hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > نفقه چیست و چه مواردی شامل آن می‌شود؟

نفقه چیست و چه مواردی شامل آن می‌شود؟

یک وکیل دادگستری گفت:آگاهی زوجین نسبت به حقوق یکدیگر مانع از بروز اختلاف بین آن‌ها می‌شود؛ یکی از حقوق مهم زوجه در نکاح دائم نفقه است.
زینب مبشری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی  گفت: نفقه در لغت به معنی هزینه و خرج آمده است و به معنای انفاق و کمک کردن از باب نیکوکاری است ؛ البته نفقه بعضا الزام آور می شود مانند نفقه زوجه ، نزدیکان و خویشاوندان آن چنان که قانون پیش بینی کرده است .
مبشری ادامه داد :هم زمان با انعقاد عقد نکاح برای هر یک از طرفین حقوق و تکالیفی ایجاد می شود . زن و شوهر غالبا به دلیل دلبستگی و علاقه ای که به یکدیگر دارند وظایف خود را انجام داده و حقوق یکدیگر را رعایت می کنند . یکی از مهم ترین حقوق زن در عقد نکاح نفقه است که باید توسط مرد به او داده شود .
او با استناد به ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی بیان کرد : نفقه در قانون عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، غذا ، اثاث منزل و هزینه های درمانی ، بهداشتی و حتی خادم (البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن پیدا کند)موارد ذکر شده در این ماده حصری نیست و به عنوان مثال ذکر شده است.
این وکیل دادگستری اظهار کرد :قاعده کلی این است که حقوق زوجه شامل همه نیاز های متعارف و متناسب با شان او است و همین امر از ملاک های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زوجه است.
بیشتر بخوانید: 
خانم‌ها بخوانند/ تکلیف مهریه بعد از فوت همسر چه می‌شود؟

مبشری در خصوص شرایط تحقق نفقه به زوجه عنوان کرد : ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بیان می کند همین که نکاح به طور صحیح واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود. بر این اساس تکلیف به پرداخت مهر و نفقه از همان تاریخ نکاح آغاز می شود؛ ولی ماده ۱۱۰۸ همان قانون مقرر می دارد که هر گاه زنی بدون مانع مشروع و قانونی وظایف مربوط به زوجیت را انجام ندهد نفقه به او تعلق نمی گیرد .
او افزود: بنابراین اصل پیروی زن از شوهرش است . که در اصطلاح به آن (تمکین) گفته می شود . عدم تمکین زن استحقاق او را نسبت به دریافت نفقه از بین می برد . البته تمکین نکردن زن از شوهر ممکن است مانعی مشروع یا به بیان دیگر عذری داشته باشد که قانون این موارد را برشمرده است .

این مشاور حقوقی ادامه داد : بدیهی است که زن می تواند در صورت خودداری شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند . در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد