hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ماموریت جدید پژوهشگاه ابن‌سینا؛ تولید تخمک و اسپرم از سلول‌های پرتوان القایی

ماموریت جدید پژوهشگاه ابن‌سینا؛ تولید تخمک و اسپرم از سلول‌های پرتوان القایی

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره مسئولیت‌های جدید پژوهشگاه ابن سینا، گفت: مسئولیت جدید پژوهشگاه ابن‌سینا در حوزه ناباروری از امروز این است که از سلول‌های پرتوان القایی یا ips برای به دست آوردن تخمک یا اسپرم استفاده کند. 


به گزارش ایسنا، دکتر امیرعلی حمیدیه امروز در نشست خبری رونمایی از بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی با بیان این‌که بزرگترین مشکل یا اتفاقی که در دهه‌های اخیر رخ داد، کنترل جمعیت بود، افزود: امروزه، قرار گرفتن مردم در معرض عوامل محیطی باعث شده که ناباروری مشکل جدی برای مردم محسوب شود. خدا را شکر که پژوهشگاه‌هایی همچون ابن‌سینا وجود دارند که در جهت کاهش آلام مردم فعالیت می‌کنند. 

وی با بیان این که "من هر گاه به چنین مراسم‌هایی دعوت می‌شوم، ماموریت جدیدی را از میزبانان می‌خواهم" افزود: ما منتظر بودیم تا این طرح پایان یابد و مسئولیت جدیدی را به پژوهشگاه ابن سینا بسپاریم. مسئولیت جدید پژوهشگاه ابن‌سینا در حوزه ناباروری از امروز این است که از سلول‌های پرتوان القایی یا ips برای به دست آوردن تخمک یا اسپرم استفاده کند. سال ۲۰۱۳ "یاماناکا" جایزه نوبل را به دست آورد و از سلول‌های پوست سلول‌های بنیادی را ساخت.  سال گذشته در ژاپن فعالیت‌هایی را  شروع کردند تا از سلول‌های پوست،  اسپرم و تخمک بسازند. در کشور پیشرفته‌ای مثل ژاپن هدف این است که افراد در سنین ۸۰،۹۰ سال صاحب اولاد شوند و نسل خود را حفظ کنند.

حمیدیه افزود: پس  یکی از کارهای "ابن‌سینا" برای آینده، استفاده از ips برای تولید اسپرم و تخمک است. آی وی‌اف را ابن‌سینا شروع کرد و در کشور توسعه داد و در حال حاضر، خدا را شکر در همه‌ شهرستان‌ها این خدمات وجود دارد. پنج یا ۱۰ سال دیگر تکنولوژی‌ روز دنیا استفاده از ips برای به دست آوردن تخمک و اسپرم است. خواهش من از پژوهشگاه ابن‌سینا این است که تیم‌های ورزیده خود را به سمت فعالیت در این حوزه سوق دهد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: ماموریت دیگری که می‌توان تعریف کرد، رفع مشکل بیماری‌های ژنتیکی میتوکندریال است که فکر می‌کنم به جز دو پژوهشگاه "ابن‌سینا" و "رویان" از جای دیگری در داخل کشور این فعالیت‌ها برنیاید. 

حمیدیه در پایان با بیان این که پزشکی بازساختی این است که درمان بیماری‌ها براساس رفع علائم‌ نباشد، افزود: پزشکی بازساختی یعنی اگر جنینی مشکلی دارد، منجر به سقط‌ نشود. گاهی ممکن است دیر شود و قانون اجازه سقط ندهد، اما الان مبحثی به نام جینریتینگ وجود دارد؛ یعنی قبل از به دنیا آمدن نوزاد جینرتینگ (generating) بر وی اعمال می‌شود. ماموریت بزرگ دیگر "ابن‌سینا"، جینرتینگ (generating) در جنین است. ضمن تشکر از محققان ابن‌سینا بابت همه‌ فعالیت‌ها، فکر می‌کنم با محققانی که ابن سینا دارد، طی سه یا چهار سال این فعالیت‌ها به بار خواهد نشست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد