hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تحقق کشاورزی پایدار در گرو حفظ خاک است

تحقق کشاورزی پایدار در گرو حفظ خاک است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در همایش بزرگداشت "روز جهانی خاک" که با حضور  معاونین و مدیران سازمان و ادارت تابعه، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان، محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها، کارشناسان حوزه خاک و کشاورزان پیشرو در بحث خاک ورزی حفاظتی و... در سالن آمفی تئاتر سازمان برگزار شد گفت؛ بهره‌برداری درست از خاک، کشاورزی پایدار را محقق می سازد.
مهندس نوربخش حاتمی در ابتدا ضمن بزرگداشت روز جهانی خاک، به اهمیت پرداختن به موضوع خاک و حفظ آن به عنوان کلیدی ترین عامل در حفظ امنیت غذایی و کشاورزی پایدار اشاره داشت و افزود؛ آب و خاک بهترین منابع در طبیعت هستند که توجه به آنها خصوصا خاک از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حاتمی گفت؛ تکلیف داریم در بهره‌برداری از منابع خدادادی رابطه درستی برای استفاده از آب، خاک و گیاه در تولیدات کشاورزی برقرار نمائیم.

حاتمی خاک را محیط کاملی از مواد جامد، مایع و گازها و میکرو ارگانیسم ها برشمرد که در رشد، نمو، نگه داری و سلامت گیاه و محصولات کشاورزی نقش دارند.

وی در ادامه به بحث بهره‌وری از خاک در تولید محصولات کشاورزی پرداخت و افزود؛ در بهره‌برداری از خاک بایستی استفاده از نهادها، سموم، خاک ورزی با بکارگیری ادوات مناسب در اراضی با دانش روز همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اراضی استان دیم است و عمده تولیدات زراعی ما به این بخش بر می گردد خاطرنشان نمود؛ در دیمزارها بایستی به سمت عملیات خاک ورزی حفاظتی برویم که در آن با کمترین آسیب به بافت خاک مواد آلی خاک را افزایش دهیم که با انجام این مهم بی گمان عملکرد مزارع نیز افزایش خواهد یافت.

حاتمی سپس به بحث تقویت خاک کشاورزی با استفاده از کودهای آلی و گیاهی اشاره داشت و تصریح نمود؛ توصیه ما افزایش مواد آلی خاک جهت بهبود ساختمان خاک می باشد.  

وی گفت؛ در خاک ورزی حفاظتی با حفظ بقایای گیاهی که باعث تقویت مواد آلی خاک می شود می تواند ۲۵ درصد عملکرد محصول دیم را افزایش دهد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد