hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > توده و کیست خوش خیم سینه درمان طبی ندارد

توده و کیست خوش خیم سینه درمان طبی ندارد

عضو شورای سیاست گذاری و کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توده‌ها و کیست‌ها هر دو بدون علت مشخص ایجاد می‌شوند و درمان طبی ندارند، بنابراین تجویز هیچ گونه دارویی چه برای کیست‌ها و چه برای ‌توده‌ها لازم نیست، به جز توده‌های پیش بدخیم که برای جلوگیری از بدخیم شدن آن بیمار باید دارو مصرف کند.


مریم طباطباییان  با بیان اینکه اکثرا افراد کیست را با توده اشتباه می‌گیرند، اظهار کرد: کیست‌های پستانی حباب‌های حاوی مایع هستند که این مایع می‌تواند، متفاوت و مواردی مانند شیر، ترشحات پستانی، خون و ... باشد که در اثر تغییرات هورمونی یا برخی موارد دیگر و اکثرا هم بدون علت مشخص ایجاد می‌شوند، کیست‌ها در طول زمان می‌توانند کم، زیاد، کوچک و بزرگ شوند.  

وی با توضیح اینکه توده‌ها جامد، تو پُر و همان غده‌های پستانی هستند که می‌تواند خوش خیم یا بدخیم باشند، ادامه داد: باید بررسی‌های لازم جهت اطمینان از اینکه توده‌ها بدخیم هستند یا نه انجام شود، همچنین بسته به شرایط، پیگیری و یا نمونه‌برداری شوند.

عضو شورای سیاست گذاری و کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: توده‌ها و کیست‌ها هر دو بدون علت مشخص ایجاد می‌شوند و درمان طبی ندارند، بنابراین  تجویز هیچ گونه دارویی چه برای کیست‌ها و چه برای ‌توده‌ها لازم نیست، به جز توده‌های پیش بدخیم که برای  جلوگیری از بدخیم شدن آن بیمار باید دارو مصرف کند.

وی با تاکید اینکه دارویی که بتوانند کیست و یا توده(به جز موارد پیش بدخیم و بدخیم) را در سینه آب و یا درمان کند، وجود ندارد، افزود: گاهی بیمار راضی نمی‌شود که بدون دریافت نسخه از مطب برود، همین موضوع سبب شده تا برخی پزشکان مکمل‌هایی مانند ویتامین E را تجویز کنند، در هر صورت نباید فراموش کنیم که مصرف بی‌رویه مکمل‌ها نیز عوارضی را به همراه خواهد داشت، به طور کلی نباید در ارتباط با بیماری‌های پستان خیلی به دنبال علت ایجاد باشیم.


بیشتر بخوانید: 
علائم سرطان حنجره را بشناسید
کیست‌های دندانی احتمال تومور را بالا می‌برند
علائم سرطان لوزالمعده چیست؟

طباطباییان با اشاره به اینکه یک درصد کیست‌ها بدخیم هستند و برای مشخص شدن آن باید سونوگرافی انجام، تصریح کرد: اگر کیست‌ها  مشکوک باشند نیاز به نمونه‌برداری و جراحی دارند و در غیر این صورت اکثر کیست‌ها نیاز به دارو و حتی نیاز به سونو گرافی مکرر وپیگیری‌های کوتاه مدت ندارد و نگران‌کننده نیستند.

وی اضافه کرد: در مورد توده‌های مشکوک بستگی به سن بیمار دارد که توده چقدر بد خیم یا خوش‌خیم باشد، اگر سن کم باشد، مثلا در خانم‌های زیر ۳۰ اکثرا توده‌ها خوش‌خیم واگر سن بالا باشد، مانند خانم‌های بالای ۵۰ سال تعداد عمده‌ای از توده‌ها بدخیم هستند، پس درواقع یکی از دلایل انجام نمونه‌برداری سن بیمار وعلت دیگر خصوصیات توده است که ممکن است توسط پزشک حاذق لمس شود و یا رادیولوژیست گزارش بدهد که مشکوک هستند و در صورت مشکوک بودن حتما باید نمونه‌برداری شوند تا مشخص شود، بدخیم یا خوش‌خیم هستند.

عضو شورای سیاست گذاری و کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: گاهی توده‌های خوش‌خیم می‌توانند زمینه‌ساز سرطان‌های بعدی باشند،یا نباشند و در این صورت در غربالگری‌ها  و پیگیری‌های بعدی ممکن است، روشهای متفاوتی را برای درمان اتخاذ کنیم، تکلیف توده‌های بدخیم هم مشخص است و باید جراحی شوند.

وی با بیان اینکه کیست‌ها اکثرا و تا ۹۹ درصد خوش خیم هستند، تصریح کرد: کیست‌ها به درمان خاصی نیاز ندارند، به جز در موارد خاصی که ایجاد عفونت و درد کنند یا به خاطر اندازه بزرگ ایجاد فشار نمایند که در این صورت نیاز به تخلیه خواهند داشت، سن شیوع ابتلا به کیست بالای ۳۰ سال خواهد بود و در زنان بین  ۳۰تا ۴۵ سال زیاد دیده می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد