hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی| چالش کمبود 5000 کلاس درس در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی| چالش کمبود 5000 کلاس درس در آذربایجان غربی

درحالی‌که در بعضی از استان‌های برخوردار کشور کلاس درس مازاد وجود دارد مسئولین آذربایجان غربی می‌گویند این استان از کمبود 5000 هزار کلاس درس رنج می‌برد.


سرپرست معاونت پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی گفت: این استان برای کاهش تراکم کلاسی و جبران کمبود مدرسه نیازمند 5000 کلاس درس است.

بهرام صمدی با بیان اینکه در استان 24 منطقه آموزشی وجود دارد و 566 هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیردولتی بدون احتساب بزرگسالان درس می‌خوانند، افزود: در استان 23 هزار و 736 کلاس درس دولتی و غیردولتی وجود دارد که از این تعداد 21 هزار و 41 کلاس درس دولتی است.

وی ادامه داد: 6994 کلاس درس در استان دو نوبته هستند و درواقع 22 درصد مدارس استان دونوبته هستند. صمدی با بیان اینکه در آذربایجان غربی 4951 آموزشگاه وجود دارد که از این تعداد 4493 آموزشگاه دولتی و مابقی غیردولتی هستند اظهار کرد: در بیش از 23 هزار کلاس درس، 22 هزار و 439 معلم تدریس می‌کنند. سرپرست معاونت پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی گفت: 30 هزار و 575 نوآموز، بیش از 340 هزار در مقطع ابتدایی، 18 هزار و 935 بزرگسال و 2308 دانش‌آموز استثنایی در استان طی سال تحصیلی 96_97 تحصیل کردند. وی با بیان اینکه تراکم دانش‌آموزی در استان 25.24 است افزود: سرانه فضای آموزشی در استان امسال 3.24 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده که این میزان سال گذشته 3.53 مترمربع بوده، درحالی‌که میانگین کشوری 4.54 مترمربع است و آذربایجان غربی در رتبه 29 این شاخص قرار دارد. سرپرست معاونت پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی افزود: در استان 118 مدرسه خشت و گلی،370 کلاس کانکسی و 120 مدرسه استیجاری وجود دارد. صمدی با بیان اینکه ضریب بهره‌برداری از هر کلاس در استان 4.15 است درحالی‌که میانگین کشوری این شاخص 0.96 است تصریح کرد: در برخی استان‌های کشور به دلیل وجود کلاس‌های مازاد نیاز، کلاس‌های خالی دارند درحالی‌که ضریب بهره‌برداری از کلاس‌های درس در آذربایجان غربی بالاتر از میانگین کشوری است و وجود رتبه 27 در آن شاخص سبب ایجاد مدارسی با دو شیفت در استان شده است. وی ادامه داد: در تمامی مناطق 24 گانه آموزشی استان با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجهیم و با روند رو به رشد تعداد دانش‌آموزان در استان با وجود کمبود کلاس درس با مشکلات متعددی روبرو رو هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی نیز در چند روز گذشته با بیان اینکه مهم‌ترین چالش کمبود فضاهای آموزشی و کلاس درس است؛ ادامه داد: هم‌اکنون ۵۰۰۰ کلاس درس موردنیاز استان است.

ابراهیم محمدی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش یک دستگاه مولد و تولیدکننده منابع انسانی است و باید از نگاه مصرفی بودن به آموزش‌وپرورش خودداری شود. وی خاطرنشان کرد: توسعه کشور در گرو توجه ویژه به سرمایه انسانی است و نگاه‌ها به آموزش‌وپرورش باید مثبت و عمل‌گرایانه باشد. محمدی افزود: همگرایی و نگاه ویژه به دستگاه تعلیم و تربیت از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی استان منجر به توسعه استان خواهد شد. وی با بیان اینکه در آموزش‌وپرورش استان آذربایجان غربی مهم‌ترین چالش کمبود فضاهای آموزشی و کلاس درس است؛ ادامه داد: هم‌اکنون ۵۰۰۰ کلاس درس موردنیاز استان است که تحقق ایجاد این فضاها نیازمند همیاری و کمک تمام نهادها و آحاد مردم است. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گفت: تامین منابع مالی در آموزش‌وپرورش با توجه به شرایط موجود نیازمند تفکرات جدید و ایجاد فرصت‌های اقتصادی است. این مقام مسئول اذعان کرد: دستان خیرین مدرسه‌ساز که بی‌منت برای آینده این سرزمین تلاش می‌کنند، می‌بوسیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد