hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمانشاه| توسعه باغداری مدرن ضامن ایجاد اشتغال پایدار در قصر شیرین

کرمانشاه| توسعه باغداری مدرن ضامن ایجاد اشتغال پایدار در قصر شیرین

شهرستان مرزی قصرشیرین با داشتن منابع غنی آب‌وخاک در غرب کرمانشاه و غربی‌ترین نوار مرزی ایران، ظرفیت‌های بزرگی برای ایجاد باغداری مدرن به‌منظور ایجاد اشتغال مرزنشینان، بهبود وضع معیشت آن‌ها و افزایش درآمد ملی دارد.


توسعه باغ مدرن علاوه بر درآمدزایی، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی، می‌تواند رونق تولید داخلی را نیز به دنبال داشته باشد و این موضوع چندی است که موردتوجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی در قصرشیرین قرارگرفته است.

هم‌اکنون قصرشیرین 31 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به‌عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: این استان و به‌ویژه شهرستان مرزی قصرشیرین، توانمندی بسیار مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارد.

رضا رحیمی افزود: وجود 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان برای صادرات محصولات کشاورزی و باغی، باغ چهار هزار هکتاری مدرن، منابع آب‌وخاک برای ایجاد نهالستان و سدها از ظرفیت‌های قصرشیرین هستند.

وی اظهار داشت: بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌های موجود و جذب سرمایه‌گذار، باعث ایجاد تحول شگرف در بخش کشاورزی استان کرمانشاه و به‌ویژه شهرستان مرزی قصرشیرین خواهد شد و این مهم اکنون در دستور کار مسئولان است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت بیستون پارس گفت: مجموعه باغ چهار هزار هکتاری قصرشیرین با سطح خالص سه هزار هکتار باغ از سوی این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه‌های گرمسیری مانند خرما، انگور و مرکبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در این شهرستان در دست اقدام است.

غلامحسین صفایی اظهار داشت: درمجموع در مرحله‌های نخست و دوم این مجتمع، یک هزار و 500 هکتار باغ است که تاکنون یک هزار و 215 هکتار آن شامل 190 هکتار انگور، 325 هکتار خرما، 200 هکتار مرکبات در سه سال گذشته کشت‌شده و 250 هکتار از مرحله دوم نیز در دست احداث است.

وی بیان کرد: برای ایجاد این مجتمع درمجموع یک هزار و 846 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که این طرح بزرگ با میانگین پیشرفت فیزیکی 88 درصد، ازجمله طرح‌های موفق باغداری مدرن در قصرشیرین است.

مدیرعامل شرکت بیستون پارس گفت: تنها نهالستان گرمسیری و نیمه گرمسیری استان کرمانشاه در این مجتمع ایجادشده است که مجوز آن از موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور دریافت شده است.

صفایی افزود: این نهالستان با هدف تولید انواع مرکبات و انگور در ارقام تجاری و سازگار با اقلیم منطقه با ظرفیت تولید 100 هزار اصله نهال مرکبات و 100 هزار اصله نهال انگور در مساحت سه هکتار خزانه زمینی و یک و نیم هکتار خزانه انتظار سقف ایجادشده است که موجودی فعلی آن 45 هزار اصله نهال انگور، 6 هزار اصله نهال خرما و 100 هزار اصله نهال مرکبات است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون آب موردنیاز باغ‌ها با ایجاد و ساخت سد مخزنی 25 میلیون مترمکعبی بیستون پارس تأمین می‌شود که 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شبکه‌های انتقال آب این سد در پایاب آن برای آبیاری باغات به میزان زیادی احداث‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد