hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بوشهر | تور خالی ماهیگیران

بوشهر | تور خالی ماهیگیران

نام دریابست که به زبان می‌آید صیادان جنوب کشور چهره در هم می‌کشند و نارضایتی خود را اعلام می‌کنند. صیادان بوشهری زودتر از بقیه همکارانشان به استقبال دریابست می‌روند و به علت محرومیت از صید در زمان اجرای دریابست، از اجرای این طرح ناراضی هستند؛ هرچند ممکن است این طرح به بهبود ذخایر دریایی کمک کند ولی صیادان انتظار دارند که محلی برای تأمین هزینه‌های زندگی‌شان که وابسته به حضور در دریا و صید است تعیین شود.


هرساله از هفته دوم یا سوم تیرماه طرح دریابست در استان بوشهر اجرا می‌شود که به مدت حدود یک ماه ادامه دارد و در این مدت شناورهای صیادی حق رفتن به دریا برای صید را ندارند.

طرح دریابست هرساله در آستانه فصل صید میگو برای جلوگیری از صدمه وارد شدن به ذخایر و زیستگاه آبزیان اجرایی می‌شود که با اجرای این طرح، فعالیت صید و صیادی در آب‌های خلیج‌فارس تا تعیین زمان صید میگو ممنوع می‌شود.

زمان آغاز اجرای طرح دریابست در آستانه فصل صید میگو است و بر اساس زمان تعیین‌شده تا اعلام زمان صید میگو، صیادان از رفتن به دریا برای صید و صیادی منع می‌شوند.

هدف از اجرای طرح دریا بست که توسط مسئولان شیلات اعلام می‌شود، ایجاد فرصت بازسازی ذخایر، تخم‌ریزی برای آبزیان بارور، جلوگیری از صید غیرمجاز و آماده شدن صیادان برای فعالیت صید میگو است.

سفره خالی صیادان

هرچند که اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند اثرات خوبی برای حفظ ذخایر دریایی و دیگر اهداف مطرح‌شده برای این طرح داشته باشد ولی معایبی را نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند سفره خالی صیادان طی زمان اجرای طرح دریابست است.

صیادان بارها اعتراض خود را نسبت به اجرای این طرح اعلام کرده‌اند و خواستار اصلاح این طرح‌شده‌اند چراکه تنها درآمد آن‌ها از طریق صید و صیادی است و وقتی‌که به دریا نمی‌روند، درآمد دیگری ندارند.

عبدالرسول غریبی از فعالان عرصه صیادی با انتقاد از اجرای طرح دریابست در استان بوشهر، اظهار داشت: متأسفانه مسئولان هیچ اهمیتی به نارضایتی و اعتراض جامعه صیادان نمی‌دهند و شاهد اجرای هرساله این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه دریابست به‌نوعی سلب شغل و معاش ماهیگیران است، تصریح کرد: متأسفانه شیلات استان چندین سال است آمرانه دریابست را بدون بررسی و مطالعه کارشناسی اجرایی می‌کند و مدیران ارشد استان هم شیلات را در اجرای آن آزاد گذاشته‌اند.

وی بیان کرد:‌ فصل تخم‌ریزی غالب آبزیان از نیمه‌ دوم اسفندماه شروع و حداقل تا نیمه‌ خردادماه ادامه دارد لذا بسیار عجیب است که دریابست پس از پایان فصل تخم‌ریزی آبزیان اعمال می‌شود.

غریبی ادامه داد: در مردادماه که فصول پس از تخم‌ریزی است، شیلات استان برخلاف رسالت مدیریت صید و شرایط زیست‌محیطی نوزادان آبزی در دریا که دوره‌ ظریف و ضعیف زندگی خود را طی می‌کنند، صید به روش ترال میگو را آزاد می‌کند و در این فصل خسارت‌بار آزادی صید حداقل قریب به میزان استحصال میگو، انواع نوزادان آبزی مانند شیر، شوریده، حلوا سفید، حلوا سیاه و گونه‌های نوزاد دیگر با تورهای چشم ریز ترال میگو متأسفانه به‌صورت ضمنی صید و به لحاظ غیراقتصادی بودن وزن آن به دریا ریخته می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود اعمال دریابست در راستای کاربردی شدن آن و کمترین تأثیرات بر معاش صیادان، به‌صورت اعمال ممنوعیت‌های ۱۰ روزه در سه‌ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت به تفکیک اجرایی شود.

غریبی گفت: اعمال ممنوعیت صید ۱۰ روزه و توقف درآمد، برای صیادان در ۱۰ روز قابل‌تحمل بوده و همچنین نوعی فرهنگ‌سازی اقناعی و اثرگذار واقعی در جامعه صیادی، برای مشارکت آنان در راستای اجرای طرح‌های بهتر حفاظت از ذخایر و منابع آبزی ایجاد خواهد شد.

اجرای دریابست برای حفظ ذخایر دریایی

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به اهمیت اجرای دریابست اظهار داشت: حفظ و ایجاد فرصت برای بازسازی ذخایر دریایی و جلوگیری از تخلفات صیادی را می‌توان از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح دانست.

وی اضافه کرد: طرح دریابست در تمام دنیا اجرا می‌شود و هدف آن بازسازی گونه‌های مختلف آبزیان است که در مدت‌زمان اجرای طرح دریابست هیچ صیادی اجازه صید و رفتن به دریا را ندارد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به اینکه اجرای طرح دریابست باعث نارضایتی برخی از صیادان در استان شده است، خاطرنشان کرد: برای رونق صید و صیادی و ایجاد فرصتی برای بازسازی ذخایر چاره‌ای جز اجرای این طرح نداریم.

وی بیان کرد: در استان بوشهر ۱۵ هزار صیاد با استفاده از دو هزار و ۱۰۰ شناور فعالیت دارند و در فصول مختلف سال به صید می‌پردازند که سالانه حدود ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در استان صید می‌شود.

لزوم توجه به معیشت صیادان

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر  در دیداری که با مسئولان شیلات کشور و استان بوشهر داشت بر لزوم نگاه ویژه به معیشت صیادان استان بوشهر تأکید کرد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: طرح دریابست یک مسئله علمی و ضروری است اما باید شرایطی فراهم شود که در زمان دریابست در منطقه دیگری امکان صید وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید جایگزینی برای صیادان فراهم شود که این عزیزان که قشر ضعیفی هستند بتوانند زندگی خود را مدیریت اقتصادی کنند.

امام‌جمعه بوشهر افزود: صیادان از شریف‌ترین اقشار جامعه هستند که درآمد مالی بالایی ندارند به همین خاطر باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود و درزمینهٔ بیمه، اعطاء زمین و تسهیلات برای بازسازی و نوسازی شناورهای صیادی، عنایت ویژه‌ای به این عزیزان صورت گیرد.

دریابست یک طرح علمی است

معاون سازمان شیلات ایران در حاشیه سفر به بوشهر گفت: حمایت از صیادان را به‌صورت ویژه در دستور کار داریم و در این راستا از همه ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات مناسب به جامعه صیادی استفاده خواهیم کرد.

شاپور کاکولکی با اشاره به اجرای طرح دریابست به‌منظور جلوگیری از وارد شدن صدمه به ذخایر آبزیان، خاطرنشان کرد: این طرح هرساله در آستانه فصل صید میگو طرح دریابست در خلیج‌فارس اجرا می‌شود.

وی دریابست را به‌عنوان یک تنفس برای دریا دانست و افزود: در اراضی زراعی و کشاورزی طرح آیش اجرا می‌شود و در دریا نیز طرح دریابست با همین هدف اجرا می‌شود که یک طرح علمی است.

معاون سازمان شیلات ایران از ارائه خدمات با اشاره به افزایش میزان صید در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته ۷۰۲ هزار تن انواع آبزیان در خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند صید شد که نسبت به سال ماقبل آن ۶۰ هزار تن افزایش دارد.

وی از اجرای طرح بیمه درمانی تکمیلی صیادان خبر داد و اضافه کرد: ابتدا ۱۰ هزار صیاد کشور تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند که مبلغ پرداختی بیمه صیادان حدود یک‌پنجم بیمه‌های تکمیلی دیگر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد