hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خوزستان| امید خوزستانی‌ها به وعده مسئولین

خوزستان| امید خوزستانی‌ها به وعده مسئولین

مردم خرمشهر و آبادان این روزها آرام و قرار ندارند؛ آب شربشان شور شده است، دستگاه‌های تصفیه آب خانگی که مدت‌هاست تنها تأمین‌کننده آب شیرین برای مصرف آن‌ها بوده از کار افتادند، وعده‌های مسئولین پاسخگوی نیازهایشان نیست و حتی اعتراضات غیرسیاسی‌شان توسط عده‌ای فرصت‌طلب و اغتشاشگر به جنجال کشیده می‌شود. حالا مسئولین مردم را به آرامش دعوت می‌کنند و وعده می‌دهند که تا کمتر از کی هفته دیگر مشکل حل می‌شود.


در این میان برای جلوگیری از ورود آب‌شور خلیج‌فارس به شهرهای آبادان و خرمشهر قرار شد که به‌صورت فوری، سد خاکی مارد در این منطقه احداث شود تا ورود آب‌شور به شهرهای آبادان و خرمشهر متوقف شود چراکه ورود آب‌شور باعث از بین رفتن نخل‌های باارزش این دو شهر در کنار کاهش کیفیت آب شرب مردم می‌شد. در همین زمینه ایستگاه پمپاژ مارد در یک عملیات ضربتی برای اولین بار، پس از سه روز تلاش شبانه‌روزی متخصصان شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری کرخه و شاوور، با ظرفیت حداکثری وارد مدار شد.

یعقوب کرمی مدیرعامل شرکت آبیاری کرخه و شاوور در این زمینه گفت: به‌منظور بهبود کیفیت آب شهرهای آبادان و خرمشهر، پس از تعمیر پست برق ایستگاه، ترانسفورماتورها، سرویس، تعمیر الکتروپمپ ها و پاک‌سازی شبکه‌های آشغال‌گیر توسط متخصصان این شرکت، امکان فعالیت ایستگاه پمپاژ مارد با ظرفیت حداکثری برای اولین بار محقق شد.

وی افزود: با توجه به مشکلات پیش‌آمده در آب شهرستان‌های آبادان و خرمشهر و شوری آب، پس از احداث بند خاکی موقت مارد به‌منظور جلوگیری از ورود آب‌شور دریا به شهرها و روستاهای آبادان و خرمشهر در زمان «مد خلیج‌فارس» به‌منظور بهبود کیفیت آب و تأکید مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان مقرر شد به‌صورت ضربتی برای اولین بار، ایستگاه پمپاژ مارد با حداکثر ظرفیت پمپاژ نسبت به تخلیه آب‌شور و کاهش EC آب ورودی به شهرستان آبادان و خرمشهر و رودخانه بهمنشیر اقدام و از نابودی نخیلات حاشیه رودخانه بهمنشیر جلوگیری شود.

افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن آبادان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز در خصوص مشکل پیش‌آمده برای این دو شهر گفت: دو هفته کارکنان این سازمان و معاونت‌های مختلف شبانه‌روزی تلاش کردند و علیرغم مشکلات بسیار و رسیدن EC آب بهمنشیر به بالای ۱۸ هزار EC آب کارون بالای ۲۰ هزار شده است؛ برای اولین بار در آبادان ۱۰ هزار میکروموس در ثانیه را شاهد بودیم.

حقیقی پور بیان کرد: سال گذشته اصلاح ۵۰ کیلومتر از شبکه آب‌رسانی انجام شد که تقریبا ۵ برابر سال‌های گذشته بود. حقیقی‌پور افزود: تا ۳۱ تیرماه، ۱۴ هزار مترمکعب به ظرفیت آب‌شیرین‌کن آبادان اضافه می‌شود که دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب برای چعبده، ۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در اروند خواهیم داشت. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: اداره بهداشت حتی یک مورد گزارش نداده آبی که ظرف مدت دو هفته گذشته در شبکه شهر تزریق‌شده، مشکل بهداشتی داشته باشد.

شایعه‌سازی برای صادرات آب

در این میان هم عکس‌ها و فیلم‌هایی بین مردم دست‌به‌دست می‌شد که در آن‌ها گفته می‌شود «باوجود بی‌آبی مردم آبادان و خرمشهر ولی آب شیرین با میزان بسیار بالایی به کشورهای عراق و کویت صادر می‌شود». در همین زمینه معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، شایعه صادرات آب به کشورهای عراق و کویت را به‌شدت تکذیب کرد. مصطفی شبه با تأکید بر اینکه هیچ قراردادی در این زمینه با کشورهای همسایه منعقد نشده است، گفت: در مجموعه تأسیسات موجود، امکان اینکه شکستگی‌هایی رخ دهد و از آن در شبکه‌های مجازی بهره‌برداری سوء شود وجود دارد؛ بنابراین ضمن تکذیب هرگونه انتقال آب به خارج از کشور، صراحتاً اعلام می‌کنیم که چنین چیزی واقعیت ندارد.

۱۵ تیرماه مشکل حل می‌شود

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این زمینه گفت: استان خوزستان تحت تأثیر کم‌بارشی بوده که خوشبختانه در حال حاضر کیفیت آب شهرهایی که با این مشکل مواجه بودند بهتر شده است. طرح آب‌رسانی غدیر را هم دنبال می‌کنیم که طی آن بتوانیم آبی باکیفیت بهتر به این شهرها برسانیم که تا ۱۵ تیرماه نیز این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل آب خرمشهر و آبادان حل خواهد شد و شهروندان این خطه، آب باکیفیت خواهند نوشید. وی با بیان اینکه موضوع کم‌بارشی و کمبود آب، کسانی را در خارج از کشور به هوس انداخته که التهاباتی را در کشور سازمان دهند، گفت: یکی از آن‌ها شکل دادن به بحث فروش آب و صادرات آن به کشورهای اطراف ایران است، درحالی‌که هیچ قصدی برای انتقال و فروش حتی قطره‌ای از آب‌های سرزمین به هیچ کشوری وجود ندارد و چنین کاری انجام نمی‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد