hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا درمان آنفلوآنزا به دارو نیاز دارد؟

آیا درمان آنفلوآنزا به دارو نیاز دارد؟

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نکته مهم این است که آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و ویروسی بودن آن نشان می دهد که به دارو نیاز ندارد و نباید انتظار داشته باشیم در همان روزهای اول با آنتی بیوتیک و غیره درمان شویم...

دکتر فاطمه بهرامیان در سمینار آموزشی بهداشتی پیشگیری و کنترل آنفلوآنزا در دانش آموزان عنوان کرد: مهم است که فرق بیماری ها را با یکدیگر بدانیم و نسبت به علائم آنها آگاهی داشتن باشیم.
وی با اشاره به نگرانی هایی که بیماری ها در خانواده ها و جامعه ایجاد می کنند، گفت: یک زمانی HIV، یک زمان وبا و زمانی دیگر هم آنفلوآنزا که هر چه سطح اطلاعات و آگاهی ما بالاتر برود و دست ما برای انتشار موارد مربوط به آن باز باشد خیلی خوب می توانیم به هم کمک کنیم.
این کارشناس بیان کرد: پیشگیری ها معمولا ساده هستند، از جمله نکات مهم شستن دست ها، خجالت نکشیدن از اینکه در برخی از مقاطع زمانی دست ندهیم و یا روبوسی نکنیم. نکته مهم اینکه آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و ویروسی بودن آن نشان می دهد که به دارو نیاز ندارد و نباید انتظار داشته باشیم که در همان روزهای اول با آنتی بیوتیک و غیره... درمان شویم، یعنی اگر پزشک تشخیص داد که ویروس است این خیلی کمک کننده است.
مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: ویروس ها معمولا خودبه خود محدودشونده هستند و به جای استفاده از دارو نیازمند یک سری اقدامات محافظتی هستند، اما اگر از اول خوب رسیدگی نشود و شرایط طوری باشد که مراقبت خوبی انجام ندهیم ممکن است باکتری هم به میان آمده و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک احساس شود.


بیشتر بخوانید: 

دانش‌آموزان برای پیشگیری از آنفلوآنزا این نکات را رعایت کنند
تفاوت "آنفلوآنزا" با "سرماخوردگی"/هشدار درباره موج دوم آنفلوآنزا
گیلان| مرگ ۲ نفر بر اثر آنفلوآنزا
چگونه بیماری آنفلوآنزا را درمان کنیم؟
روش‌‌های پیشگیری از «آنفلوآنزا» در مدارس

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا چیست؟
بهرامیان عنوان کرد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد است و همانطور که از نام آن معلوم است خیلی سریع خود را نشان می دهد. باید تفاوت و جدایی بین آنفلوآنزا و سرماخوردگی را مشخص کنیم. سرماخوردگی وقتی پیش می آید از یک یا دو روز قبل احساس کسالت و بدحالی و کم شدن انرژی دارید. یعنی ذره ذره و تدریجی است، اما در مورد ویروس آنفلوآنزا خیلی سریع فرد را از پا انداخته و خود را نشان می دهد.
وی ادامه داد: از علائم آنفلوآنزا تب بالا و سرفه های خشک است؛ شما در سرماخوردگی معمولا عطسه و آبریزش بینی دارد و تب آن خیلی کمتر است اما در مورد آنفلوآنزا درجه تب تا بیش از ۴۱ درجه هم می رسد. در آنفلوآنزا ممکن است علائم از بین برود ولی سرفه تا هفته ها باقی بماند، معمولا در سرماخوردگی اینطور نیست و سرفه زودتر برطرف می شود.
مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: در موارد فوت شده نمونه هایی که گرفته شده بیماری آنفلوآنزا را نشان نمی دهد، بلکه دیگر بیماری های تنفسی با علائمی شبیه به آنفلوآنزا بوده است، مثلا برونشیت یا خروسک، پنومونی یا ذات الریه و چیزهای دیگر که شاید در ظاهر قابل افتراق نباشند. 
چرا حساسیت آنفلوآنزا بیشتر است
دکتر فاطمه بهرامیان یادآور شد: چرا ما به آنفلوآنزا اینقدر حساس هستیم ولی اگر تبدیل به پنومونی شود جامعه خیلی عکس العمل نشان نمی دهد؟ تفاوت این بیماری با ویروس ها و بیماری های دیگر دستگاه تنفسی اینکه بسیار مُسری است و می تواند سریع یک جامعه را درگیر بکند و حتی به دلیل اینکه مسافرت ها راحت تر از قبل شده است ویروس آنفلوانزا قابلیت همه گیری و جهانی شدن دارد. به همین خاطر باید زودتر جلو آن گرفته شود تا همه جوامع گرفتار آن نشوند.
این کارشناس بیان کرد: این بیماری در کودکان می تواند خود را به شکل اختلالات دستگاه گوارش نشان دهد.
وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا در دمای پایین مقاوم است، گفت: ویروس آنفلوآنزا جز ویروس های سرمادوست است، اینکه از قدیم می گفتند اگر دچار این بیماری شدید خود را گرم نگه دارید و سوپ و مایعات گرم بخورید به این دلیل است که ویروس در دماهای بالا زود از بین می رود. چرا می گویند در خانه بمانید؟ چون توصیه های پیشگیرانه آن بسیار ساده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد