hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اصلاح یارانه به نفع تولید

اصلاح یارانه به نفع تولید

درحالی‌که برخی خبرگزاری‌ها روز گذشته خبری را درباره ابلاغ حذف یارانه سه دهک درآمدی منتشر کرده بودند، محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، در توییتر این خبر را تکذیب و اعلام کرد: با وجود تنگناهای اقتصادی، پرداخت یارانه‌ها در سال۹۷ به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت.

 همان‌طور که در زمان بررسی لایحه بودجه۹۷ در مجلس نیز اعلام کردیم، حذف یارانه سه دهک‌ قابلیت اجرایی ندارد و حتی با وجود تنگناهای اقتصادی، پرداخت یارانه‌ها در سال٩٧ به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت. برای مردم نگرانی ایجاد نکنید.
اما انتشار خبر حذف یارانه اقشار برخوردار فرصتی شد تا این مسئله که «آیا شیوه فعلی پرداخت یارانه درست بوده است و به نفع اقتصاد کشور است»، دوباره مطرح شود. در این میان تولیدکنندگان اعتقاد دارند که برای حمایت از اقتصاد کشور شیوه پرداخت همگانی یارانه باید تغییر کند، به‌طوری‌که دولت بخشی از درآمد هدفمندی را به تولید اختصاص دهد تا از این طریق اقتصاد کشور شکوفا شود.
 پرداخت همگانی یارانه
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این‌باره می‌گوید: پرداخت یارانه نقدی به همه دهک‌ها به نفع مصرف‌کنندگان نیست. مسئولان به‌دنبال اصلاح شیوه پرداخت یارانه هستند تا از این طریق سهم دهک‌های کم‌درآمد از دریافت یارانه افزایش بیابد.
علی رسولیان می‌افزاید: در همه دنیا یارانه نقدی به افرادی که توان مالی ندارند، پرداخت می‌شود و این موضوع باید در ایران نیز به اجرا دربیاید. در این راستا دولت وظیفه دارد از اقشار و سرپرستان خانواری که توان مالی ندارند، حمایت‌ نقدی کند. بر این اساس، پرداخت یارانه به تمامی‌ مصرف‌کنندگان به‌جای پرداخت یارانه به تولید، کار اشتباهی است.
وی حمایت از تولیدکنندگان گندم را نمونه بارز حمایت از تولید می‌داند و نتیجه آن را خودکفایی در تولید این محصول راهبردی در کشور اعلام و بیان می‌کند: اگر دولت به‌صورت هدفمند یارانه نقدی را به تولیدکنندگان پرداخت کند، بی‌تردید اثرات آن همچون ایجاد شغل و افزایش نرخ اشتغال سریع به مصرف‌کننده
بازخواهد گشت.
رسولیان تاکید می‌کند: حذف یارانه اقشار پردرآمد و افرادی که این یارانه تاثیری مستقیم روی زندگی آن‌ها نمی‌گذارد، کار صحیحی است. باید به این نکته توجه کرد که با حذف یارانه افراد پردرآمد، تغییرات مثبتی در جامعه و تولید
به‌وجود می‌آید.
حسن حسین‌زاده، تولیدکننده خراسانی، نیز با بیان اینکه براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید ٢٠درصد از درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به تولید پرداخت می‌شد، می‌گوید: با این حال از سال٨٩ تاکنون یارانه‌ای به بخش تولید پرداخت نشده است. وی می‌افزاید: در هیچ جای دنیا یارانه به‌صورت همگانی به مردم پرداخت نمی‌شود. این مسئله ضمن اینکه اثرات تورمی‌ نامناسبی دارد، سبب کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌شود.
وی تاکید می‌کند: دولت باید شیوه پرداخت یارانه را اصلاح کند. در این راستا باید یارانه اقشار برخوردار، حذف و سهم تولید از یارانه پرداخت شود. بی‌شک اگر سهم تولید از یارانه پرداخت شود، باعث ایجاد اشتغال برای صدها جوینده شغل خواهد شد.
 اولویت‌بندی‌های یارانه‌ای
دکتر محمدعلی خطیب، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی‌، نیز با بیان اینکه اقشار ضعیف جامعه در شرایط فعلی، تحت فشار شدید تورمی‌ هستند، می‌گوید: یارانه نقدی باید به اقشار ضعیف جامعه که بیشترشان بیکارند یا در مشاغل کاذب مشغول به کار هستند، اختصاص
یابد.
وی با اشاره به نوسانات قیمت ارز می‌افزاید: این موضوع سبب افزایش تورم کالاهای اساسی شده است که فشار زیادی به اقشار ضعیف وارد می‌کند، بنابراین باید با افزایش سهم دهک‌های کم‌درآمد از یارانه نقدی، این افراد حمایت شوند که این مسئله نیازمند حذف یارانه پردرآمدهاست.
وی با تاکید بر اینکه یارانه نقدی باید به‌صورت هدفمند و به اقشاری خاص تعلق گیرد، تصریح می‌کند: پرداخت یارانه نقدی باید همچنان ادامه یابد اما برای این پرداخت‌ها باید اولویت‌بندی‌هایی انجام شود و در کوتاه‌مدت و درراستای به سلامت گذر کردن اقشار ضعیف از شرایط اقتصادی فعلی، یارانه این افراد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه حمایت دولت از صنایعی که توان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد، می‌تواند شرایط ارزی را بهبود ببخشد، می‌گوید: دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق، سهم تولید از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت کند تا تولیدکننده داخلی که تحت فشار نرخ تورم داخلی و رشد نرخ ارز است، بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. این استاد دانشگاه می‌افزاید: اگر چنین اتفاقی بیفتد، بی‌شک تولید، رونق خواهد گرفت و بسیاری از واحدهای تولیدیِ نیمه‌تعطیل به چرخه فعالیت
بازخواهند گشت.
..........................................
چین: سیاست دولت چین به دست گرفتن نبض بازار داخلی خود و استفاده توام از یارانه و مالیات در بخش کشاورزی است. دولت با دادن یارانه به تولید و مصرف میوه و بخشی از مواد غذایی، بهای آن‌ها را کاهش می‌دهد. دولت با درنظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی و دادن جوایز صادراتی به تولیدکنندگان، یارانه پرداخت می‌کند
انگلیس: پرداخت یارانه در انگلیس را چند سازمان مختلف دولتی، سازمان‌دهی می‌کنند. یارانه‌ها در انگلیس به‌طور ویژه به صنایع تولیدی و کسب‌وکارهای اشتغال‌زا اختصاص داده می‌شود. دولت انگلیس در بخش حمل‌ونقل، آموزش و بهداشت به‌ویژه برای خردسالان و سالمندان نیز یارانه درنظر گرفته است. در بخش حمل‌ونقل نیز این کشور سالانه از محل دریافت مالیات، از دارندگان خودروهای شخصی به حمل‌ونقل عمومی‌ این کشور یارانه می‌دهد.
مالزی : به‌عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین یارانه را به مردم پرداخت می‌کند، از سال٢٠٠٨ با اجرای طرح تحول اقتصادی، پرداخت یارانه برخی کالاها و خدمات را حذف یا هدفمند کرده و به چند دهک کم‌درآمد جامعه، بخشی از یارانه‌ها را به‌صورت نقدی پرداخت کرده است.
اندونزی :دولت از اختصاص یارانه مستقیم به فرآورده‌های نفتی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و خانوارهای فقیر استفاده می‌کند. درنتیجه فرآورده‌های نفتی در اندونزی کمترین قیمت را در مقایسه با کشورهای آسیای جنوب‌شرقی دارد. این یارانه‌ها بیش از ١٠درصد بودجه دولت را به خود اختصاص داده و سبب زیان‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی شده است.
کویت: تنها کشور جهان است که شهروندانش از بدو تولد تا لحظه مرگ، حقوق ماهیانه از دولت دریافت مى‌کنند. اعطای مسکن کم‌بهره و وام پرداخت بخشی از هزینه‌های بهداشت و درمان، از دیگر روش‌های توزیع یارانه در
این کشور است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد