hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > زنگ خطر مهاجرت ورزشکاران زن ایرانی

زنگ خطر مهاجرت ورزشکاران زن ایرانی

کيميا عليزاده تنها مدال‌آور زن ايراني است که در تاريخ ورزش ايران در بازي‌هاي المپيک برنده مدال شده است. اما اخيرا از اين ورزشکار خبري منتشر شده که حاکي از مهاجرت وي به هلند و ادامه فعاليت‌هاي ورزشي‌اش در اين کشور است. خبر مهاجرت کيميا عليزاده در همان ابتدا بازتاب‌هاي فراواني در رسانه‌هاي داخلي و خارجي داشت و همين مساله منجر به بيشتر شدن حواشي اين مهاجرت شد.
اما فارغ از مهاجرت کيميا عليزاده، مدتي است که از ورزشکاران مختلف اخبار مبني بر تر‌ک وطن مي‌شنويم، اين موضوع مي‌تواند براي ورزش کشور در نوع خود خطر آفرين باشد. رئيس فدراسيون تکواندوي ايران در خصوص مهاجرت کيميا عليزاده گفته است: کيميا عليزاده به پدرش گفته بود براي تفريح به خارج مي‌رود و بي‌توجهي به او کذب محض است.
 
سيد محمد پولادگر معتقد است: هيچ‌کس نمي‌تواند حداقل در رابطه با خانم عليزاده مدعي شود که به او بي‌مهري يا بي‌توجهي شده چون شرايط او در ايران به گونه‌اي است که بيش از اينکه مسئولان به او توجه کنند مورد محبت و حمايت هميشگي مردم قرار دارد. حتي زماني که به دليل بيماري در بيمارستان بستري بود ازدحام اقشار مردم و مسئولان براي عيادت از او به حدي بود که مسئولان بيمارستان و ساير بيماران دچار مشکل شده بودند.
 
زنگ خطر مهاجرت ورزشکاران ايراني
اشرف بروجردي در گفت و گو با «آرمان ملي»، در خصوص مهاجرت ورزشکاران ايراني معتقد است: ورزشکاران از کشور خودشان ايران مهاجرت مي‌کنند براي کشور‌هاي ديگر بازي کنند، حتي امکان دارد در کشور‌هاي ديگر هم سختي بکشند اما با اين تفاوت که در کشورهاي ديگر قطعا براي آنها شرايطي فراهم است که مي‌توانند اهداف خود را دنبال کنند، اين موضوع براي ما زنگ خطر است.
 
اين فعال سياسي افزود : در بعد ورزشي وقتي فرد به مرحله بهره برداري رسيده و قابليت هايش در سطح نمايش در تيم‌ملي است، تصميم به مهاجرت مي‌گيرد و بازهم اين موضوع زنگ خطر براي کشور است چرا که ما روي اين افراد سرمايه‌گذاري کرده‌ايم و با مهاجرت آنها سوخت سرمايه براي ايران رخ مي‌دهد، مضاف بر اين شرايط براي بانوان در عرصه ورزش سخت‌تر از آقايان است و وقتي همين سرمايه‌هاي اندک هم از کشور مي‌روند، باعث مي‌شود هيچ دختر ديگري ريسک حضور در عرصه ورزش را در ايران نپذيرد. وي تاکيد دارد : ما به‌رغم ادعا در عرصه‌هاي مختلف در کشور، در اين بعد ضعف‌هايي داريم. کشورهاي مسلمان ديگر و کشور‌هاي عربي هيچ گاه نتوانستند در سطح زنان ايران در عرصه ورزش پيشگام باشند. اما زنان ايراني اگر ميدان براي آنها باز باشد خيلي راحت مي‌تواند توانايي‌‌هاي خود را بروز بدهد، بايد چاره‌اي بينديشيم که عزيزان ما در کشور بمانند و اولويت آنها حضور در مسابقات با نام و نشان ايران باشد.
 
بیشتر بخوانید: 
هنوز نتوانسته‌ایم با کیمیا علیزاده ارتباط بگیریم

مجلس و وزارت ورزش مانع مهاجرت شوند
اشرف بروجردي در خصوص الگوهاي راهگشا براي جلوگيري از خروج ورزشکاران گفت: در اين زمينه قوانين و مقررات مجلس شوراي اسلامي خيلي کمک کننده است و مي‌تواند موثر باشد ، همانطور که ما با تاکيد بر ظرفيت 30درصدي براي کرسي‌هاي مجلس توانستيم پيشرفت‌هايي در اين زمينه بدست آوريم، در خصوص ورزش بانوان هم قطعا مي‌توانيم تاثير‌گذار باشيم ، هرچند که در عمل هيچ‌گاه نه در مجلس و نه در دولت، قانوني براي اين 30 درصد تصويب نشده است.
 
اما مجلس مي‌تواند به اين موضوع ورود کند و محدوديت‌هاي موجود زنان در حوزه ورزش را با وضع قوانين لازم ، کاهش دهد.وي درپايان تاکيد کرد : وزارت ورزش بايد پيشقدم شود، بايد مذاکره را با صاحبنظران و سياستگذاران شروع کند و ديد آنها را نسبت به ورزش بانوان تغيير دهد، به طوري علما و مراجع نيز نسبت به حضور بانوان ‌در ورزش و تماشاي مسابقات ورزشي نگاه منعطف‌تري داشته باشند.
 
مهاجرت کيميا عليزاده کار ناپسندي بود
اما جلال ميرزايي نماينده مجلس معتقد است که مهاجرت کيميا عليزاده کار ناپسندي بوده است. او در گفت و گو با «آرمان ملي» در اين باره مي‌گويد: مهاجرت کيميا عليزاده به‌عنوان يکي از زنان ورزشکار ايراني هيچ پيامدي براي ورزش ما ندارد. چراکه او به‌عنوان يک شهروند براي تصميماتش مختار است و ما بايد بدون در نظر گرفتن حواشي مقررات خودمان را وضع کنيم. اينکه فردي قهرمان بوده بعد در مرحله مقدماتي آمادگي لازم را نداشته و به تيم دعوت نشده، نبايد منجر به قهر او شود.
 
ميرزايي با اشاره به روايات گفته شده در مورد کيميا عليزاده اظهار کرد: طبق رواياتي که گفته شده کيميا عليزاده آماده نبوده و به اردو دعوت نشده است. از ديدگاه من قوانين بايد در مورد همه افراد اعمال شود، چراکه حفظ سرمايه ايران اقتضا مي‌کند ما بدون اغماض رفتار کنيم و تصميم بگيريم.
 
او تاکيد کرد: به نظر من مطرح کردن اين موضوع که اين ورزشکار يا ورزشکاران ديگر به دليل فراهم نبودن بسترهاي مناسب از کشور مي‌روند، قابل قبول نيست.ميرزايي در مورد اشتباه بودن عملکرد کيميا عليزاده گفت: ورزشکاران با استفاده از همين بسترها توانستند رشد کنند و براي کشور مدال افتخار بياورند، اينکه بعد از مدال آوري و مشهور شدن تصميم به مهاجرت بگيرند و کشور را رها کنند قابل توجيه نيست. من اقدام کيميا عليزاده را نمي‌‌پسندم و هضم آن براي من مشکل است، چرا که ما پيش از کيميا عليزاده هم افرادي را داشتيم که در رشته تکواندو براي کشور مدال قهرماني آوردند و در کشور هم ماندند.
 
اکثر آنها هم خانه‌هايي در جنوب شهر داشتند اما با اتکا به استعداد‌هاي خود رشد کردند و در کشور ماندند. البته که مهاجرت کيميا عليزاده جزئي از حقوق شهروندي اوست اما اينکه اين موضوع را به منزله ضعف کشور در حوزه ورزش قلمداد کنيم، قابل پذيرش نيست.اين نماينده مجلس با تاکيد بر منش پهلوانانه ايرانيان بيان داشت: اقدام کيميا عليزاده پسنديده نيست. چراکه افراد پيش از اين که قهرمان کشور شوند، بايد ظرفيت آن را داشته باشند که اگر جايي نارسايي يا کمبودي وجود داشت، بتوانند با روش‌هاي صحيح‌تري با اين موضوعات کنار بيايند. اما اينکه به خاطر ضعف‌هاي داخل کشور بروند و تابعيت کشور‌هاي ديگر را بگيرند با منش پهلواني ايران زمين مطابقت ندارد .
 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد