای ما تسلی بخش خواهد بود این است که اجساد آن‌ها زودتر شناسایی و تحویل خانواده داده شود تا با تشییع جنازه‌ها، کمی آرام‌تر شویم.
شناسایی هویت قربانیان ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد
در حالی که یکی از گلایه‌های خانواده مسافران، تحویل ندادن اجساد است دکتر مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره آخرین وضعیت شناسایی اجساد قربانیان گفت: ازابتدای اعلام حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در شهرستان شهریار، همکاران ما در قالب گروه مدیریت بحران در محل حادثه حضور داشتند و بر‌نحوه جمع آوری اجساد نظارت کردند. همه اجساد در کاور قرار گرفت و برای نمونه برداری به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک منتقل شد.
وی افزود: نمونه برداری از بقایای اجساد به پایان رسیده است. این در حالی است که نمونه گیری از بستگان افراد شده در این هواپیما در حال انجام است و از ۱۴۷ مسافر ایرانی، تاکنون ۱۳۰ نفر از بستگان جانباختگان به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و از بقیه بستگان درخواست می‌کنیم در نزدیک‌ترین زمان به ادارات کل پزشکی قانونی استان محل سکونت افراد فوت شده مراجعه کنند تا انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای انجام گیرد و در تطبیق نهایی و تحویل اجساد به بستگان با تاخیر مواجه نشویم.
فروزش ادامه داد: البته در این هواپیما ۱۷۶مسافر و خدمه جان‌باختند که ۲۹نفر از این مسافران اتباع خارجی هستند که به بستگان آن‌ها دسترسی نداریم و در مذاکره با پلیس بین الملل قرارشده است نمونه‌های دی ان‌ای بستگان آن‌ها برای ما ارسال شود تا تطبیق نهایی انجام شود. علاوه بر آن، از دیروز تیمی از مجموعه تشخیص هویت پلیس اوکراین نیز به ایران آمده و بنا شده تا آن‌ها در شناسایی هویت قربانیان اوکراینی که ۹ خدمه پرواز و دو مسافر بودند، همکاری کنند، این تیم اعلام کرد اطلاعات ژنتیک برخی از افراد حاضر در هواپیما را دارند و بنا شد آن‌ها را در اختیار ما قرار دهند و اقدامات مربوط به شناسایی هویت انجام شود.
همچنین بر اساس اصول فنی باید همه نمونه‌های بستگان احصاء شود تا از طریق نمونه‌های اجساد بتوانیم تطبیق را انجام دهیم و همه هدف ما این است که تحویل اجساد کامل باشد تا اشکالات بعدی در تعیین هویت ایجاد نشود. وی خاطر نشان کرد: از همه قربانیان هواپیمای اوکراینی نمونه ژنتیک اخذ شده، اما با توجه به زمانبر بودن فرآیند تشخیص هویت تاکنون هیچ یک از این جانباختگان شناسایی نشده‌اند. برخی خانواده‌ها در خارج از کشور هستند، مثلا با خانواده‌ای خود من صحبت کردم و گفتند همسر و فرزند مرحوم از طریق امارات به کانادا رفته بودند و حالا باید برای نمونه دوباره به ایران بازگردند که این امر کمی زمانبر است. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: چهار نفر شهروند سوئد، دو نفر شهروند کانادایی - ایرانی و ۱۲نفر نیز شهروند افغانستان بودند که اقدامات برای تشکیل پروفایل دی‌ان‌ای این افراد نیز در حال انجام است. از میان شهروندان افغانستانی نیز خانواده سه نفر از آنان که در ایران بودند برای دریافت نمونه مراجعه کرده‌اند.
وی ادامه داد: فرآیند تشخیص هویت امری زمانبر است و با توجه به این‌که دقت کار برای ما بسیار مهم است، امکان دارد بین ده تا ۱۴ روز این فرآیند طول بکشد، البته ممکن است برخی قربانیان نیز زودتر شناسایی شوند که اقدامات لازم در مورد این افراد با هماهنگی مقام قضایی انجام خواهدشد. تا کنون هویت هیچ یک از قربانیان این هواپیما شناسایی نشده است، اما نمونه‌های ژنتیک از تمامی جانباختگان اخذ شده است. متخصصان و کارشناسان پزشکی قانونی در شیفت‌های ۲۴ ساعته در حال انجام اقدامات لازم برای شناسایی و تشخیص هویت قربانیان هستند
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد