hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > واکنش‌ها به سقوط هواپیمای مسافربری؛ آن‌چه نابخشودنی است

واکنش‌ها به سقوط هواپیمای مسافربری؛ آن‌چه نابخشودنی است

صبح امروز ستادکل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، با صدور اطلاعیه ای، این حادثه را ناشی از خطای انسانی دانست و اطمینان داد بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید.
ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز پس از این اعلام گفت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.
حسن روحانی رئیس جمهور نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیرو‌های مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعلام کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.
واکنش‌های داخلی به مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را در ادامه می‌خوانیم:
طیبه سیاوشی: اگر مردم محرم و امین بودند، به آنان دروغ نمی‌گفتند.=۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۳۸نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتر خود نوشت: موضوع حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در جلسه فردا -یکشنبه- مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.
«طیبه سیاوشی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اطلاعیه ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره مورد اصابت غیر عمد قرار گرفتن هواپیمای مسافربری پرواز تهران کی یف توسط نیرو‌های نظامی کشور در حساب توئیتر خود نوشت: در پرواز اوکراینی، ۱۷۶ زندگی و هزاران آرزو از دست رفت و در روز‌های بعد، با دروغ‌گویی‌ها و کتمان‌کاری‌های مراجع مسوول، اعتماد عمومی هزار تکه شد. اگر مردم محرم و امین بودند، به آنان دروغ نمی‌گفتند.
وی در ادامه خبر از بررسی این موضوع در مجلس شورای اسلامی داد و نوشت: درخواست داریم جلسه‌ی علنی فردای مجلس به بررسی جوانب این حادثه اختصاص یابد.

مولاوردی: آرزو به دلمان ماند که حداقل یک نفر استعفا دهد۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۳۶شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رئیس جمهور در توییتر نوشت: "آرزو به دلمان ماند حداقل یک نفر در این شرایط استعفا دهد. کمترین پاسخی که برای تشفی خاطر و تسکین افکار عمومی در این لحظات می توان داد چسبیدن به این میزها و عناوین چه ارزشی دارد در برابر فوران خشم و سرخوردگی و احساس تحمیق یک ملت؟!"

محمد فاضلی: آن‌چه نابخشودنی است۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۲۳محمد فاضلی در یادداشتی با عنوان "آن‌چه نابخشودنی است" نوشت:  معلوم شد هواپیمای اوکراینی هدف موشک خودی قرار گرفته است. اشتباه و اتفاق بخشی از ذات نظامی‌گری، فناوری و حتی صنعت هوایی است. اما دروغگویی و اصرار بر پنهان‌کاری، با ذات اطلاع‌رسانی و روراستی با ملت در تضاد است. سه روز پنهانکاری خطرناک است. وحشتناک، پاسخ این سؤال است: «سیستم‌هایی که تا به این حد پنهانکار و غیرشفاف هستند، چه چیز‌های دیگری را پنهان می‌کنند یا قادرند پنهان کنند؟» هولناک، پنهان نگه داشتن واقعیت از دولت است که اگر پنهان نشده بود رئیس سازمان هواپیمایی و سخنگوی دولت با آن اصرار از نفی سناریوی اصابت موشک نمی‌گفتند. دروغگویی و پنهانکاری سیستماتیک نابخشودنی است. نمی‌دانم بر داغ بر دل مانده قربانیان پرواز بگریم یا بر این سطح از نابخردی، بی‌اخلاقی یا ناکارآمدی که بر سر میلیون‌ها ایرانی آوار می‌شود.

صادق زیبا کلام: سه روز به عالم و آدم دروغ گفتیم!۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۲۲صادق زیباکلام با انتقاداز تاخیر در اعلام ماجرای هواپیمای اوکراینی در توئیتر خود نوشت: شرایطی که هواپیمای اوکراین مورد هدف قرار گرفت بی شباهت با وضعیت ایرباس ما نبود. با این تفاوت که آمریکایی‌ها بلافاصله که متوجه اشتباه اسفناک‌شان شدند اعتراف کردند. اما ما سه روز به عالم و آدم دروغ گفتیم و بلندگوهای تبلیغاتی‌مان طبق معمل یکسری تئوری‌های توطئه به مردم تحویل دادند.
واکنش‌ها به سقوط هواپیمای مسافربری
 
احمدزیدآبادی: همۀ ابعاد فاجعۀ یک طرف و کتمان حقیقت و دروغگویی طرف دیگر!۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۲۰احمد زیدآبادی نوشت: وای از رسوایی! چیزی بدتر از این خداوند خلق نکرده است! همۀ ابعاد فاجعۀ ساقط کردن هواپیمای اوکراینی یک طرف و کتمان حقیقت و دروغگویی در بارۀ علت آن، طرف دیگر! یعنی اگر منابع آمریکایی، موشک شلیک شده به سمت هواپیما را در فضا رهگیری و افشا نمی‌کردند، قرار بود علت سقوط هواپیما تا ابد متکوم بماند؟ یعنی آن فردی که موشک را شلیک کرد یا فرمان شلیک داد، نمی‌دانست چه دسته گلی به آب داده است؟ یعنی اصلاً در این باره گزارش نداد؟ یا گزارش دروغ داد؟ یا اینکه او گزارشش را به درستی داد اما قرار شد که فاجعه نادیده گرفته شود؟
حسین دهباشی: سه‌روز است یک موشک ۹متری زمین به هوا شلیک شده، تازه الان فهمیده‌اند؟۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۱۵حسین دهباشی در مطلبی که در کانال تلگرامی خود با عنوان "رسوایی ملی" منتشر کرده است نوشت:  آقا پوکه‌ی فشنگ می‌دانید چیست؟ پوکه فشنگ، قسمت نهایتا ۳سانتی‌متری انتهای فشنگ است که پس از شلیک گلوله، از تفنگ می‌پرد بیرون و دیگر ارزشی ندارد. ولی در میدان تیر، پوست از کله‌ی سرباز می‌کنند اگر یک پوکه گم شود. آن‌وقت سه‌روز است یک موشک ۹متری زمین به هوا شلیک شده، تازه الان فهمیده‌اند؟
بابت اشتباه در شناسایی هواپیما و شلیک به آن، افسر پدافند باید بازخواست شود و قطعا می‌شود. اما بابت نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، واقعا منصفانه نیست که هیچ مقام نظامی یا دولتی مثلا استعفا دهد. بلکه کمترین توقع، اخراج همه‌ی آن‌ها و محرومیت مادام‌العمر از کلیه‌ی مناصب حکومتی است. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد