hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > با خواص لبو شب چله آشنا شوید

با خواص لبو شب چله آشنا شوید

لبو در میان تنقلات متنوعی که بر سر سفره شب یلدا ایرانیان می‌نشیند، نباید مورد غفلت قرار گیرد، زیرا خواص بسیار زیاد درمانی دارد و می‌تواند سلامت بدن را حفظ کند.

مرتضی صفوی افزود: لبو، شلغم خونین است، میزان سدیم و چربی لبو کم و منبع خوبی برای فولات بوده و برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است.
وی اظهار داشت: لبو سرشار از مواد مغذی دیگر مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم و چغندر خام نیز خواص بی‌نظیری دارد که یکی از آنها پیشگیری از سرطان بوده  و برگ چغندر سرشار از فیبر و پروتئین است و نیز حاوی ویتامین K خاصیت انعقاد خون و کلسیم برای تقویت استخوان و دندان است.
صفوی  با بیان اینکه لبو یک ماده پاک کننده قوی سیستم های گوارشی است که می تواند جلوی یبوست را بگیرد و به دلیل داشتن آهن از کم خونی نیز جلوگیری می کند، اظهار داشت: لبو دارای آنتی اکسیدان است که برای کاهش کلسترول خون و سکته های قلبی بسیار مفید بوده و آب برگ چغندر برای نقرص و دندان در مفید است.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه لبو دارای 17 درصد قند است، ادامه داد: لبو ویتامین های A ،B و C دارد از این رو اشتهاآور است و بهتر است همیشه به سالاد افراد کم وزن  اضافه شود، برگ خام چغندر آرام بخش و خنک است و اگر پخته شود موجب نفخ نمی شود.


 بیشتر بخوانید: 

با خواص شگفت انگیز شلغم آشنا شوید
با خواص بی نظیر کلم بروکلی آشنا شوید
قلب با این خوردنی‌ها مثل ساعت کار می‌کند
خواص شگفت انگیز لبو؛ از لاغری تا پاکسازی کبد
با خواص نخود فرنگی و مضرات آن آشنا شوید

صفوی گفت: لبو هرچند هم‌خانواده چغندر است اما از نظر طعم و ویژگی‌های تغذیه‌ای با چغندر تفاوت‌هایی دارد اما هر دوی آنها از یک نظر کاملا شبیه هم هستند و آن اینکه هر دو جزو ریشه‌های مغذی بوده و برگ های لبو نیز بصورت دم کرده  یک شربت آرامبخش است.
به گفته این متخصص تغذیه، برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم را کم می کند و  برای درد مثانه و امراض مقعد مفید است.
وی افزود: افراد می‌توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تامین کنند و فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است.
صفوی ادامه داد: وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌ و صفرا را رقیق  و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌ باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: لبو حاوی روی و مس است که هر دو می‌توانند از کبد در برابر آسیب محافظت کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد