hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مرغ نخورید؛ آنفلوآنزا می‌گیرید!

مرغ نخورید؛ آنفلوآنزا می‌گیرید!

با ورود ویروس آنفلوآنزا به کشور و درگیری شماری از مردم با این بیماری، شایعه‌ای مبنی بر منع مصرف مرغ در فضاهای مجازی بازنشر شده که هیچ پایه علمی ندارد و طبق نظر مدیرکل دامپزشکی تمامی مرغ‌های بسته‌بندی شده سالم هستند.

این روزها آلودگی و آنفلوآنزا  از جمله دغدغه‌های اجتماعی اصفهانی‌ها و مردم دیگر استان‌های کشورمان محسوب می‌شود که به غیر از بیماری‌های جسمی سبب نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها شده است. ولی آنچه که مردم را بیشتر نگران می‌کند شایعاتی است که برای خوردن و یا نخوردن چیزی در فضای مجازی منتشر و میلیون‌ها بار باز نشر می‌شود.

یکی از شایعاتی که در این چند روز اخیر با آن رو به رو بودیم هشدار به نخریدن و نخوردن مرغ و رابطه آن با ابتلا به آنفلوآنزا بود که به سرعت در کانال‌ها و سایت‌های مجازی دست به دست می‌چرخید و ذهن مردم را به خود مشغول می‌کرد.

مرغ نخورید؛ آنفلوآنزا می‌گیرید!

یک شهروند اصفهانی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر شایعه نخریدن و نخوردن مرغ و ارتباطش با بیماری آنفلوآنزا، اظهار داشت: من هم چنین پیامی را خواندم ولی واقعا نمی‌دانستم چه ارتباطی با هم دارند و آیا می‌شود با خوردن مرغ به آنفلوآنزا مبتلا شد یا خیر.

خانم دیگری در این باره افزود: برای من هم چنین پیامی آمده بود و اتفاقا همان روز قصد خرید مرغ داشتم که منصرف شدم و با خود گفتم اگر چند روزی مرغ نخوریم اتفاقی نمی‌افتد.

آقای میانسالی با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان هم شیوع پیدا کرده، با لحن عالمانه‌ای گفت: ویروس آنفلوآنزای پرندگان بین انسان و طیور مشترک است که با خوردن مرغ و فراورده‌های آن،  انسان  به آنفلوآنزا مبتلا می‌شود.

یکی از شهروندان در پاسخ به صحبت این فرد، گفت: آنفلوآنزای پرندگان با این آنفلوآنزایی که اخیراً مردم را درگیر کرده متفاوت است و اصلاً ربطی به همدیگر ندارند، به نظر من خرید مرغ و خوردن آن هیچ گونه ضرری ندارد و زیر نظر اداره بهداشت و دامپزشکی است.

پاسخ فروشندگان به این شایعه

به سراغ چند مغازه‌ مرغ‌فروشی سطح شهرمان رفتیم و نظر آنان را جویا شدیم. فروشنده‌ای در این باره گفت: بله متاسفانه بین مردم شایع شده که اگر مرغ بخورید آنفلوآنزا می‌گیرید، در صورتی‌که چنین نیست چون همه مرغ‌هایی که روزانه برای من می‌آید مهر دامپزشکی دارد و هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این چند روز به جرأت می‌توانم بگویم روزانه به 10 یا 15 مشتری که این سئوال را از من کردند، گفتم که مرغ‌ها سالم هستند و منعی برای خوردن ندارند.


 بیشتر بخوانید: 

دانش‌آموزان برای پیشگیری از آنفلوآنزا این نکات را رعایت کنند
استراحت کامل بهترین درمان برای مبتلایان به آنفلوآنزا
تفاوت "آنفلوآنزا" با "سرماخوردگی"/هشدار درباره موج دوم آنفلوآنزا


مردم با خیال راحت مرغ و فراورده‌های طیور را مصرف کنند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در مورد انتشار شایعه عدم خرید و مصرف مرغ و ارتباط آن با آنفلوآنزا به خبرنگار تسنیم، گفت: ویروس‌های آنفلوآنزا بسیار گسترده است و بیش از 100 نوع ویروس آنفلوآنزا داریم که برخی از آنان مشترک بین انسان و طیور و انسان و دام هستند و بعضی از ویروس‌ها هم فقط بین انسان‌ها و دسته دیگر فقط بین دام و طیور است.

شهرام موحدی افزود: در حال حاضر وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان فوق العاده است و در یک سال گذشته هیچ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشتیم، البته این نداشتن به معنی نبود ویروس نیست؛ بلکه باید مرغداران به  مسائل امنیتی زیستی طیورشان دقت کنند.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس آنفلوآنزای انسانی اخیر هیچ ارتباطی با ویروس آنفلوآنزای پرندگان ندارد، گفت: ارتباطی بین این دو ویروس نیست و ما با سلامت مردم شوخی نمی‌کنیم اگر کوچک‌ترین موضوعی بود، حتما اعلام می‌شد و هیچ چیز مهم‌تر از جان انسان‌ها نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: این که می‌گویند یک هفته مرغ نخرید یا مرغ نخورید یک شایعه بی‌اساسی است که متاسفانه مردمی که از سلامت طیور عرضه شده در فروشگاه‌های معتبر اطلاعی ندارند؛ باور می‌کنند.

وی ادامه داد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن هیچ چیز مانند پروتئین نیست و یکی از سالم‌ترین پروتئین‌ها، مرغ است که در انواع غذاها می‌توانیم مصرف کنیم.

موحدی با اشاره به اهمیت سلامت مردم جامعه، اظهار داشت: در صورت وجود هر گونه موضوع آن را توسط صدا و سیما و رسانه‌های معتبر اعلام می‌کنیم و مردم با خیال راحت مرغ و فراورده‌های طیور را استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مردم توصیه می‌کنم از خرید مرغ زنده خودداری کنند و از مرغ‌های بسته‌بندی شده بهداشتی در فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند که همه نظارت‌ها به صورت بسیار سخت‌گیرانه روی طیور انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: این نظارت و بازرسی سختگیرانه در تمامی طیور از جمله مرغ، بوقلمون و شتر مرغ انجام می‌شود، از آنجایی که بوقلمون نسبت به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حساس است، قبل از بارگیری در مزرعه از آنها خونگیری می‌شود و اگر جواب نمونه آزمایشی از لحاظ آلودگی منفی بود، مجوز بارگیری به کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی داده می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در حوزه گوشت طیور نیست، گفت: صحت و سلامت مرغ‌های بسته‌بندی موجود در مغازه‌ها و فروشگاه‌های معتبر را تضمین می‌کنم و تاکید می‌کنم هیچگونه مشکلی نیست، خانواده‌ها با خیال راحت مصرف کنند.

به گزارش تسنیم، طبق اعلام صحت و سلامت گوشت مرغ  و فراورده‌های طیور توسط اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان، منع مصرف گوشت مرغ یک شایعه بی‌اساس بوده و مردم می‌توانند بدون هیچ نگرانی آن را خریداری و مصرف کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد