hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > استکی: میلیاردها خرج فوتبال می‌کنند و یک مدال هم نمی‌گیرند!

استکی: میلیاردها خرج فوتبال می‌کنند و یک مدال هم نمی‌گیرند!

کاپیتان تیم ملی هندبال از بی‌توجهی رسانه‌ها به هندبال انتقاد کرد و گفت: زحمات زیادی کشیدم اما حس اینکه به عنوان یک ورزشکار ایرانی لژیونر بودم را نداشتم چون بی توجهی زیاد بود و ما فقط زحمت کشیدیم.

تیم ملی هندبال مردان ایران این روزها خود را برای مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی آماده می‌کند. تیم ایران در دو دوره گذشته نتوانسته سهمیه حضور در جام جهانی را کسب کند و به عبارتی آخرین حضور ملی‌پوشان ایران در جام جهانی به مسابقات ۲۰۱۵ قطر برمی‌گردد. در نتیجه انگیزه زیادی برای جهانی شدن بین اعضای تیم وجود دارد. با این حال الله کرم استکی، کاپیتان تیم ملی می‌گوید اگر ایران سهمیه جام جهانی را نگیرد از تیم ملی خداحافظی می‌کند. او معتقد است که وقتی توانایی کمک به تیم ملی را نداشته باشد باید میدان را به جوان‌ترها بدهد.
این بازیکن که یکی از لژیونرهای هندبال ایران هم هست از بی‌توجهی رسانه‌ها و حمایت‌های کم وزارت ورزش انتقاد می‌کند و معتقد است که به هندبال ظلم شده است.
استکی در حاشیه آخرین اردوی تیم ملی در تهران و قبل از اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا با ایسنا به گفت‌وگو نشست و در مورد موضوعاتی چون روند آماده‌سازی ملی‌پوشان، وضعیت هندبال ایران، تصمیم برای خداحافظی از تیم ملی و بی توجهی رسانه‌ها به هندبال صحبت کرد.
در ادامه مشروح گفت و گوی استکی با ایسنا را می‌خوانید
وضعیت اردوهای تیم ملی و آمادگی بازیکنان چگونه است؟
این آخرین اردوی قبل از اعزام به مسابقات است که همه لژیونرها و بازیکنان خوب ایران دور هم جمع شدند. شرایطمان از نظر امکانات خوب است اما نیاز به بازی تدارکاتی داریم. در اردوی قطر چند بازی با الاهلی و تیم ملی قطر انجام دادیم و چند بازی هم در اردوی ترکیه انجام می‌دهیم با این حال مسابقات سختی داریم چون همه تیم‌های عربی در کشورهای اروپایی اردو دارند و خیلی هماهنگ‌تر از ما هستند. ما نیاز به هماهنگی و تمرین داریم.
فکر می‌کنید تا شروع مسابقات هماهنگی لازم را کسب می‌کنید؟
اگر روی کارمان تمرکز کنیم، می‌شود. سخت است اما می‌توانیم به هماهنگی برسیم چون اکثر بازیکنان حرفه‌ای هستند و فقط نیاز به تمرین و هماهنگی داریم.  
تیم هندبال بعد از سال‌ها شکل واقعی خود را گرفته و لژیونرها جمع شدند.
رشته‌های گروهی همیشه به اردوهای بلندمدت، بازی‌های تدارکاتی و سرمایه گذاری نیاز دارند. به خاطر اینکه اسپانسری لیگ ضعیف است بازیکنان خارج از ایران مشغول بازی شدند اما اگر همه در ایران بودیم و هر چند روز یک بار اردو داشتیم خیلی شرایط فرق می‌کرد با این حال بازیکنان بعد از چندین سال دور هم جمع شدند. شخصا اگر این دوره توانایی کمک به تیم ملی را نداشته باشم بعد از مسابقات خداحافظی می‌کنم.
اگر تصمیمتان جدی است چرا می‌خواهید خداحافظی کنید؟
وقتی توانایی کمک به تیم ملی را نداشته باشم، بهتر است که بروم تا جوان‌ترها میدان را به دست بگیرند و تجربه کسب کند. اینگونه هم نیستم  که تا ۳۸ سالگی بمانم و جایم را سفت بچسبم، اکنون ۳۲ سال دارم  و  وقتی می‌مانم که به تیم ملی کمک کنم در غیر این صورت می‌روم تا جوان‌ترها آینده  هندبال را بسازند.
فکر می‌کنید اگر سهمیه مسابقات جهانی را کسب نکنیم به معنی این است که شما توانایی کمک به تیم ملی را نداشتید؟
این حس را شخصا دارم چون زمانی که در تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به جام جهانی رفتیم، حس می‌کردیم که به تیم ملی کمک می‌کنیم اما اکنون اگر کمک بزرگی به تیم ملی نکنم واقعا مجبور به خداحافظی هستم. از ۱۶ سالگی در تیم ملی بزرگسالان بودم، فراز و نشیب زیادی داشتیم اما همیشه سعی کردم با جان و دل برای تیم ملی بازی کنم،  هر وقت هم که نتوانستم به تیم ملی نیامدم چون نمی‌خواستم کم کاری کنم.
اما شما در تمرینات مثل بازیکنان جوان تیم با انگیزه، جدی و پرتلاش کار می‌کنید
بله، تیم ملی را دوست دارم و می‌خواهم که نتیجه بگیریم. علاوه براین با بازیکنان جوان حرف می‌زنیم تا برای آینده تجربه کسب کنند.
فکر نمی‌کنید به عنوان کاپیتان تیم ملی گفتن چنین مسائلی در آستانه مسابقات بازیکنان دیگر تیم را تحت فشار قرار بدهد؟
 باید کمی از ریلکسی دربیایند(خنده). وقتی بازیکنان به تیم ملی می‌آیند واقعا از جان و دل مایه می‌گذراند و کسی کم کاری نمی‌کند اما وقتی نتوانیم دیگر نمی‌شود. الان سعید حیدری راد بهترین دروازه‌بان اروپا شده است اما دریغ از یک نیم خط خبر که در رسانه‌ها منتشر شود.
هندبال از نظر پوشش رسانه‌ای محروم است؟   
به هندبال خیلی ظلم می‌شود، به عنوان بازیکنی که خارج از ایران بازی می‌کنم  هیچ وقت حس نکردم که بازیکن تیم ملی هستم. با اینکه در تیم باشگاهی خیلی موفق‌تر بودم اما در تیم ملی هم در رده‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حضور داشتم، مدال گرفتیم و به مسابقات جهانی رفتیم، در کل زحمات زیادی کشیدم اما حس اینکه به عنوان یک ورزشکار ایرانی لژیونر بودم را نداشتم چون بی توجهی زیاد بوده است. ما فقط زحمت کشیدیم و رفتیم.
مسابقات شما در انتخابی المپیک پخش نشد و ممکن است در قهرمانی آسیا هم پخش رسانه‌ای نداشته باشید.
ما هم خانواده داریم و دلمان می‌خواهد که چه ببریم یا ببازیم بازی‌هایمان را  ببینند، مگر میلیاردها تومان خرج فوتبال نمی‌کنند و یک مدال هم نمی‌گیرند؟ اگر واقعا ورزش را دوست دارید باید به هندبال هم توجه کنید. اصلا وضعیت خوبی نیست.
انتظار شما به عنوان کاپیتان تیم ملی هندبال چیست؟
همین حس را ورزشکاران برخی رشته‌های انفرادی و گروهی دیگر هم دارند. در کشورهای مختلف به بازیکنان از نظر مطبوعاتی و ارزش‌گذاری اعتماد به نفس بالایی می‌دهند اما در ایران تنها برخی ورزشکاران که نمی‌دانم خوش‌تیپ هستند یا چیزی دیگر! مورد توجه قرار می‌گیرند. نازپرورده‌ها را بالا می‌برند و آن‌ها در همه شبکه‌ها هستند اما انگار ورزشکاران دیگر مرده‌اند. سجاد پدیده لیگ اروپا شد، درکدام رشته  یک ایرانی در بالاترین سطح باشگاهی  اروپا این عنوان را کسب کرده است؟ شاید ما در ورزش ایران چیزی نباشیم اما برای تیم ملی زحمت می‌کشیم. در کشورهای دیگر همه رشته‌ها حرمت و احترام لازم را دارند اما در ایران بیشتر خوشگل‌ها را می‌پسندند(خنده).  
 به نظر شما روند فعلی هندبال تفاوتی با قبل دارد و رو به جلو است؟
در حال حاضر لیگ نظم خوبی گرفته است، چند باشگاه صنعتی هم داریم که تیم خود را به خوبی حمایت می‌کنند و تماشاگر دارند. علاوه بر این تیم ملی هم نظم گرفته تا تمریناتش ادامه‌دار باشد اما  به حمایت مالی نیاز داریم، ۳۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای موفقیت یک تیم گروهی کم است در نتیجه از وزارت ورزش انتظار داریم که به هندبال توجه بیشتری داشته باشد. از ما که گذشت اما قطعا هندبال در آینده بازیکنان خوبی خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام‌جهانی روزهای ۲۶ دی تا ۷ بهمن  در کویت انجام  می‌شود. در این رقابت‌ها  ۱۳ تیم در قالب ۴ گروه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
گروه‌بندی مسابقات به شرح زیر است:
گروه اول: ایران، نیوزلند و بحرین
گروه دوم: ژاپن، قطر و چین
گروه سوم: کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا
گروه چهارم: عراق، هنگ‌کنگ، کویت و امارات

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد