hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > طرز تهیه خورش ماست

طرز تهیه خورش ماست

خورش ماست یکی از دسر های خوشمزه و سنتی استان اصفهان است که به دلیل کامل و مقوی بودن مواد تشکیل دهنده آن، به عنوان یک وعده غذایی نیز می توان مورد استفاده قرار داد. در ادامه طرز تهیه خورش ماست را معرفی خواهیم کرد.
در این مطلب قصد داریم، دستور پخت خورش ماست که از جمله غذا های محلی اصفهان می باشد را آموزش دهیم. این غذای خوشمزه که به عنوان دسر نیز میل می شود را به دلیل مقوی بودن می توان در وعده شام و یا در سفره افطار ماه مبارک رمضان سرو کرد، حال برای یادگیری این غذای اصفهانی که برای چهار نفر تدارک دیده شده، در ادامه می توانید همراه ما شوید.
خورش ماست که مانند انواع سوپ به عنوان پیش غذا میل شده و اغلب دارای طعمی شیرین است، در دستور اصلی آن با گوشت گردن گوسفند تهیه می شود، اما در صورت دلخواه می توان به جای آن از گوشت قرمز استفاده کنید، اما در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید نیز می توانید گوشت مرغ و گوشت بوقلمون را جایگزین کنید.

دستور تهیه خورش ماست
جالب است بدانید که خورش ماست در اصفهان با شکر و گلاب تهیه شده، اما در دستور هندی آن از نمک و فلفل فراوان استفاده می شود،

بیشتر بخوانید: 
طرز تهیه خورش قیمه بدون گوشت
دستور تهیه سه نوع ته چین
طرز تهیه خورش مرغ و انار؛ غذای یلدایی
طرز تهیه کتلت سویا
طرز تهیه خورش بامیه

مواد لازم

  • ماست چکیده بی نمک/ دو و نیم کیلو گرم
  • گوشت گردن بدون استخوان/ ۲۵۰ گرم
  • پیاز/ یک عدد
  • زرده تخم مرغ/ ۲ عدد
  • شکر/ یک پیمانه سر خالی
  • آب/ ۲ تا ۳ پیمانه
  • نمک، زردچوبه، زعفران دم کرده و گلاب/ به مقدار کافی
  • خلال پسته، بادام و زرشک/ برای تزیین

روش تهیه خورش ماست

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی و اصیل

برای تهیه این خورش در ابتدا لازم است، گوشت را به همراه پیاز، مقدار کمی زردچوبه و آب در داخل یک قابلمه و بر روی حرارت بگذارید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد.
بعد از پخت گوشت، آن را از روی حرارت بردارید، البته قبل از برداشتن قابلمه از روی حرارت مقداری نمک به منظور مزه دار کردن آن اضافه کنید، حال گوشت پخته شده را از استخوان جدا کنید و در داخل یک ظرف مناسب (مسی) با استفاده از گوشت کوب خوب آن را بکوبید تا حدی که نرم و کش دار شود.
سپس در این مرحله از طرز تهیه خورش ماست لازم است شکر، ماست و تخم مرغ را با هم ترکیب کرده و به خوبی هم بزنید، بعد این مخلوط را بر روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد.

دستور طبخ خورش ماست

زمانی که مایه به جوش آمد، می توانید گوشت کوبیده شده را به این ترکیب اضافه کرده و تا جایی که همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند، هم بزنید، در این مرحله مخلوط کش داری بدست آمده است.
اکنون زمان افزودن نمک، زعفران آب کرده و گلاب می باشد، حال خورش ماست را هم بزنید تا خوب جا بیفتد و بعد از اینکه آماده شد از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود. در مرحله آخر خورش ماست را که درون یخچال قرار داده اید، بیرون آورده و با خلال بادام و پسته و نیز زرشک تزئین کرده و به عنوان دسر، پیش غذا و یا وعده غذای اصلی میل نمایید.

نکاتی مهم در تهیه خورش ماست اصفهانی

خورش ماست را به صورت سرد میل می کنند.
بنابراین بهتر می باشد که این خورش را بعد از آماده کردن تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب جا بیفتد و سپس میل کنید.
استفاده از ظروف روی برای کوبیدن گوشت در داخل آن مناسب نیست، زیرا موجب تیره و بد رنگ شدن غذا می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد