hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ایلام| دردسرهای شالیکاری

ایلام| دردسرهای شالیکاری

اگرچه طبق مصوبه هیات وزیران در راستای صرفه جویی در مصرف آب، کشت برنج فقط در استانهای گیلان و مازندران حمایت و توصیه می‌شود و به نوعی کشت برنج در سایر نقاط کشور ممنوع است اما هنوز هم کشاورزان در اقصی نقاط کشور به کاشت برنج و سایر محصولات پر مصرف آب می پردازند و ایلام هم از این قاعده مستثنی نیست.

این در حالیست که کم آبی از معضلات جدی استان ایلام است، تجربه سال های گذشته نشان داده این استان به دلیل خشکسالی های پی در پی با کاهش منابع آبی روبرو شده است. در همین زمینه یوسف شیخ الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان ایلام چندی پیش گفته بود:در سال‌های قبل استان با کمبود بارش نزولات آسمانی مواجه بوده و این کاهش‌ها همچنان ادامه دارد که این موضوع باعث می‌شود روان آب‌ها در سطح زمین کم شود و ذخایر سدها کاهش پیدا کند. این کاهش بارندگی پیامدهای منفی برای محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی استان در درازمدت دارد که باید مسئولان ذیربط برای جبران رفع این مشکلات اساسی برنامه‌های علمی، درست و منطقی طراحی کنند تا آینده استان با خطر کم‌آبی مواجه نشود. هرچند مسئولان برای استفاده از منابع آبی استان کشت محصولاتی نظیر برنج در استان را ممنوع کرده اند اما در همه مناطق استان مثل سال های گذشته مردم شروع به کشت برنج کرده اند.

شهرستان سیروان قطب اصلی تولید برنج در استان ایلام است، این شهرستان خود با کم آبی مواجه شده و اوایل خردادماه بازهم کشت برنج در این شهرستان آغاز شده است.کشاورزان این منطقه می گویند راهی به جز کشت برنج نداریم و جهاد کشاورزی می گوید محصولات جایگزین کشت شود.

بحران آب جدی است

اگرچه بسیاری از ایلامی ها مشکل آب را جدی نمی گیرند اما مسئولین استانی وضعیت آب را بحرانی می دانند.مدیرعامل آب و فاضلاب شهری ایلام در این زمینه گفت: بحران آب در استان ایلام جدی است.افشین مظاهری گفت: کاهش نزولات آسمانی ایلام را به‌ شدت با مشکل کمبود آب روبه‌رو کرده است.وی گفت: در حال حاضر در شهر ایلام 1.5 برابر حد مجاز مصرف آب دارد و اکثر شهرستان‌های استان در وضعیت مصرف اولی بر حد نصاب هستند.مظاهری به رعایت الگوی مصرف تاکید و یادآور شد و گفت: رعایت الگوی مصرف، صرفه‌جویی در مصرف می‌تواند از قطع مکرر آب در استان جلوگیری کند.وی به حفر 4 حلقه چاه در شهر ایلام جهت تزریق آب بیشتر به شبکه اشاره و گفت: برای آنکه با قطع آب در تابستان امسال روبه‌رو نشویم اقدام به حفر 4 حلقه چاه جدید در ایلام کرده‌ایم تا با کاهش قطع آب در تابستان مواجه شویم.

مظاهری به فرهنگ سازی رعایت الگوی مصرف اشاره و بیان داشت: همه دستگاه‌ها و اصحاب فکر و اندیشه در راستای فرهنگ‌سازی این شرکت را یاری کنند چون که آب و فاضلاب شهری به تنهایی  توان فرهنگ‌سازی را ندارد.وی به پروژه‌های در دست اقدام اشاره و بیان کرد: پروژه‌های مهم آب رسانی شهرستان ملکشاهی، نصب آب شیرین کن در این شهرستان، طرح آب رسانی سیروان و سرابله از پروژه‌های مهم این شرکت در امسال است.مظاهری به اجرای طرح حافظان آب اشاره و گفت:  به منظور جلوگیری از استفاده‌های نادرست از آب در استان ایلام طرح حافظان آب در ایلام اجرا می‌شود.

کشاورزان از کشت برنج خودداری کنند

محمدعلی اقدسی معاون زراعت جهاد کشاورزی استان ایلام در این زمینه اظهار داشت: با توجه به محدودیت های آبی که در سطح استان ایلام وجود دارد و توصیه های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ممنوعیت کشت محصولات پر آب نظیر برنج، از کشاورزان استان می خواهیم از کشت این محصول خودداری کنند. وی گفت: در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام هیچ گونه خدماتی برای کشاورزانی که اقدام به کشت برنج می کنند، نمی دهد. اقدسی اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد برنج استان در شهرستان سیروان کشت می شود. وی با اشاره به اینکه سالانه بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت برنج اختصاص می یابد، تصریح کرد: ارقامی چون برنج عنبربو و شمشیری در ایلام کشت می شود.

کشاورزان:راهی غیر از کشت برنج نداریم

یکی از کشاورزان ایلامی در همین زمینه اظهار داشت: مسئله کم آبی را قبول داریم اما من به عنوان یک کشاورز آیا راهی غیر از کشت برنج در این زمین ها دارم.

وی گفت: من نه می توانم محصولی دیگر کشت کنم و نه به کاری دیگر روی بیاورم.

 وی با اشاره به اینکه این شهرستان محروم از امکانات فاقد هرگونه اشتغال دیگر است، گفت: این منطقه مستعد کشاورزی است و مسئولان تاکنون راهکاری برای جبران کار کشاورزان ارائه نداده اند.

احمدی عنوان کرد: کشت برنج سالانه بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال درآمد نصیب مردم شهرستان می کند و این تنها راه ما برای کسب درآمد است.

محمد محمدی از جوانان روستاهای شهرستان سیروان هم اظهار داشت: به عنوان یک جوان ۳۰ ساله به غیر از کشت برنج آیا شغلی دیگر در این منطقه وجود دارد؟

وی افزود: متاسفانه مسئله بیکاری باعث شده تنها منبع درآمد خانوارهای روستایی همین کشت برنج باشد و نمی توانیم از این هم بگذریم.

محمدی با اشاره به اینکه کشت برنج تنها منبع  درآمد من است و هم اکنون اگر شغلی یا کاری دیگر داشته باشم قطعا به مسئله کم آبی توجه از کشت برنج خودداری می کردم.

کشت محصولات جایگزین در ایلام

سید محمد تراب میری رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در پاسخ به این سوال کشاورزان اظهار داشت: با توجه اینکه استان ایلام با مسئله کم آبی مواجه است، کشت برنج در استان از دستور کار خارج شده است.

وی گفت: کشت محصولاتی نظیر کلزا، چغندقند، آفتابگردان و... به عنوان کشت جایگزین به کشاورزان معرفی شده که از مصرف آب کمتری برخوردار هستند و درآمد خوبی برای کشاورزان استان دارد.

میری اظهار داشت: جهاد کشاورزی از کشاورزان استان برای کشت محصولاتی نظیر کلزا، چغندر قند حمایت خواهد کرد ولی برای کشت برنج برنامه حمایتی از کشاورزان نداریم.

وی افزود: برداشت آب از چاه برای کشت برنج و دیگر محصولات پر مصرف، ممنوع است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام عنوان کرد: البته هر سال کشت برنج در استان کمتر می شود و کشاورزانی که قصد کشت و زرع محصولات گلخانه ای داشته و یا بخواهند از آبیاری به روش میکرو استفاده کنند، مورد حمایت سازمان قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: کشت برنج با وضعیت منابع آبی و بحران کم آبی در کشور صرفه اقتصادی ندارد، باید کشاورزان با رفتن به سمت کشت دیگر محصولات از تولید برنج فاصله بگیرند.

میری اعلام کرد: با ۳۰ درصد کاهش منابع آبی در استان ایلام روبرو هستیم و قطعا نیازمند همکاری مردم و کشاورزان برای توسعه هرچه بیشتر هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد