hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > این رایحه‌ها درد زایمان را کم می‌کند!

این رایحه‌ها درد زایمان را کم می‌کند!

تصور شکستن همزمان 20 استخوان بدن به خودی خود دردناک است، اما این تصور دردناک برای تمام مادران، سر هر زایمان رنگ واقعیت می‌گیرد و آنها برای به دنیا آوردن فرزندان خود این درد وحشتناک را بارها و بارها تجربه می‌کنند.

در سالهای اخیر بسیاری مادران برای فرار از درد زایمان طبیعی به استفاده از روش "سزارین" روی آورده‌اند، روشی که با خطرات و مضرات فراوانی برای مادر و نوزاد همراه است و با توجه به همه گیر شدن این روش و افزایش چشمگیر آن در سالهای اخیر، مسئولین وزارت بهداشت تصمیم گرفتند تا فکری برای اصلاح این روند خطرناک کنند.
بنابراین تصمیم بر این گرفته شد تا در کنار تشریح فواید زایمان طبیعی و هشدار نسبت به خطرات روش سزارین، فکری برای کاهش درد زایمان طبیعی شود و در همین راستا روش‌های مختلف دارویی و غیردارویی برای کاهش درد زایمان طبیعی در دستور کار قرار گرفت.
در این بین روش‌های غیردارویی با توجه به سلامت آن و عدم داشتن عوارض با استقبال بیشتری مواجه شد، روش های مختلفی از جمله زایمان در آب، رایحه درمانی، طب سوزنی و ...
"رایحه درمانی" هم در بین تمام این روش‌ها با توجه به سهل الوصول بودن آن بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و آنطور که مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید این روش در حال حاضر در تمامی زایشگاه‌های سطح استان کرمانشاه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شیوا کاظمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به جایگاه بالای رایحه درمانی (آروما تراپی) در طب سنتی و طب اسلامی، گفت: در این روش از روغن‌های تقطیر شده برخی درختان، گلها و علف‌ها برای کاهش درد زایمان استفاده می‌شود.
وی افزود: از جمله گیاهانی که از روغن تقطیر شده آنها برای انجام رایحه درمانی استفاده می شود، می‌توان به اسطوخودوس، یاسمن، مریم گلی، رُز و شمعدانی اشاره کرد.
کاظمی تصریح کرد: رایحه این گلها و گیاهان باعث ایجاد ترشح هورمون "اندورفین" که نوعی هورمون آرامش‌بخش طبیعی است شده و در کنار آن موجب آزاد شدن "انکفالین" می‌شود که این هورمون به کاهش درد زایمان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

توکوفوبیا، اختلال ترس از زایمان طبیعی

وی افزود: رایحه این گلها همچنین موجب کنترل استرس و اضطراب مادر باردار شده و باعث تسهیل زایمان می‌شود.
این مسئول در خصوص نحوه استفاده از رایحه این گیاهان، گفت: بعضا یک حوله را به روغن تقطیر شده این گیاهان آغشته کرده و روی بدن می‌کشیم و در روش دیگر «ماما همراه» دستش را با این روغن‌ها چرب کرده و بدن مادر را ماساژ می‌دهد.
کاظمی تصریح کرد: شیوه دیگر استفاده از رایحه این گیاهان بصورت اسپری است که در حال حاضر این روش در کشور ما استفاده نمی‌شود.
این ماما یادآور شد: در روش دیگر روغن این گیاهان را داخل وان آب گرم ریخته و مادر باردار که زایمان در آب را انجام می‌دهد، همزمان از رایحه این گیاهان برای کاهش درد زایمان بهره می‌گیرد.
کاظمی خاطرنشان کرد: استفاده از بُخور این گیاهان نیز روش دیگر برای استفاده از رایحه این گلها در کاهش درد زایمان است.
مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر از این روش در تمام زایشگاه‌های استان استفاده می‌شود، توصیه کرد: مادران باردار در ماه‌های پایانی بارداری هنگام خواب از رایحه این گیاهان در فضای اتاق خواب استفاده کنند تا اثرات آن در کاهش استرس و اظطراب بیشتر شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد