hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش کاشت درخت آلبالو

آموزش کاشت درخت آلبالو

در این مقاله روش های کاشت متفاوت درخت آلبالو، شرایط نگهداری درخت آلبالو در منزل، مزایا و معایب و نحوه خرید آلبالو را به شما خواهیم گفت. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

در کاشت درخت آلبالو در منزل باید نکاتی را رعایت کنیم. دانستن این موارد به شما کمک می کند تا بتوانید آسان تر این درخت را در منزل خود بکارید و از میوه آن لذت ببرید. همچنین باید بدانید که تمام قسمت های آلبالو در صنعت به کار برده می شود و مفید هستند.


آلبالو میوه ای بسیار ارزشمند است. تکثیر آلبالو بسیار راحت و مقرون به صرفه است همچنین خواص درمانی زیادی دارد که در ادامه بحث به آن ها خواهیم پرداخت.


شرایط کاشت درخت آلبالو

برای کاشتن درخت آلبالو باید شرایط محیطی خاصی را فراهم کنیم تا بتوانیم محصول خوب و با کیفیتی داشته باشیم.

نور :

باید این درخت در روز حداقل پنج ساعت زیر نور مستقیم باشد. اگر نور کافی دریافت نکند یا ثمره ای ندارد یا میوه آن بسیار ترش مزه است.

آبیاری :

این درخت به آبیاری مداوم در فصل تابستان نیازمند است. زیرا ریشه هایش فقط ۵_۵.۲ متر هستند و در فصول خشک نمی توانند آب را به راحتی جذب کنند.

دما :

درخت  آلبالو می تواند در دما های زیر ۷درجه سانتی گراد هم تا ساعت ها و تقریبا به مدت یک هفته به زندگی خود ادامه دهد.

هرس :

هرس برای درختانی انجام می شود که شاخه شکسته دارند یا باروری کافی ندارند.


روش های کشت درخت آلبالو در منزل :

در اینجا به سه روش متفاوت از کاشت درخت آلبالو خواهیم پرداخت.

کاشت درخت آلبالو با بذر :

بذر آلبالو را در گلدان در عمق ۲.۵_۵ سانتی متری می کاریم. گلدان را  ۶_۸ هفته در مکان سرد قرار داده تا سرمای زمستان باعث شود مراحل خفتگی را طی کند و در بهار به جوانه زنی آن کمک کند. این گیاه پس از جوانه زنی رشد کرده و به ثمر می رسد.


کاشتن درخت آلبالو با هسته :

بیشترین روش کشت درخت آلبالو به دلیل آسان تر بودن نسبت به دو روش دیگر کاشت با هسته است.

نحوه کشت :

ابتدا ظرفی را تا نیمه با کود پر کرده و دانه آلبالو را در آن قرار می دهیم و نصف دیگر ظرف را با کود مرطوب می پوشانیم. سپس در دمای زیر ۴ درجه سانتی گراد نگهداری می کنیم. بعد از اینکه اطمینان حاصل کردیم که سرما کاملا تمام شده است هسته ها را از درون ظرف خارج کرده و در باغچه حیاط در عمق ۱۰_۱۵ سانتی متر قرار داده و روی آن را با ماسه پر می کنیم.

دقت شود که در این روش کشت درخت آلبالو به مدت دو ماه نباید خاک روی هسته خشک شود و آن را باید کاملا مرطوب نگه داشت.پس از دو ماه جوانه زنی را خواهیم داشت.

کشت آلبالو با نهال :

برای کاشت درخت آلبالو با نهال نیاز است که گیاه یک تا دو ساله آن را خریداری کنید. و به جای بذر یا هسته آن باید نهال آن را در خاک قرار داد.

نحوه کشت درخت با نهال:

ابتدا زمین را تا عمق۵۰-۷۰ سانتی تر حفر می کنیم و در انتهای زمین کمی کود اضافه می کنیم. سپس درخت را در خاک می گذاریم و روی ریشه آن را کامل می پوشانیم. میله ای اطراف آن قرار داده و با طنابی آن را محکم می بندیم.


در کشت درخت آلبالو با نهال، مانند بذر و هسته به مراقبت زیادی نیاز ندارد. می تواند املاح و آب مورد نیاز خود را با ریشه هایش دریافت کند. اما در فصل تابستان در روزهای خشک و بدون باران نیاز به آبیاری  مداوم دارد.

در  پرورش درخت آلبالو شرایط آب و هوایی منطقه اهمیت بسیاری دارد. 

مزایای آلبالو :

  • از خارش های پوستی جلو گیری می کند.
  •  به بی خوابی های شبانه کمک می کند.
  • اشتها آور است.
  • خواص آلبالو چربی، قند و فشار خون را کاهش می دهد.
  • نا رسایی های کبدی را معالجه می کند.
  • آلبالو باعث رفع تشنگی می شود.


معایب آلبالو :

  • خوردن آلبالو به بیماران کلیوی توصیه نمی شود.
  • کسانی که از نظر معده مشکل دارند، نباید آلبالو را خارج از اعتدال مصرف کنند. آنها می توانند از آلبالوی پخته یا مربای آن استفاده کنند.
  • افراد چاق می توانند آلبالو را به عنوان غذای اصلی مصرف کنند .
  • آلبالو جزء میوه های تابستانی نفاخ دار بوده و مادران شیرده باید کمتر از آن استفاده کنند.
  • آلبالو ترش است و سلولز دارد به افرادی که ورم روده دارند توصیه نمی شود.

خواص دیگر اجزاء آلبالو :

علاوه بر میوه آلبالو که بسیار سود مند است، اجزاء دیگر آن هم مورد استفاده است که به آنها خواهیم پرداخت :

دم آلبالو :

در بیمارانی که دارای اختلال کلیه و مثانه هستند استفاده می شود.

نحوه مصرف : حدودا ۳۰ گرم دم آلبالو را در یک لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانید و بعد آن را  دو بار در روز، یکبار صبح و بار دیگر در شب مصرف کنید.


هسته آلبالو :

از جمله خواص هسته آلبالو می توان به ویژگی های ضد اسهال و درمان فشار خون بالا اشاره کرد.

مغز هسته آلبالو :

روغنی دارد که برای تسکین درد های ناشی از رماتیسم استفاده می شود.

نحوه انتخاب آلبالو در بازار :

دقت کنید که آلبالو هایی مناسب خریدن هستند که دارای رنگ سرخ درخشان و دم سبز رنگی هستند. از خریدن آلبالو هایی که دارای لک قهوه ای رنگ و دارای اثرات کرم خوردگی هستند خود داری کنید.

نحوه نگه داری آلبالو در منزل :

منجمد کردن آلبالو ها :

نگه داری از آلبالو ها در دماهای معمولی اتاق باعث فاسد شدن آنها می شود.برای جلوگیری از این کار بدون اینکه آلبالو ها را بشوریم آن ها در کیسه های پلاستیکی گذاشته و درون فریزر می گذاریم.


کنسرو آلبالو :

برای تهیه یک کیلو کنسرو آلبالو به نیم کیلو شکر و سه لیوان اب نیاز است. ابتدا شکر را با آب درون قابلمه ریخته و روی شعله ملایم گاز قرار می دهیم. بعد از ۱۵ دقیقه آلبالو ها را همراه شربت به درون ظرف شیشه ای با درب فلزی می گذاریم. سپس درب ظروف را محکم می کنیم تا هوایی درون آنها ایجاد نشود. ۱۵ دقیقه دیگر آنها را روی شعله ملایم گاز می گذاریم. درب کنسرو ها را تا چند هفته باز نمی کنیم تا آلبالو ها کاملا با شربت میکس شوند. در این روش می توان آلبالو ها را به مدت طولانی نگه داری کرد و در هر فصلی می توان آنها را استفاده کرد.

دقت شود که در این روش حتما از میوه های سالم استفاده کنید. 

خشک کردن آلبالو ها :


آلبالو ها را آب کشیده و درون فر قرار می دهیم و فر را روی دمای ملایم تنظیم می کنیم. این روش بسیار طولانی است و ممکن است بین  ۴_۶ ساعت طول بکشد. همچنین برای آشنایی با خواص آلبالو خشک می توانید کلیک کنید.

مربای آلبالو :

برای تهیه مربا آلبالو لازم است که یک کیلو آلبالو را شسته و هسته آنها را کاملا خارج می کنیم. سپس آلبالو ها  همراه ۳ لیوان آب و  دو قاشق آبلیمو را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه ۷۵ گرم شکر به آن اضافه می کنیم. و پس از گذشت ۲ ساعت زیر قابلمه را خاموش می کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد