hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خراسان روز ندارد

خراسان روز ندارد

علاوه بر خراسان، مشهد هم در تقویم رسمی کشور روز ندارد.
از پایتخت سیاسی کشورمان بگیرید تا شهرهایی همچون اردبیل، ایلام و کرمانشاه، هرکدام به بهانه یک رخداد فرهنگی در تقویم ملی روزی به نام خود ثبت کرده‌اند اما مشهد با همه عناوین پرطمطراقش سهمی از روزهای تقویم ندارد. سال‌هاست رسانه‌ها ضرورت ثبت روز ملی مشهد در تقویم رسمی کشور را یادآور می‌شوند اما مسئولان فرهنگی که باید همت کنند و برای به نتیجه رسیدن این مطالبه عمومی آستین بالا بزنند، در برزخ تعیین مصادیق باقی مانده‌اند.
پیشنهادش را چندماه قبل، آیت‌ا... علم الهدی در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی مطرح کرد. امام جمعه مشهد معتقد است که خراسان باید در تقویم ملی کشور روزی برای خود داشته باشد، مانند برخی استان‌ها.
او که چند صباحی است ریاست شورای فرهنگ عمومی استان را برعهده دارد، حتی مصداقی هم برای تعیین روز ملی خراسان پیشنهاد کرده و گفته است که سالروز حدیث سلسله الذهب [حدیثی است که از امام رضا (ع) هنگام ورود به نیشابور نقل شده است و عده کثیری آن را نوشته‌اند] به نام روز ملی خراسان در تقویم رسمی کشور ثبت شود.
با اینکه هنوز گامی جدی‌ برای تعیین روز ملی خراسان برداشته نشده است اما نخستین گام برای ثبت روز مشهد در تقویم، حدود سه سال قبل با بررسی موضوع در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی برداشته شد. در آن جلسه، اعضای شورا رأی به کلیات آن دادند و تصمیم‌گیری در‌ خصوص جزئیات را به آینده موکول کردند. همان زمان مقرر شد کمیته تخصصی برای تعیین مصداق روز ملی مشهد با حضور بخش‌های مختلف تشکیل و گزارش بررسی‌ها طی سه ماه، برای تعیین‌تکلیف نهایی به شورا ارائه شود اما با وجود گذشت ده‌ها ماه بیشتر از فرصت سه‌ماهه، هنوز اقدامی انجام نگرفته است.
تاکنون چند‌گزینه برای تعیین روز ملی مشهد بیشتر از موارد دیگر در رسانه‌ها از سوی مسئولان مطرح شده است؛ گزینه‌های مختلفی همچون واقعه ١٠دی مشهد یا روز زیارتی حضرت‌رضا‌(ع).
امسال دوازدهمین سالی است که دهم تیر، سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور، با حضور مسئولان کشوری و استانی گرامی داشته می‌شود. بسیاری از خبرگزاری‌ها از این واقعه تاریخی به عنوان «روز ملی خراسان» نام می‌برند، درحالی که هنوز این روز رسما در تقویم ملی ایران ثبت نشده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، که برای بزرگداشت این رویداد تاریخی به خراسان رضوی سفر کرده است، با وجود اینکه تأکید دارد مصوبه‌ای در این خصوص به مجلس ارجاع نشده است، اما وعده می‌دهد موضوع را از مسئولان استانی پیگیری کند.
نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم به ضرورت نام‌گذاری روزی به نام خراسان در تقویم رسمی کشورمان اذعان دارد و می‌گوید: اگر چه این مصوبه در شورای فرهنگی استان به تصویب رسیده اما هنوز به شورای فرهنگی عمومی کشور ارجاع داده نشده است.
به گفته حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر، ثبت روز خراسان همت، پیگیری و جدیت بیشتری می‌طلبد، از این رو نمی‌توان تعیین کرد که چه زمان شاهد ثبت آن در تقویم کشور خواهیم بود.
البته قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تأکید دارد که برای تعیین مصادیق روز ملی خراسان و مشهد نباید عجله کرد و می‌گوید: سالروز بیان حدیث معروف سلسله‌الذهب از زبان مبارک امام‌رضا‌(ع) روز بسیار مهمی برای نیشابور و خراسان است اما ثبت این روز در تقویم ملی نیازمند پشتوانه علمی مفصلی است.
ناصر نبی‌زاده می‌افزاید: به دلیل حساس بودن موضوع، تحقیقات در رابطه با پیشنهاد تعیین روز ملی خراسان همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد طی چهار تا پنج ماه آینده طرح تکمیلی برای تصویب به شورای فرهنگی کشور ارائه
شود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم با اینکه از فرآیند تعیین مصادیق و تصویب طرح نام‌گذاری روز ملی خراسان و مشهد ابراز بی‌اطلاعی می‌کند اما به ضرورت تحقیق درباره این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید: برای تحقق این مطالبه، پیگیر خواهیم بود.
سیدکمال‌الدین حسینی معتقد است که تعیین روز ملی خراسان و مشهد می‌تواند به تقویت هویت مردم و پیوستگی اجتماعی کمک کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد