hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > مجازات شهادت دروغ در قانون چیست؟

مجازات شهادت دروغ در قانون چیست؟

یک وکیل دادگستری گفت : شهادت یکی از ادله اثبات دعوی است اما آشنا نبودن با قوانین شهادت می تواند خسارت های جبران ناپذیری به شاهد و طرفین پرونده وارد آورد.
زینب مبشری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی  گفت: یکی از راه‌های اثبات دعوی چه در دعاوی حقوقی و  چه در دعاوی کیفری معرفی شاهد است.

مبشری بیان کرد: شهادت در لغت به معنای حضور و مشاهده چشم معنا شده و کسی که قصد اقامه شهادت و گواهی دارد باید قبل از اقامه شهادت در زمان وقوع حادثه حضور و کیفیت واقعه را به گونه‌ای ببیند که هیچ شکی در بیان وقوع حادثه نداشته باشد.

او ادامه داد:شهادت در عالم حقوق بدین معناست که شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوی و به ضرر دیگری اعلام اطلاع از وقوع امری کند و شهادت دروغ زمانی است که شخص شهادتی را برخلاف واقعیت و حقیقت ارائه دهد. به عبارت دیگر شاهد خلاف آنچه را که دیده است نزد دادگاه و مقامات رسمی اطلاع رسانی کند.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار داشت: متاسفانه کم نیستند افرادی که این روز‌ها به دلایل مختلف از جمله رودربایستی یا آشنا نبودن با قوانین و در نظر نگرفتن عواقب اخروی شهادت کذب حاضر می‌شوند خلاف واقعیت سخن می‌گویند که همین امر گاهی مسیر دادرسی را به کل تغییر می‌دهد و منجر به صدور رای اشتباه می‌شود. به همین دلیل قانون در برابر این تخلف ساکت ننشسته و مجازات‌هایی را برای افراد دروغگو در نظر گرفته است.

مبشری عنوان کرد: جرم شهادت کذب از جرایم عمدی است و از این رو نمی‌توان کسی را که سهوا و به اشتباه مبادرت به بیان اکاذیب در قالب شهادت کرده است را مشمول جرم شهادت دروغ دانست؛ و از طرفی مجازات جرم شهادت دروغ زمانی متصور است که ادای شهادت در دادگاه صالح و نزد مقامات رسمی انجام شود.

او اظهار داشت:گفتنی است که به استناد ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی مقام‌های رسمی اختصاص به مقام قضایی ندارند. اما اگر شهادت دروغ اثبات شود و حتی تاثیری در صدور رای دادگاه نداشته باشد بازهم فرد به عنوان شاهد دروغگو به سزای اعمال خود می‌رسد.

این مشاور حقوقی دادگستری گفت: هر حکمی که براساس شهادت دروغ صادر شود بلا اثر است همچنین شاهد کذب را می‌توان تعقیب کرد، اما باید کذب بودن شهادت فرد خاطی در دادگاه صالح به موجب حکم قطعی اثبات شود. از لحاظ شرعی نیز گواهی دروغ در زمره گناهان کبیره، حق الناس و قرآن آن را نهی کرده است.

مبشری افزود: قانون گذار نیز در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است که: " هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد، به ۳ ماه و ۱ روز تا ۲ سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. مجازاتی که در این ماده گفته شده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ ذکر گردیده است. "
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد