hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تجمع باکتری‌های خطرناک در لوازم آرایشی

تجمع باکتری‌های خطرناک در لوازم آرایشی

محققان دانشگاه آستون واقع در بیرمنگهام انگلیس دریافتند لوازم آرایشی که تاریخ مصرف آن‌ها منقضی شده و اسفنج‌های مورد استفاده برای آرایش که به صورت دوره‌ای پاکسازی نمی‌شوند، به محل تجمع باکتری‌های خطرناک مانند Escherichia coli و Staphylococcus aureus تبدیل می‌شوند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، در این تحقیقات، نمونه‌های ۴۷۶ محصول آرایشی که توسط داوطلبان اهدا شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و  مشخص شد بین ۷۰ تا ۹۰ از این محصولات آلوده به انواع باکتری هستند. بر اساس این بررسی‌ها، اسفنج‌ها از آلوده‌ترین محصولات آرایشی محسوب می شوند.
محققان توانستند در میان باکتری‌های موجود در محصولات آرایشی و به ویژه اسفنج‌ها سه نوع باکتری خطرناک موسوم به  Staphylococcus aureus، Escherichia coli و Citrobacter freundii  را بیابند که به ترتیب موجب عفونت پوست، مسمومیت غذایی و عفونت مجاری اداری می‌شوند.
علاوه بر این، اسفنج‌ها با ۵۶.۹۶ درصد آلودگی قارچی، رکورددار آلودگی محصولات آرایشی به قارچ بودند. به گفته محققان برای استفاده از اسفنج‌های آرایشی ابتدا باید آن‌ها را مرطوب کرد و این سطح مرطوب، بستر مناسبی برای رشد قارچ‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این بر اساس خوداظهاری داوطلبان، ۲۷.۳ درصد از محصولات آرایشی در حمام و در مجاورت سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که احتمال آلوده شدن آن‌ها را به فضولات افزایش می‌دهد. همچنین ۲۸.۷ درصد از محصولات روی زمین می‌افتند که موجب افزایش احتمال آلودگی آن‌ها به انواع باکتری می‌شود. این آمار در مورد اسفنج‌ها بدتر است. در واقع ۳۵.۶ درصد از اسفنج‌ها در حمام و سرویس بهدشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ۶۴.۴ درصد از آن‌ها روی زمین می‌افتند.
 گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Applied Microbiology  منتشر شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد