hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مقصر اصلی آتش‌سوزی مرگبار در تالار عروسی سقز چه بود؟

مقصر اصلی آتش‌سوزی مرگبار در تالار عروسی سقز چه بود؟

در بررسی و تحلیل های کارشناسانه بعد از وقایع و حوادث، با ضعف ها و سوالات بی جواب زیادی روبرو می شویم که در نهایت جایگاه و نقش ارگان های نظارتی، اجرایی و آموزشی بیشتر نمود می یابد و می طلبد مسئولان و مدیران به جای پاس دادن مشکلات به هم دیگر چاره ای ریشه ای و صحیح برای مقابله با بحران های بعدی بیاندیشند.

حادثه دلخراش انفجار گاز در سقز، پنج شنبه ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شب در تالار «مانگه شه و» رویداد و متاسفانه تعدادی از مهمانان این عروسی جان خود را از دست دادند و عده ای نیز زخمی و راهی مراکز درمانی شدند.
یکی از شاهدان عینی این حادثه دلخراش می گوید: به محض اینکه گاز آتش گرفت، برق تالار خاموش شد و مردم هم از ترس به سمت درب تالار برای خروج هجوم بردند که متاسفانه تعدادی صندلی در جلوی در هم چیده شد بود.
مهمانی دیگر در این عروسی توضیح می دهد، که هجوم ازدحام به سمت در تالار به حدی شدت داشته است که هر کس می توانست بیرون می آمد و هر کس هم نمی توانست روی زمین می افتاد و گیر می کرد.
کامیل کریمیان، فرماندار سقز علت اصلی حادثه را پاره شدن و آتش گرفتن شیلنگی که برای سیستم گرمایشی تالار مورد استفاده قرار گرفته، اعلام کرده است و گفته که مردم در پی این حادثه هول شده اند و زنان و بچه های زیادی زیر دست و پا مانده اند و ۱۱ نفر کشته و ۳۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.
همچنین، رییس مرکز آتشنشانی سقز نیز در تشریح این ماجرا گفته، هیچ انفجاری روی نداده است اما چون سطح گاز ال پی جی به گونه ای بوده که در زمان خروج از کپسول موجب ایجاد آتش زیادی شده است، مردم بادیدن آتش ترسیده اند و به سمت در هجوم برده اند.
بر اساس این گزارش، فارغ از تمامی قصورات موجود در این حادثه،اعم از نبود کپسول اکسیژن در تالار عروسی، استاندارد نبودن تالارهای عروسی در سقز که گفته شده این اماکن به منظور مرغداری و گاوداری احداث شده اند، پیداست که اگر چه انفجاری رخ نداه و هیچ کس بر اثر آتش سوزی جان خود را از دست نداده است، اما "ترس" و آگاهی نداشتن در مورد مدیریت صحیح بحران عاملی اصلی در رخ دادن چنین فاجعه ای به شمار می آید.

 

بیشتر بخوانید: 

ترس‌از آتش،‌عروسی را عزا کرد!
تصاویری از محل انفجار در تالار عروسی سقز و مصدومین

مالک تالار عروسی سقز بازداشت شد
استاندار کردستان، بهمن مرادنیا در راس هیاتی از مسئولان مربوطه برای بررسی جوانب قضایای حادثه آتش سوزی در تالار سقز، وارد این شهرستان شد و ضمن بازدید از محل وقوع حادثه و عیادت از مصدومین حادثه، در مراسم ختم ۲ تن از جانباختگان شرکت کرد.
وی بیان کرد: مالک تالار شب گذشته بلافاصله بعد از وقوع حادثه به دستور دادستان بازداشت شده و امروز هم یک کارگروه برای پیگیری و نظارت بر وضعیت ایمنی واحدهای فعال در این حوزه در سطح استان تشکیل شده است.
اهمیت ساخت اصولی اماکن تجمعی
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت ساخت اصولی اماکن تجمعی،‌ گفت: تعداد درب‌های خروجی مناسب، راهروی خروجی دارای نور کافی،‌ رسیدن معبر نجات به خیابان اصلی و... از نکات مهم هنگام ساخت محل‌های تجمعی است.
وی ضمن ابراز تاسف از حادثه انفجار در تالار عروسی که منجر به فوت ۱۱ نفر در شهرستان سقز شده است، گفت: این حادثه اهمیت ساخت اصولی اماکن تجمعی را به ما یادآور شد. تعبیه خروج اضطراری در اماکن تجمعی بسیار حائز اهمیت است، تاجایی که اهمیت آن کمتر از نصب سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق نیست.
وی افزود: تعداد درب‌های موجود در اینگونه اماکن باید متناسب با تعداد نفراتی باشد که قرار است در محل مورد نظر حضور داشته باشند. همچنین نکته مهم دیگر این است که همه درب‌ها در یک سمت نباشند و جهت باز شدن درب نیز به بیرون از سالن باشد.
ملکی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در طول زمان برگزاری مراسم در سالن‌های تجمعات، اظهار کرد: در طول مراسم درب‌های خروجی نباید قفل باشند؛ ضمن آنکه برای مسیر خروج اضطراری باید نور کافی درنظر گرفت و در نهایت این محل تعبیه شده به یک خیابان آزاد منتهی شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم هنگام بروز حادثه آرامش خود را حفظ کرده و افراد جوان‌تر و سالم‌تر هنگام خروج به سالمندان، کودکان و ... کمک کنند. البته تمام توصیه‌های ذکر شده در شرایطی محقق می‌شود که نظارت بر ساخت اماکن به درستی صورت گیرد.
نبود استاندارد عامل اصلی اتفاق تالار "مانگه‌شه‌و" سقز  
هیوا اردلان، سرپرست نظارت بر اجرای استاندارد شهرستان سقز در بحث استاندارد سازی تالارها گفت: هیچ گونه استانداردی برای تالارها تدوین نشده و صرفا از اماکن‌های عمومی مشابه که دارای استاندارد تشویقی هستند، مجوز استاندار دریافت کرده‌اند.
وی اظهار کرد: مکان‌هایی با شرایط مشابه همانند شهربازی‌های سرپوشیده و دیگر مکان‌ها ملزم به تاییدیه از سوی سازمان آتش‌نشانی‌ هستند.
سرپرست نظارت بر اجرای استاندارد شهرستان سقز، به  آتش سوزی تالار "مانگه‌شه‌و" در سقز اشاره و عنوان کرد: در پی این حادثه بیشترین آسیب دیدگی به دلیل ازدحام جمعیت در حین خروج از تالار بوده که متاسفانه در این میان  افراد سالخورده و کودک بیشترین قربانی را دادند.
اردلان افزود: بحث استاندارد نبودن درب‌های خروجی تالار عامل اصلی زیر پا افتادن قربانیان بوده‌است.
سرپرست نظارت بر اجرای استاندارد شهرستان سقز بیان کرد: این تالار در همان ابتدا به عنوان تالار عروسی و پذیرایی در حریم شهر ساخته شده و به هیچ‌ عنوان تغییر کاربری در آن صورت نگرفته و شهرداری در زمان ساخت این مجموعه به منظور اینکه به مرحله بهره‌برداری برسد برای آن مجوز صادر کرده است.
وی تصریح کرد: اتحادیه صنفی در اداره اصناف، پروانه کسب برای این تالار صادر کرده، اما متاسفانه هیچ گونه مجوزی از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری کسب نکرده‌است.
هیوا اردلان در پایان یادآور شد: اداره استاندارد درصدد است که استانداردهایی برای تالارهای پذیرایی در نظر گرفته و با تشکیل کمیته فنی در استان کردستان با حضور سازمان‌های زیربط از بروز چنین اتفاقاتی در آینده جلوگیری شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد