hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها >  ساده ترین روش جلوگیری از ابتلا به «آنفلوآنزا» چیست؟

 ساده ترین روش جلوگیری از ابتلا به «آنفلوآنزا» چیست؟

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: ساده ترین و بهترین روش جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا شستن دستها و پرهیز از بوسیدن و در آغوش گرفتن یکدیگر است.
این روزها بیماری آنفلوآنزا به عنوان موضوعی مهم اذهان مردم  را به خود مشغول کرده و بیم ابتلا به آن موجب نگرانی شده است.البته با آنکه مسوؤلان وزارت بهداشت و متخصصان حوزه پزشکی توصیه‌های زیادی برای جلوگیری از ابتلا به آن کرده‌‌اند اما باید گفت می‌توان با رعایت حداقل ترین موارد بهداشت فردی نیز در مقابل این بیماری مصون ماند. 
 
 مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگوبا خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره «بهترین روش پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا»، اظهار داشت: بهترین راه جلوگیری از آنفلوآنزا تماس با افراد مختلف از طریق دست است؛ به عبارتی اگر شستشوی دست‌ها با آب را با  100 نمره حساب کنیم، این روش نمره 70 نمره دریافت می‌کند و زدن ماسک نمره 10 می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: ماسک‌های معمولی که مردم استفاده می‌کنند بعد از یک تا دو ساعت و حتی در برخی افراد که دارای علائم عطسه و سرفه هستند تنها 20 دقیقه می‌تواند مؤثر باشد؛ چرا که در انتقال ویروس به دلیل رطوبت ایجاد شده تسهیل ایجاد می‌کند.
 
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به بهترین نوع ماسک، خاطرنشان کرد: ماسک N95 بهترین نوع ماسکی است که دارای فیلتر بوده و نوع مصرفی باید صورت را بپوشاند و بیشتر برای افرادی پیشنهاد می‌کنیم که مانند پرستاران از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا مراقبت می‌کنند.
بیشتر بخوانید: 
استراحت کامل بهترین درمان برای مبتلایان به آنفلوآنزا
تفاوت "آنفلوآنزا" با "سرماخوردگی"/هشدار درباره موج دوم آنفلوآنزا
تفاوت آنفلوآنزا با سرماخوردگی چیست؟

 
مردانی با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت فردی بسیار مؤثرتر از استفاده از ماسک است، یادآور شد: راه اصلی انتقال ویروس آنفلوآنزا عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از راه تماس دست است. ثابت شده دانش‌آموزان در مدارس می‌توانند ویروس را به خانه انتقال دهند؛ به این شکل که کافی است یک دانش‌آموز از مداد و پاک‌کن همشاگردی خود استفاده کرده و ازطریق نوشت‌افزار مورد استفاده ویروس را به خانه انتقال دهد. 
 
وی اضافه کرد:‌دانش‌آموز وقتی به خانه برمی‌گردد، به جای اینکه ابتدا دست‌های خود را بشوید؛ برای نمونه از کنترل تلویزیون استفاده می‌کند و یا اینکه برای مصرف مواد غذایی در یخچال را باز می‌کند و یا حتی استفاده از گوشی موبایل؛ در نتیجه ویروس‌ها از این طریق در سطح خانه گسترش پیدا می‌کنند.
 
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به مهمترین راهکارهای  جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا خاطرنشان کرد: مردم در مجامع عمومی به یکدیگر دست ندهند؛ ضمن اینکه بدتر از دست دادن بوسیدن یکدیگر است. مثلا بوسیدن و در آغوش گرفتن افراد در مراسم‌های مذهبی و عروسی‌ها می‌تواند به اشاعه اپیدمی این ویروس کمک کند.
 
مردانی با بیان اینکه دو تا سه هفته دیگر اپیدمی آنفلوآنزا فروکش می‌کند، گفت:‌بهترین و ساده‌ترین روش در جلوگیری از ابتلا به این بیماری، شستن دست‌هاست؛ به عبارتی شستن دست‌ها نیز از استفاده از ماسک بهتر است.
 
وی متذکر شد:‌ ژاپنی‌ها ثابت کردند حتی اگر صابون در دسترس نباشند، افراد می‌توانند به مدت 30 ثانیه دست‌هایشان را با آب بشویند که این روش می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد