hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > زینک اکساید؛ پماد ایپوزینک چیست؟ کاربردها، نحوه مصرف و عوارض

زینک اکساید؛ پماد ایپوزینک چیست؟ کاربردها، نحوه مصرف و عوارض

ایپوزینک یا زینک اکساید به صورت پماد برای درمان سوختگی، زخم‌ و بثورات ناشی از پوشک استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی پماد زینک اکسید یا کرم ایپوزینک و فواید، نحوه مصرف و عوارض آن می پردازیم.
پماد ایپوزینک (Ipozink ointment) یا زینک اکساید (Zinc oxide) دارویی موضعی، پرکاربرد و معروف است که از درمان بثورات پوستی ناشی از پوشک گرفته تا به عنوان کرم ضد آفتاب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب به نحوه مصرف، عوارض جانبی و هر آنچه درباره این کرم باید بدانید خواهیم پرداخت.

پماد زینک اکساید یا ایپوزینک چیست؟

  • پماد ایپوزینک برای درمان بثورات ناشی از پوشک، سوختگی جزئی، ترک پوستی شدید و یا سایر تحریکات پوست استفاده می‌شود. زینک اکسید یا اکسید روی یک ماده معدنی است که در این پماد نقش اساسی ایفا می‌کند و در واقع عامل اصلی این فواید است. از شیاف زینک اکسید نیز برای درمان خارش یا سوزش در ناحیه مقعد که ناشی از ناراحتی روده، بواسیر یا سایر ناراحتی‌هاست، استفاده می‌شود. از این پماد به صورت کرم می‌توان به عنوان ضدآفتاب استفاده کرد. 
  • زینک اکساید در پودر بچه برای جلوگیری یا رفع ناراحتی از پوست نوزادان از پوشک، در پمادهای پوستی، کرم ضدآفتاب و شامپو ضدشوره استفاده می‌شود. پماد زینک اکساید در درمان ضایعات پوستی مستعد عفونت مانند سوختگی، اگزما، سوختگی پای نوزادان، خراشیدگی و گزش حشرات. ضد التهاب خفیف پوستی و همچنین در ترکیب کالامین به عنوان ضدخارش هم کاربرد دارد.
  • زینک اکساید دارای خواص مرطوب‌کننده، آنتی‌بیوتیکی و دئودورانت است. به دلیل آثار ضدسبوم و منعکس‌کننده اشعه UV در ترکیب کرم‌های ضدآفتاب هم از اکسید روی استفاده می‌شود. استفاده منظم از زینک اکساید ممکن است به محافظت در برابر پیری زودرس پوست، جلوگیری از چین و چروک و رنگدانه ها و آفتاب سوختگی کمک کند. ایپوزینک سلامت پوست را بهبود می بخشد و نرمی و طراوت آن را حفظ می کند. زینک اکساید با پوست سازگاری زیادی دارد و با محافظت گسترده در برابر اشعه ماوراء بنفش، پوست را در برابر هیپرپیگمانتاسیون ایمن می کند.

کرم سفید و بنفش زینک اکساید به همراه جعبع سفید و بنفش ایپوزینک 

معرفی زینک اکساید یا ایپوزینک

نام علمی (ژنریک) Zink Oxide
نام تجاری ایپوزینک، زینک اکساید، زینک اکسید
نوع دارو داروی موضعی، پوستی، موثر بر پوست و غشاء مخاطی
اشکال دارو پماد، کرم، شیاف، پودر
کاربرد دارو ترمیم سوختگی و گزیدگی و زخم، محافظت از پوست در برابر آفتاب و پیری
موارد استفاده التهاب پوست نوزاد از پوشک، سوختگی، زخم جزئی
گروه های سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان با دوزهای متفاوت
سطح دسترسی بدون نسخه، با نسخه

تداخل دارویی

دیگر پمادها و کرم ها

عوارض مصرف

کهیر، خارش، بثورات و التهاب پوستی

هشدارهای مصرف پماد ایپوزینک

 مصرف ایپوزینک می تواند خود حساسیت زا یا حتی موجب زیادتر شدن حساسیت نسبت به ماده دیگری باشد. اگر با استفاده پماد زینک آکساید بثورات، جوش و التهاب بر پوست قسمتی از بدن را مشاهده کردید یا احساس خارش در ناحیه ای از بدن داشتید استفاده از کرم را قطع کنید. احتمال دارد شما بر اکسید روی حساسیت داشته باشید یا زینک اکساید حساسیت شما را به ماده ای دیگر در محیط تشدید کرده باشد. 

فواید پماد زینک اکسید

1- حفاظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش (UV)

زینک اکسید، کم ضررترین ماده در کرم های ضد آفتاب است که از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورای بنفش محافظت می کند.

وقتی اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست نفوذ می کند، بافت را تخریب می کند، سرعت پیرشدن پوست را افزایش می دهد و پوست را خشک می کند. همچنین خطر بروز سرطان پوست را افزایش می دهد.

2- درمان آسیب های پوستی

زینک اکسید اثرات درمانی نیز روی پوست دارد و باعث بهبود زخم می شود. همچنین مشکلات ناشی از آفتاب سوختگی و خشکی پوست را کم می کند.

3- اثرات قابض روی پوست

پماد زینک اکسید مانع تشکیل چربی اضافی روی پوست می شود (چربی اضافی پوست را برطرف می کند). همچنین پوست را سفت می کند.این پماد بعضی اوقات برای درمان آکنه (جوش) به کار می رود.زینک اکسید ایجاد لکه های پوستی، التهاب پوست و تعداد و شدت آکنه را کاهش می دهد.

4- بهبود التهاب پوستی

پماد زینک اکسید همچنین برای درمان ادرار سوختگی در کودکان (سوختگی پوست کودک در پوشک)، اگزما، بریدگی و سوختگی پوست مفید است.

دست دختر در حال مالیدن کرم بر دست دیگر کرم سفید و بنفش زینک اکساید به همراه قوطی سفید و بنفش 

مراقبت‌های قبل از مصرف

  • تمامی دستورالعمل‌های موجود در برچسب و بسته‌بندی داروی خود را دنبال کنید. در مورد تمام شرایط پزشکی، آلرژی و تمام دارو‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود بگویید.
  • پیش از مصرف این دارو، در صورتی که به روی، دی‌متیکون، لانولین، روغن کبد ماهی، ژله پترولیوم، پارابن، روغن معدنی یا موم، حساسیت دارید، نباید از پماد ایپوزینک استفاده کنید.
  • پماد ایپوزینک عفونت باکتریایی یا قارچی را درمان نمی‌کند. در صورت وجود هرگونه علائم عفونت مانند قرمزی، تب یا ترشحات پوستی، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • همچنین در صورت بارداری یا شیردهی، در رابطه با مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

نحوه مصرف پماد ایپوزینک و شیاف زینک اکساید

  1. پماد ایپوزینک را دقیقا مطابق دستور‌العمل برچسب یا پزشک مصرف کنید.
  2. پماد زینک اکساید خوراکی نیست و تنها برای استفاده خارجی مجاز است. از استفاده آن در چشم یا دهان پرهیز کنید و فقط آن را بر پوست و سطح خارجی بدن بمالید.
  3. ابتدا دستان خود را بشویید. سپس ناحیه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید، مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد. مقدار زیادی از دارو را برای پوشش کامل ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.
  4. بلافاصله پس از استفاده از کرم ایپوزینک دست های خود را بشویید.
  5. برای درمان بثورات پوشک، با هر بار تعویض پوشک از پماد اکسید روی استفاده کنید. همچنین دارو را در زمان خواب یا هر زمان دیگری که فاصله بین عوض کردن پوشک طولانی می‌شود، به کار ببرید.
  6. در استفاده از ایپوزینک برای نوزادان سعی کنید در اسرع وقت پوشک مرطوب را عوض کنید و ناحیه را خشک و تمیز نگاه دارید.
  7. هرگز نباید از پماد ایپوزینک بر روی سوختگی یا زخم‌های شدید استفاده کرد. همچنین نباید از دارو‌های دیگر، به صورت همزمان بر روی ناحیه‌ی تحت درمان با اکسید روی استفاده کنید، مگر آنکه پزشک تجویز کند.
  8. اگر علائم بیماری بعد از ۷ روز از شروع درمان بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید. پماد را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهدارید و بعد از هربار استفاده، درپوش را محکم ببندید.
  9. این دارو باید تا زمانی که علائم عارضه پوستی برطرف گردد، استفاده شود.
  10. برای درمان خشکی یا ترک پوست، سوختگی جزئی و یا سایر تحریکات پوستی، به مقداری که احتیاج است از دارو استفاده کنید. یک لایه نازک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به آرامی مالش دهید. 

دست دختر در حال مالیدن کرم بر دست دیگر کرم سفید و بنفش زینک اکساید 

عوارض جانبی پماد ایپوزینک

همراه با اثرات مثبتی که پماد ایپوزینک ارائه می‌کند، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای نیز ایجاد نماید. اگرچه همه این عوارض ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز باید تحت مراقبت پزشک قرار بگیرید. در صورت مشاهده‌ی هر یک از این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید:
  • کهیر
  • خارش
  • بثورات پوستی
برخی از عوارض جانبی پماد ایپوزینک نیاز به مراقبت پزشکی ندارند و به مرور زمان و با عادت کردن بدن به آن، از بین می‌روند. همچنین ممکن است پزشک شما بتواند برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی روش‌هایی را پیشنهاد کند. اما اگر در نهایت هر یک از این علائم بدتر شدند یا ادامه یافتند به پزشک مراجعه نمایید.
برخی دارو‌های پوستی دیگر ممکن است با پماد ایپوزینک تداخل داشته باشند. در مورد تمامی دارو‌های بدون نسخه یا با نسخه‌ای که استفاده می‌کنید، شامل ویتامین‌ها و دارو‌های گیاهی، به پزشک خود اطلاع دهید.
دست دختر در حال مالیدن کرم بر دست دیگر  و کرم سفید و بنفش زینک اکساید  

مصرف پماد ایپوزینک در بارداری و شیردهی

مصرف پماد موضعی ایپوزینک در بارداری به طور رسمی، توسط FDA و دانشمندان بررسی نشده است و هیچ مطالعات حیوانی یا انسانی نیز گزارش نشده است. پماد ایپوزینک تنها در صورتی در بارداری مجاز است که مزایای آن بیشتر از ضررهایش باشد و این باید توسط پزشک شما مشخص شود نه شما. همچنین تا به حال اطلاعاتی مبنی بر اینکه این پماد به شیر مادر راه پیدا می‌کند، وجود نداشته است اما به دلیل اهمیت موضوع در بیشتر موارد پزشکان از تجویز آن برای مادران باردار یا مادران شیرده خودداری می کنند.

قیمت پماد موضعی ایپوزینک

قیمت ایپوزینک به صورت تیوب پماد در روز 3 خرداد 1401  برابر با ۱۲,۰۰۰ تومان بوده است.

استفاده از زینک پوکساید برای زیر بغل جهت جلوگیری از تعریق مجاز نیست

 

سوالات متدوال؟

نام دیگر پماد ایپوزینک؟

پماد ایپوزینک که با نام پماد زینک اکساید شناخته می شود یک پماد موضعی می باشد که در هر ۱۰۰ گرم از این پماد حدود ۲۰ درصد زینک وجود دارد.

کاربرد های پماد زینک اکساید
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • جلوگیری از پیری پوست
  • درمان کننده خشکی پوست
  • درمان سوختگی های خفیف
  • درمان سوختگی پای کودکان
  • درمان خراشیدگی ها
  • درمان آکنه
  • از بین برنده جای جوش
  • درمان خارش و التهابات پوستی
  • درمان گزش حشرات
  • درمان زخم های واریسی
  • درمان پسوریازیس
پماد زینک اکساید چگونه عمل می‌کند؟
زینک اکساید گونه‌های فعال اکسیژن را تولید کرده و باعث افزایش پراکسیداسیون لیپیدی غشایی می‌شود. در نتیجه نشت پروتئین‌ها و قندهای کاهنده بیشتر شده و عوامل محرک از بین می‌روند.
پماد زینک اکساید برای چیست؟
از کرم زینک اکساید برای درمان و پیشگیری از تحریکات پوستی خفیف استفاده می‌شود. با مالیدن کرم روی ناحیه آسیب‌دیده مانند سوختگی یا بریدگی می‌توان به بهبود آن کمک کرد.
زینک اکساید روشن‌کننده پوست است؟
نمی‌توان این کرم را روشن‌کننده پوست محسوب کرد. این پماد در تغییر رنگ پوست تاثیری ندارد. اما با رفع لکه‌های تیره پوست و برخی مشکلات پوستی به روشنی پوست کمک می‌کند
پماد زینک اکساید برای چه بیماری مصرف می شود؟
اگر عوامل تحریک‌کننده پوست ناشی از باکتری یا قارچ باشند، در موارد خفیف می‌توان از زینک اکساید استفاده کرد. همچنین در سوختگی‌های جزئی و رفع لکه‌های تیره پوست این کرم کاربرد دارد.
پماد زینک اکساید چه مدت روی پوست بماند؟
از پماد زینک اکساید می‌توان ۲ تا ۴ بار در روز استفاده کرد. زمانی که پماد را روی پوست مالیدید، صبر کنید تا به طور کامل جذب شود.
مقدار مصرف پماد زینک اکساید چقدر است؟

مصرف بیش از حد کرم زینک اکساید عوارض خاصی نداشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهتر است کرم را در ناحیه آسیب‌دیده طوری بمالید که کامل آن را بپوشاند.

آیا زینک اکساید ترمیم کننده است؟
این کرم خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و می‌توان برای ترمیم زخم و سوختگی از آن استفاده کرد. با استفاده از کرم زینک اکساید سرعت ترمیم زخم افزایش پیدا می‌کند.
پماد زینک اکساید را برای صورت می توان استفاده کرد؟

از پماد زینک اکساید می‌توان روی پوست صورت هم استفاده کرد. شما می‌توانید کرم را کامل روی صورت بزنید یا فقط در ناحیه آکنه‌ها از آن بمالید. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از غلظت پایین کرم زینک اکساید استفاده کنید.

پماد زینک اکساید برای سوختگی خوب است؟
برای سوختگی‌های خفیف می‌توان از این دارو استفاده کرد. اما اگر سوختگی شدید است و احتمال عفونت دارد، باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب‌تری تجویز شود.
پماد زینک اکساید برای جای جوش خوب است؟
این کرم خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و برای رفع جای جوش استفاده می‌شود. همچنین به دلیل خاصیت ضدباکتریایی هرگونه میکروب را در ناحیه آکنه‌ها از بین می‌برد.
درمان سیاهی کشاله ران با پماد زینک اکساید ممکن است؟
اگر در این ناحیه دچار لکه‌های پوستی باشید، می‌توانید با استفاده از کرم زینک اکساید سیاهی را از بین ببرید. اما اگر مشکل پوستی نداشته و فقط پوست شما تیره است، استفاده از پماد فایده‌ای ندارد.
پماد زینک اکساید برای عرق سوز شدن خوب است؟
عرق سوز شدن نوعی تحریک پوستی است که باعث سوزش می‌شود. با استفاده از کرم زینک اکساید می‌توان این سوختگی خفیف را از بین برد و پوست را ترمیم کرد.
آیا زدن کرم زینک اکساید بعد از لیزر لازم است؟
بعد از لیزر موهای زائد به دلیل تحریک پوست و احتمال قرمزی و سوختگی خفیف پوست پیشنهاد می‌شود، بلافاصله از کرم زینک اکساید استفاده کنید. این پماد احتمال سوختگی و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد.
زینک اکساید برای خارش واژن تجویز می شود؟
کرم زینک اکساید می‌تواند تورم و قرمزی را در این ناحیه از بین ببرد. اگر خارش واژن به دلیل عفونت قارچی ایجاد شده باشد، معمولا پزشک داروی ترکیبی به نام میکونازول نیترات زینک اکساید را تجویز می‌کند. میکونازول ضدقارچ بوده و زینک اکساید محافظت‌کننده است.
کرم زینک اکساید برای بوی عرق هم استفاده می شود؟
این کرم خاصیت ضدمیکروبی داشته و میکروب‌های عرق را از بین می‌برد. به همین دلیل استفاده از آن در زیربغل بوی عرق را کاهش می‌دهد.
زینک اکساید برای پیشگیری از پیری پوست و یا چین و چروک مفید است؟

زینک اکساید می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست هم کمک کند. این کرم به رشد و بازسازی بافت‌ها کمک کرده و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

زینک اکساید برای قرمزی ریمو ابرو خوب است؟
بعد از تاتو ابرو یا میکروبلیدینگ استفاده از کرم زینک اکساید به دلیل خاصیت ضدآفتابی آن به افزایش ماندگاری تاتو کمک می‌کند. اگر می‌خواهید قرمزی ریمو ابرو را از بین ببرید، باید از کرم‌های لایه‌بردار استفاده کنید.
زینک اکساید برای ترک پوستی تجویز می شود؟
برای رفع ترک‌خوردگی‌های پوست می‌توان از کرم زینک اکساید استفاده کرد. این پماد خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد و بافت پوست را ترمیم می‌کند.
آیا زینک اکساید برای اگزما استفاده می شود؟

زینک اکساید خاصیت ضدباکتریایی دارد و به پوست کمک می‌کند تا با عفونت مبارزه کند. همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ترمیم‌کنندگی در درمان اگزما موثر است.

زینک اکساید خاصیت ضدآفتابی دارد؟
این کرم از آسیب ناشی از اشعه UVA و UVB خورشید جلوگیری کرده و آنها را مسدود می‌کند. به همین دلیل در کرم‌های ضدآفتاب از آن استفاده می‌شود.
زینک اکساید برای بچه ها مناسب است؟
برای کودکان به‌ویژه آسیب‌های ناشی از پوشک می‌توان از این کرم استفاده کرد. پماد زینک اکساید بثورات و راش پوشک را از بین می‌برد و پوست این ناحیه را ترمیم می‌کند.
موارد مصرف پماد ایپوزینک چیست؟
این دارو در درمان بسياري از مشكلات خفيف پوستي مانند بثورات ناشي از عرق سوز، سوختگي و بريدگي خفيف، محافظت پوست، رفع تحريك پوستي و به عنوان ضدآفتاب و ضد بواسير به كار مي رود
آیا استفاده بلند مدت از پماد مضر است؟
پماد ایپوزینک یک لایه‌ی محافظ برای پوست ایجاد می‌کند. اگر پوست حساس یا خشکی دارید، این پماد می‌تواند بسیار مفید باشد، چراکه می‌تواند از پوست محافظت کرده و آن را مرطوب نگه دارد. هیچ خطری برای استفاده طولانی مدت از این پماد وجود ندارد.
در صورتی که یک نوبت از دارو استفاده نکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟
از آنجا که از پماد ایپوزینک تنها در صورت نیاز استفاده می‌شود، درمان آن طبق برنامه‌ی مشخص نیست. اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید آن را رها کرده و منتظر نوبت بعد بمانید. هرگز در هر نوبت به اندازه‌ی دو دوز استفاده نکنید.
مصرف بیش از حد پماد (Overdose) چه خطراتی در پی دارد؟

انتظار نمی‌رود مصرف بیش از حد اکسید روی خطرناک باشد. اما اگر کسی به طور اتفاقی دارو را بلعید باید به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کند.

در طول مصرف پماد ایپوزینک از چه چیزی باید اجتناب کرد؟
از اکسید روی بر روی زخم‌های عمیق پوستی یا سوختگی شدید استفاده نکنید. همچنین از مصرف دارو‌های دیگر، به صورت همزمان، در مناطقی که این پماد را اعمال می‌کنید، خودداری کنید، مگر آنکه پزشک به شما بگوید. از تماس کرم با چشم خودداری کنید، اما در صورت تماس، چشمان خود را با آب بشویید.
زینک اکساید بهتر است یا پودر بچه؟
در پودر بچه نیز حدود ۱۰% زینک اکساید وجود دارد. زیرا این ماده تاثیر بسیار خوبی در ترمیم پوست ایجاد می‌کند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، پماد زینک اکساید نسبت به پودر بچه با سرعت بیشتری بثورات پوستی را برطرف می‌کند.
آیا واقعا کرم زینک اکساید پوست را سفید می کند؟
این کرم به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی و تحریک تولید کلاژن به شفافیت پوست کمک کرده و لکه‌های پوستی تیره را برطرف می‌کند. اما در تغییر رنگ پوست تاثیری ندارد.
پماد زینک اکساید به عنوان ضد التهاب عمل می‌کند؟
این کرم خاصیت ضدالتهاب داشته و به همین دلیل برای درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند بثورات پوستی و اگزما از آن استفاده می‌شود.
آیا استفاده از زینک اکساید باعث عفونت ادراری می شود؟
زینک اکساید در ابتلا به عفونت ادراری نقشی ندارد. حتی تحقیقات نشان می‌دهند، نانوذرات اکسید تاثیر خوبی در رفع عفونت باکتریایی دارند.
آیا از زینک اکساید برای جلوگیری یا درمان عفونت های پوستی هم استفاده می شود؟
به دلیل خاصیت ضدمیکروبی می‌توان از این کرم برای رفع عفونت‌های پوستی ناشی از زخم یا بیماری پوستی استفاده کرد. اما اگر عفونت پوستی شدید باشد، کرم زینک اکساید تاثیری ایجاد نکرده و نمی‌تواند عفونت را از بین ببرد.
آیا برای درمان لک صورت هم کرم زینک اکساید مناسب است؟

پماد زینک اکساید لک‌های پوستی و جای جوش را به‌مرور از بین می‌برد. این کرم با تحریک تولید کلاژن به ترمیم پوست کمک کرده و تا حدودی این مشکلات پوستی را برطرف می‌کند

آیا زینک اکساید را برای عرق سوختگی شدید بیضه ها می شود استفاده کرد؟
این پماد به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی برای رفع عرق سوختگی استفاده می‌شود. همچنین با ازبین‌بردن میکروب‌ها در این ناحیه به رفع مشکلات پوستی کمک می‌کند.
مصرف زینک اکساید در دوران بارداری؟
زینک اکساید به‌صورت موضعی روی پوست استفاده شده و جذب آن به طور سیستمیک زیاد نیست. به همین دلیل نمی‌تواند به جنین آسیبی وارد کند. ازاین‌رو مصرف آن در دوران بارداری مشکلی ندارد. برای اطمینان می‌توانید با متخصص زنان دراین‌رابطه مشورت کنید
پماد زینک اکساید در دوران شیردهی؟
هنوز گزارشی در مورد انتقال این دارو از شیر مادر به نوزاد ثبت نشده است. به همین دلیل احتمالا مصرف آن در دوران شیردهی مانعی نداشته باشد. اما بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.


امتیاز: 4.5 (از 2 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد