hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پرندگان مهاجر میهمان تالاب‌های تهران

پرندگان مهاجر میهمان تالاب‌های تهران

تالاب‌ها و آبگیرهای تهران ازجمله بندعلیخان، قنبرآباد، عشق‌آباد، ماملو و دریاچه چیتگر مقاصد پرندگان مهاجری است که از قسمت‌های شمالی آسیا و اروپا به استان تهران مسافت‌های طولانی را پر زده‌اند. 

پرنده‌هایی از گونه‌های مختلفی ازجمله اردک سرسبز، خروس کولی، خوتکا، انواع حواصیل، غاز، کشیم، انواع کاکائی، باکلان و آنقوت و حتی فلامینگوهایی که در تالاب‌های این استان دیده‌شده‌اند که زیبایی آنان بی‌مثال است و اما حضورشان در این استان تنها تا پایان اسفند است. تالاب فصلی بندعلیخان به مساحت تقریبی پنج هزار هکتار (زیستگاه تالابی) که در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین قرار دارد و از جنوب به دشت مسیله و دریاچه نمک محدود می‌شود در سال‌های گذشته پذیرای بیشترین تعداد این پرندگان بوده اما ۶ سال خشکسالی باعث شده است تا به خاطر شرایط آب و هوایی نامناسب تعداد محدودی از پرندگان مهاجر وارد این مکان شوند. امسال بارش‌های خوبی دشت‌ها و تالاب‌های این استان را سیراب کرد که تالاب فصلی بندعلیخان نیز از این نعمت بارش بی‌بهره نماند و با شرایط پوشش گیاهی و آبی که دارد امسال پیش‌بینی می‌شود تا میزبان تعداد بسیاری از پرندگان آبزی مهاجر باشد.

مشاهده حدود ۵ هزار پرنده مهاجر در تالاب بندعلیخان

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ورامین از مشاهده حدود پنج هزار پرنده مهاجر در تالاب بندعلیخان خبر داد و عنوان می‌کند: با گشت‌هایی که محیط‌بانان در مناطق مختلف این تالاب زده‌اند گونه‌های مختلف پرندگان دیده‌شده است. منصور گل محمدی ادامه می‌دهد: امسال بارندگی‌های خوبی باریده است و میزان آب تالاب برای حضور پرندگان مناسب است ازاین‌رو اگر همین روند مهاجرت ادامه یابد شاهد حضور بیشتری از عنوان پرندگان خواهیم بود. او اضافه می‌کند: سال‌های گذشته به خاطر کمبود میزان آب در تالاب، شاهد تعداد کمی از حضور این پرندگان بوده‌ایم این در حالی است که قبل از این ۶ سال خشکسالی این تالاب به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی میزبان تعداد بسیاری از پرندگان بودیم.

کنترل شدید و حفاظت از پرندگان مهاجر

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ورامین بر کنترل شدید و حفاظت از پرندگان مهاجر در این تالاب تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: هرروز محیط‌بانان در مناطق حفاظت‌شده به‌ویژه گشت زنی می‌کنند تا با آرامش خاطر بتوانند از برای مدتی در این منطقه زندگی کنند. او بیان می‌کند: همچنین نیازمند همکاری شکارچیان هستیم تا با احترام به قوانین یک منطقه امن را برای این پرندگان ایجاد کنند. گل محمدی تأکید می‌کند: با تشدید نیروهای محیط بان و گشت زنی و تدابیر و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته با شکارچیان غیرمجاز نیز به‌شدت برخورد می‌کنیم. او از شهروندان و دوستداران محیط‌زیست خواستار شد در صورت مشاهده تخلفی در این منطقه می‌توانند با سامانه ۳۶۲۴۵۱۹۰ تماس بگیرند. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ورامین تأکید می‌کند با گشت زنی‌هایی که محیط‌بانان در تالاب انجام داده‌اند خوشبختانه هیچ‌گونه گزارشی از مرگ‌ومیر پرندگان گزارش نشده است.

امنیت پرندگان مهاجر از دست شکارچیان در دریاچه ماملو

دریاچه ماملو از دیگر مکان‌های این استان است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران واقع‌شده است و امسال بیشترین تعداد گونه‌های پرندگان مهاجر در آن دیده‌شده است این منطقه به خاطر این‌که تحت حفاظت و دارایش شرایط آب و هوایی مناسب است بستر حضور بیشترین پرندگان را فراهم ساخته است. رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان تهران نیز درباره وضعیت پرندگان مهاجر در این تالاب می‌گوید: این دریاچه بر روی رودخانه جاجرود و رودخانه فصلی دماوند قرار دارد که به خاطر امن بودن از دست شکارچیان و وضعیت آب و هوایی این منطقه پذیرای پرندگان بسیاری است. محمد کرمی ادامه می‌دهد: دریاچه سدهای لتیان، فشافویه همچنین حوضچه‌های پرورش ماهی عشق‌آباد و آبگیرهای بندعلیخان، قنبرآباد و دریاچه شهدای خلیج‌فارس تهران و رودخانه شور و بخش‌هایی از رودخانه حفاظت‌شده جاجرود مکان‌هایی برای اقامت موقت پرندگان مهاجر هستند. او اضافه می‌کند: همچنین در آبگیر قنبرآباد در شهرستان ری قسمت جنوب استان تهران تعدادی فلامینگو به همراه سایر پرندگان آبزی مهاجر توسط محیط‌بانان مشاهده‌شده است. رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: طبق مشاهده‌های کارشناسان این فلامینگوها نابالغ بوده و اولین زمستان گذرانی خود را در این آبگیر سپری می‌کنند. رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به این‌که در سرشماری سال گذشته ۱۷ هزار قطعه پرنده در این استان مشاهده شد ادامه می‌دهد: هرساله سرشماری از پرندگان دهم دی تا دهم بهمن صورت می‌گیرد که امسال نیز این کار به قوت خود باقی است. او بیان می‌کند: امسال شرایط زیست‌محیطی و آبی تالاب‌ها و آبگیرهای استان برای حضور بیشتر پرندگان فراهم است. کرمی خاطرنشان می‌کند: درصد بسیار کمی از این پرندگان مهاجر در این استان می‌مانند و به‌عنوان بومی تلقی می‌شوند چراکه به خاطر شدت هوای گرما در فصل‌های دیگر سال امکان ماندن پرندگان وجود ندارد و آن‌ها به سایر مناطق کشور مهاجرت می‌کنند.

علائم بیماری در پرندگان مشاهده نشده است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه علائم بیماری در پرندگان مشاهده نشده است می‌گوید: اگر لاشه‌ای در تالاب‌ها و آبگیرهای استان دیده شود به‌سرعت به اداره کل دامپزشکی استان برای نمونه‌برداری ارسال می‌شود تا نوع بیماری شناسایی شود. او ابراز خوشنودی می‌کند تاکنون با علائم بیماری در پرندگان مهاجر مواجه نشده‌ایم که امیدواریم اتفاقی در این زمینه شاهد نباشیم. کرمی تأکید می‌کند: به‌صورت ماهانه وضعیت بیماری آنفلوانزا زیستگاه‌ها، تالاب‌ها و آبگیرهای این استان موردبررسی و رصد کارشناسان محیط‌زیست قرار می‌گیرد که خوشبختانه موردی گزارش نشده است. رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه با شکارچیان برخورد قانونی می‌شود ادامه می‌دهد: تعداد گشت‌ها و پایش ها افزایش‌یافته و محیط‌بانان با قاطعیت نسبت به آرامش و امنیت تالاب و آبگیرها برخورد می‌کنند. او بیان می‌کند: در همین مدت ۲ ماه ۱۵ قبضه اسلحه از شکارچیان غیرمجاز کشف و پرونده آنان به مراجع قضایی ارسال شد. کرمی خاطرنشان کرد: همیاران محیط‌زیست نیز می‌توانند در حفاظت از این پرندگان مهاجر یاری کنند و در صورت مشاهده تخلف به نزدیک‌ترین محیط‌بانی مراجعه کرده و یا با سامانه ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند. او با تأکید بر این‌که مردم به پرندگان مهاجر غذا ندهند می‌گوید: در بعضی از دریاچه‌ها ازجمله لتیان و دریاچه شهدای خلیج‌فارس تهران مشاهده‌شده است که مردم به پرندگان برنج، نان، چیپس و پفک می‌دهند که این مواد غذایی باعث به هم ریختن سیستم گوارشی و تلف شدن پرندگان می‌شود. رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست استان تهران ادامه می‌دهد: نیازی نیست مردم به این پرندگان غذا بدهند چراکه این پرندگان از آبگیرها و محیط‌زیست تغذیه می‌کنند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد