hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ایلام| گستره اراضی حفاظت‌شده ایلام افزایش می‌یابد

ایلام| گستره اراضی حفاظت‌شده ایلام افزایش می‌یابد

یک‌میلیون و 700 هزار هکتار از مجموع مساحت 2 میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه‌های طبیعی جنگل، مرتع و اراضی زراعی و باغی تشکیل داده است که قرار است بخشی از آن به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان واگذار شود. در همین زمینه معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست ایلام گفت: 60 هزار هکتار از اراضی طبیعی استان در طول مدت اجرای برنامه ششم توسعه به مناطق تحت مدیریت این اداره کل اضافه می‌شود.


غلامرضا ابدالی اظهار کرد: مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان ایلام در حال حاضر هفت درصد است که تا سال 1400 این رقم باید به 10 درصد افزایش یابد و در همین راستا نیز قرار است 60 هزار هکتار از اراضی استان به این مناطق افزوده شود. وی افزود: هم‌اکنون 143 هزار هکتار از اراضی طبیعی استان ایلام شامل مناطق حفاظت‌شده مانشت و قلارنگ، کبیرکوه، دینارکوه، کولگ و 2 اثر طبیعی ملی دهلران و تنگ رازیانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام قرار دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست ایلام یادآور شد: مناطقی برای افزایش زون‌های مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان ایلام شناسایی‌شده است که از این نقاط تاکنون منطقه ویژه درون با 20 هزار هکتار به منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تبدیل‌شده که بعد از گذشت پنج سال به منطقه حفاظت‌شده ارتقا می‌یابد.

ابدالی گفت: در زون‌های جدید اراضی با میزان فعالیت محدود عامل انسانی و کمترین معارض انتخاب می‌شود هرچند حقوق قانونی و عرفی بهره‌بردارانی چون دامداران و عشایر در این زون‌ها رعایت می‌شود.

وی اظهار کرد: زون‌های مدیریت جامع و تفصیلی در قالب زون‌های امن، احیا و بازسازی زیستگاه، تفرجگاه‌های گسترده و مرکزی است که در همه این زون‌ها پیوست‌های زیست‌محیطی در خصوص فعالیت‌های انسانی لحاظ شده است.

ابدالی توضیح داد: در زون‌های تفرجی گسترده و متمرکز ظرفیت سنجی اراضی، نوع فعالیت انسانی، محدوده حضور افراد و گردشگران و ضوابطی که باید رعایت کنند با هم‌اندیشی دستگاه‌های دیگری چون منابع طبیعی، صنعت، معدن تجارت و دیگر دستگاه‌های مرتبط در نظر گرفته‌شده است.

وی یادآور شد: در این زون‌ها از گونه‌های مختلف جانوری و رستنی ساختار طبیعی زمین حفاظت و از تخریب، فرسایش خاک و آلودگی منابع آبی جلوگیری می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام افزود: با ایجاد این زون‌ها حفاظت از عرصه‌های ملی و سرمایه‌های طبیعی شدت بیشتری خواهد گرفت و میزان تجاوز عامل انسانی به طبیعت نظیر شکار و صید، قطع درختان و دیگر عوامل تخریب کاهش می‌یابد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد