hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > با وام جدید مسکن می‌توان در تهران خانه خرید؟

با وام جدید مسکن می‌توان در تهران خانه خرید؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریباً در هیچ یک از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نمی‌توان با وام ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق که از سه‌شنبه ۱۷ دی ماه قابل پرداخت است آپارتمان خریداری کرد، اما خرید آپارتمان قدیمی ساز از طریق تجمیع وام و نقدینگی حدود ۱۵۰ میلیون تومانی قابل انجام است.

 افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اوراق احتمالاً به رونق واحدهای قدیمی‌ساز منجر خواهد شد. با توجه به رشد حدود ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن طی دو سال اخیر در شهر تهران، وام ۲۴۰ میلیون تومانی تکافوی خرید خانه در شهر تهران را نمی‌دهد اما ممکن است تجمیع این تسهیلات با نقدینگی خانوارها بتواند برای خرید آپارتمان‌های قدیمی در مناطق جنوبی تهران موثر باشد.
روز چهارم دی ماه امسال شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اوراق تسهیلات موافقت کرد که این وام از روز سه شنبه ۱۷ دی ماه قابل دریافت است.
بر اساس این مصوبه سقف تسهیلات بدون جعاله برای واحدهای مسکونی تا ۲۵ سال ساخت در تهران به صورت انفرادی ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۸۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین سقف تسهیلات برای زوجین در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان ها ۱۶۰ میلیون تومان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۰ میلیون تعیین شده است. مدتی قبل نیز سقف سنی این تسهیلات از ۲۰ به ۲۵ سال افزایش پیدا کرد که می‌تواند در قدرت خرید خانواده‌ها  موثر باشد.
بررسی‌ها نشان می دهد با نقدینگی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی می‌توان در بعضی از محله‌های مناطق ۱۰ تا ۲۰ تهران اقدام به خرید مسکن کرد. البته اغلب واحدهای در این دامنه قیمتی در جنوب غرب تهران یافت می‌شود. با اینکه بسته به موقعیت و امکانات واحدها نرخ‌ها متفاوت است اما شواهد گویای آن است که با نقدینگی ۴۰۰ میلیون تومانی باید بیشتر به دنبال واحدهای کمتر از ۵۰ متر مربع با سن بنای بالای ۱۵ سال در مناطق جنوبی تهران گشت.
میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع بوده است. این یعنی برای خرید یک آپارتمان ۵۰ متری با توجه به میانگین قیمتها در پایتخت باید حدود ۸۰۰ میلیون تومان فراهم کرد. رصد بازار حاکی از آن است که عمده متقاضیان واقعی توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند و به همین دلیل برای خرید یک آپارتمان با استفاده از وام ۲۴۰ میلیون تومانی باید قید برخی امکانات را بزنند.
گشتی در آگهی های فروش ملک نشان می‌دهد که یک واحد ۵۲ متری ۲۴ سال ساخت بدون امکانات در منطقه جوادیه در جنوب تهران ۳۹۵ میلیون تومان قیمت‌ دارد. در محله بریانک یک واحد ۵۸ متری ۱۷ سال ساخت واقع در طبقه چهارم بدون آسانسور دارای پارکینگ و انباری به مبلغ ۴۰۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. یک آپارتمان ۱۶ سال ساخت ۵۲ متری واقع در تهران‌نو بدون امکانات در طبقه چهارم بدون آسانسور ۴۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در محله امامزاده حسن آپارتمان ۵۰ متری ۱۰ ساله در طبقه دوم دارای بالکن و انباری بدون آسانسور ۳۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
پیش‌بینی یک کارشناس درباره آینده بازار مسکن
محمد عدالت‌خواه، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بعد از تغییر نرخ بنزین قیمت آپارتمان مقدار اندکی افزایش یافت اما این روند ادامه نمی یابد به ایسنا گفت: قیمت‌های اسمی ممکن است بالا  برود ولی قیمت‌های واقعی ظرفیت افزایش  ندارد. قیمت‌هایی که هم‌اکنون در بازار می‌بینیم به دلیل کاهش ارزش پول است، نه این‌که نرخ‌های واقعی در این سطح باشد. بازار مسکن دچار حباب کاذبی شده که برای دستیابی به  یک شرایط واقعی در این بازار باید سال‌ها صبر کرد؛ البته  مشروط به آن‌که  قیمت افزایش پیدا نکند.
گفتنی است که آذرماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه آبان ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد افزایش یافت. این اولین رشد قابل توجه ماهانه از اردیبهشت ماه امسال تا کنون بوده است. بر اساس اعلام دفتر مسکن هم‌چنین در آذرماه ۱۳۹۸ تعداد ۹۶۶۴ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۳۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش نشان می دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد