hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تزیین سفره یلدا (سفره شب چله)

تزیین سفره یلدا (سفره شب چله)

برگزاری جشن شب یلدا و پهن‌کردن سفره یلدا یکی از آیین‌های خانوادگی باستانی ایرانیان است. نمونه‌هایی زیبا از تزیین سفره یلدا را اینجا ببینید.
در ایران باستان در هر ماه و هر فصل جشنی خاص برگزار می‌شد که امروزه این مراسم‌ها به فراموشی سپرده شدند. از میان آن‌ مناسبت‌هاو ایام خاص تنها چند جشن مانند جشن سال نو (نوروز)، شب یلدا، چهارشنبه سوری و ... باقی‌مانده که هنوز توسط ایرانیان گرامی داشته می‌شود.
جالب است بدانید که شب یلدا یا شب اول دی ماه یکی از جشن‌های چهارگانه دی‌ماه بوده و شب‌های هشتم، پانزدهم و بیست و سوم این ماه نیز به عناوین متفاوت جشن گرفته می‌شد.
 

شب یلدا

 شب یلدا آخرین شب پاییز و نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال است. "یلدا" که یک واژه سریانی است به معنای میلاد عربی است و از آن‌جا که این شب با میلاد حضرت مسیح مطابقت داشته، به این نام خوانده می‌شده است. 
در اکثر مناطق ایران در شب یلدا مراسمی خاص برگزار می‌شود که به طور کلی نوعی آیین خانوادگی است و شب نشینی در این شب به جمع خانواده و دوستان محدود می‌شود. 


  آداب شب یلدا
  • کرسی شب یلدا
شاید این روزها برای نسل جدید کلمه "کرسی" یک نام ناآشنا و غریب به نظر برسد و لازم باشد برای کودکان کلمه کرسی و عبارت دور کرسی نشستن را تعریف کرد اما در گذشته این وسیله، وظیفه گرم‌ نگه‌داشتن خانه و خانواده دز فصل سرد را بر عهده داشت. 
خانواده‌ها با سردشدن هوا یا رسیدن اولین شب زمستان (شب یلدا) بساط کرسی را علم می‌کردند و شب‌ها تمام خانواده برای گرم‌شدن و معاشرت با یکدیگر دور کرسی می‌نشستند و حرف می‌زند. معمولا کرسی‌ها تا پایان چله بزرگ و یا گاهی تا پایان چله کوچک در خانه‌ها برپا بود و یک سفره زیبا روی آن شهن می‌شد و یا یک سینی مسی بزرگ به نام "مجمع" روی کرسی قرار می‌گرفت که پر بود از انواع خوراکی‌های خوشمزه که در طوب شب‌نشینی‌های زمستانی میل می‌شد.
بیشتر بخوانید: 
تاریخ شب یلدا 98 چه روزی است؟ 
  • خوراکی‌های شب یلدا
میوه شب یلدا:
آنچه مسلم است این است که خوردن و آشامیدن در همه جشن‌ها و آیین‌ها بخش مهمی از سرگرمی‌ها و جشن‌ها و دورهمی‌ها را تشکیل می‌دهد. خوراکی‌های مخصوص شب یلدا نیز در گذشته انواع میوه‌ها مانند هندوانه، انار، سیب، انگور، خیار و به بود که البته به جز سیب و به، بقیه همه خورده می‌شد و اگر چیزی باقی می‌ماند دیگر آن را مصرف نمی‌کردند. 
این روزها اما در سفره یلدا انواع میوه‌های رنگارنگ بسته به دست‌و دل‌بازی صاحب‌خانه داخل سفره یلدا قرار داده می‌شود و قاعده و قانونی برای نوع آن‌ها نیست اما هندوانه و انار به طور خاص میوه این شب محسوب می‌شوند. 
 
تنقلات شب یلدا:
در قدیم شب چره شب یلدا؛ تخمه هندوانه، گندم و نخود برشته، تخمه کدو، بادام، پسته، فندق، انجیر خشک و کشمش بود. در واقع این خوراکی‌ها، پایه و اساس دورهمی‌های قدیم ایرانی بود اما در شب یلدا باید به هر نحو که می‌شد آن‌ها را تهیه کرده و داخل سفره یلدا قرار می‌دادند. 
در اصل خوراکی‌های سفره یلدا در قدیم همین میوه‌ه و آجیل‌ها بود و خبری از شام نبود اما گاهی بسته به رسوم شهرهای مختلف و وسع صاحب خانه، برای افراد حاضر در منزل مختصر شامی نیز تدارک دیده می‌شد. در غیر این صورت، خانواده‌ها در خانه خود شامی میل می‌کردند و پس از آن به دیدار بزرگ‌ترهای فامیل می‌رفتند. 
این روزها اما همه‌ چیز تغییر کرده و در برخی از خانواده‌ها، با حفظ اصول کلی کار، همه‌ چیز به تجمل و افراط آغشته شده و گاهی تا جایی پیش می‌رود که هزینه یک شب یلدا چیزی در حدود برگزاری یک مراسم نامزدی و حتی بیشتر از این‌ها خواهد شد! 
در ادامه این توضیحات توجه شما را به نمونه‌‌هایی زیبا از تزیین سفره یلدای ایرانیان جلب می‌کنیم. امیدواریم از دیدن این مجموعه لذت برده و از این نمونه تزیینات ایده بگیرید و برای یلدای امسال از آن‌ها استفاده کنید. 

تزیین سفره یلدا (سفره شب یلدا):

 سفره یلدا، تزیینات سفره یلدا، تزیین سفره شب چله
 
تزیینات شب یلدا، تزیین کدو تنبل، عکس شب یلدا
 
تزیین سفره یلدا، تزیین سفره شب یلدا، تزیین هندوانه 
 
تزیین سفره یلدا، تزیین هندوانه، تزیین میوه شب یلدا
 
  تزیین سفره شب یلدا، سفره یلدا، عکس شب یلدا 
 
 تزیینات شب یلدا، سفره آرایی، تزیین هندوانه
 
 تزیینات یلدا، تزیین سفره شب یلدا، عکس شب یلدا 
 
تزیین سفره یلدا، تزیینات شب یلدا، عکس سفره یلدا
 
تزیینات سفره یلدا، سفره شب چله، سفره آرایی یلدا 
 
تزیین سفره یلدا، تزیینات یلدا، تزیین هندوانه، تزیین میوه شب یلدا، عکس شب یلدا


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد