hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > وقتی خارجی‌ها طرفدار خوانندگان داخلی می‌شوند

وقتی خارجی‌ها طرفدار خوانندگان داخلی می‌شوند

موزیک‌ویدئوهای خوانندگان داخلی در وب‌سایت اشتراک ویدئوی یوتیوب هواداران بسیار پیدا کرده است و بازدید بسیاری از آن‌ها میلیونی است.

 یوتیوب در ایران فیلتر شده است و امکان دسترسی به آن بدون فیلترشکن ممکن نیست. در عین حال سرویس تمام این نماهنگ‌ها در سایت‌های ایرانی مثل آپارات در دسترس است. پس می‌توان نتیجه گرفت که بخش عمده‌ای از مخاطبان این ویدئوها در ایران زندگی نمی‌کنند و خیلی از آن‌ها ایرانی هم نیستند.
پربازدیدترین نماهنگ خوانندگان ایرانی در یوتیوب
همچنان ویدئوی آهنگ «بهت قول میدم» از محسن یگانه پربازدیدترین نماهنگ ایرانی در یوتیوب است. این نماهنگ تا کنون بیش از ۷۵ میلیون بار در یوتیوب دیده شده است.
نظرهای زیر همین ویدئو معیار خوبی برای پی بردن به تنوع ملیت مخاطبان این آهنگ است که خیلی‌هایشان اصلاً فارسی نمی‌دانند.
ترکیه، کویت، مراکش، آمریکا، افغانستان، تاجیکستان، عراق، بلغارستان و مالدیو چند کشوری است که با نگاهی سرسری به نظرهای زیر این ویدئو به چشم می‌خورد. پس صدای موسیقی خواننده‌ای ایرانی در این پلتفرم در گوشه گوشه جهان به گوش رسیده است.
یک آهنگ پربازدید از گروهی کمتر شناخته‌شده
یکی دیگر از ویدئوهای پربازدید خوانندگان ایرانی در یوتیوب اثری از گروه موسیقی «ایوان بند» با عنوان «عالیجناب عشق» است که رقم بازدیدش به ۲۲ میلیون بار رسیده است.

شاید عجیب به نظر برسد اما با جستجویی ساده ۳ ویدئوی دیگر از این آهنگ پیدا می‌کنیم که یکی از آن‌ها ۱۲ میلیون، یکی ۷ و دیگری ۴ میلیون بازدید دارند.
مخاطبان این ویدئو هم از کشورهای گوناگون هستند، و اولین نظر را یک برزیلی نوشته که مشخص است برای فارسی نوشتن از ابزارهای ترجمه آنلاین استفاده کرده است.
آثاری که به کمک فیلم‌ها و سریال‌ها پربازدید شدند
در میان آثار پربازدید، آهنگ‌هایی که برای سریال‌ها یا فیلم‌های سینمایی ساخته شده‌اند از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.
برای نمونه در میان آثار محسن چاوشی آن‌هایی که برای سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی خوانده است، اغلب بازدید بالایی دارند.
یکی از این کارها آهنگی است که برای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» خوانده است و کلیپ آن در یوتیوب بیش از یک میلیون و نیم بازدید دارد. آهنگ «سنگ صبور» که مربوط به فیلم «سنتوری» است هم نزدیک به ۷ میلیون بازدید دارد. آهنگ او برای سریال «شهرزاد» هم در میان پربازدیدهای یوتیوب جای دارد.
سریال «شهرزاد» یک نماهنگ پربازدید دیگر هم دارد. آهنگ «چه کردی» با صدای امین بانی با بازدید ۱۰ میلیونی از نماهنگ‌های پربازدید یوتیوب است.
آهنگی که فرزاد فرزین برای سریال «عاشقانه» خواند هم از پربازدیدهای یوتیوب است و نزدیک به ۳ میلیون بار در این سایت اشتراک ویدئو دیده شده است.
آهنگ‌هایی برای مخاطب غیرایرانی
همایون شجریان هم آهنگ‌های مشهوری برای فیلم‌های سینمایی «رگ خواب» و «آرایش غلیظ» خوانده است، اما این آهنگ‌ها در میان ویدئوهای با بازدید میلیونی جای ندارند.
از این خواننده آهنگ «هوای گریه» نزدیک به ۲ میلیون بازدید دارد و کلیپ معروف «چرا رفتی» با حضور بازیگرانی مثل نوید محمدزاده، باران کوثری و سحر دولتشاهی جایگاه بالایی دارد.
برای مخاطبان غیرایرانی
درباره نماهنگ «چرا رفتی؟» نکته جالبی وجود دارد. این کلیپ با زیرنویس عربی بیشترین مخاطب را در یوتیوب پیدا کرده است.

پایین این کلیپ که یک میلیون و ۹۰۰ هزار بازدید دارد، از کشورهای عربی گوناگون نظر هست. از عراق و یمن تا الجزایر و مغرب، اعراب از شنیدن این موسیقی لذت برده‌اند.
درست است که موسیقی زبانی جهانی دارد و بسیاری از موسیقی‌ها را می‌توان بدون فهمیدن زبان خواننده شنید و لذت برد. اما وقتی معنای کلام خواننده در دسترس مخاطبان قرار گیرد بی‌شک با آهنگ ارتباط بهتر و بیشتری برقرار می‌کنند و البته شیرینی زبان فارسی را هم بهتر درک می‌کنند.
این کار در افزایش مخاطبان هم تأثیر دارد و همانطور که اشاره شد، در مورد «چرا رفتی؟» نسخه همراه با زیرنویس عربی پربازدیدتر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد