hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شبه سرماخوردگی‌هایی با احتمال مرگ/ آنفولانزا ۱۵ نفر را به کام مرگ کشاند

شبه سرماخوردگی‌هایی با احتمال مرگ/ آنفولانزا ۱۵ نفر را به کام مرگ کشاند

آنفولانزا بیماری خطرناکی است که با علائمی شبیه به سرماخوردگی‌های ساده شما را به کام مرگ می‌کشاند.
با آغاز فصل سرما نشانه‌هایی مثل سوزش و درد گلو به سراغ افراد می‌آید، علائم و نشانه‌هایی که دست کمی از سرماخوردگی ندارند. اگرچه از دید افراد بسیاری، این نشانه‌ها عادی هستند و نمی‌توانند خطرناک باشند، اما گاهی مرگ در پس این نشانه‌های ساده به کمین نشسته است.
سر و کله این بیماری با نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی پیدا می‌شود، اما تفاوت‌های جزئی در این نشانه‌ها می‌تواند تعیین‌کننده مرگ و زندگی بیمار باشد.
آنفولانزا یکی از بیماری‌های خطرناک شایع در فصل زمستان است که برخی افراد دلیل بروز آن را سردی و برودت هوا می‌دانند؛ قرار گرفتن در مکان‌های سرپوشیده و عاری از محلی برای ورود و خروج هوا یا مکان‌های با هوای سرد و خشک باعث بروز این بیماری می‌شود. متاسفانه هیچ دارویی، اثربخشی لازم را برای درمان این اختلال ندارد؛ دارو‌هایی که در هنگام بروز این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب اثربخشی چندانی ندارد.
مهم‌ترین دغدغه این روز‌های کشور و وزارت بهداشت نبود شناخت کافی از علائم و نشانه‌های این بیماری است؛ نشانه‌هایی شبیه یک سرماخوردگی ساده، اما با خطری چندین برابر سایر بیماری‌ها که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

ابتلای ۳۰۰ نفر به آنفولانزا از هفته گذشته تا امروز

محمدناصر فرقانی متخصص داخلی و عمومی؛ بیان کرد: امسال به دلیل برودت سریع هوا، آنفولانزا به شدت در کشور با افزایش روبرو و اغلب از راه تنفسی افراد را درگیر کرده است و با تهوع، درد و سردرد خود را در آغازین روز‌های ابتلا نشان می‌دهد. به طوری که با ابتلا پیشرفته، فرد از حالت هوشیاری خارج می‌شود و به کما می‌رود. متاسفانه در هفته گذشته موارد بستری بیماران ناشی از ویروس آنفلوانزا نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو بوده است؛ به طوری که ۳۰۰ نفر را مبتلا کرده و باعث فوت ۱۵ نفر در شهرستان‌هایی نظیر تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، گلستان، سمنان شده است.
بیشتر بخوانید: 
چگونه از همکاران خود آنفولانزا نگیریم؟

او توصیه کرد: افرادی که به بیماری آنفولانزا مبتلا شده‌اند باید تمامی قوانین و نکات بهداشتی را در جهت درمان سریع این بیماری خطرناک رعایت کنند و البته افرادی که سالم هستند و به نوعی دچار این بیماری نشده‌اند باید سعی داشته باشند با رعایت اصول بهداشتی منظم از بروز این بیماری جلوگیری کنند؛ زیرا با هر تنفس، میلیون‌ها ویروس می‌تواند در هوا در حال انتشار باشد. لذا توصیه می‌شود سالانه همه افراد باید از اوایل شهریور تا پایان مهر واکسن آنفولانزا تزریق و از پوشیدن لباس‌های نامناسب در فصول سرما جداً خودداری کنند.

اطلاع رسانی بیماری آنفولانزا در مراکز آموزشی کشور

رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شیوع این بیماری بیان کرد: برخورد با آنفلوانزا نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی دارد، به طوری که باید مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد کار شوند و میزان اطلاع‌رسانی در مدارس را گسترش دهند. همچنین رسانه‌های محلی برای آموزش باید مورد استفاده قرار گیرند و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، بیماران قلبی عروقی و سالمندان و مادران باردار باید از واکسن‌ها آنفولانزا جهت جلوگیری از این بیماری استفاده کنند.

تهدید بهداشت و سلامت جهانی با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک

مریم سیستانی متخصص داخلی؛ درباره مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در هنگام بروز آنفولانزا تاکید کرد: مصرف طولانی مدت و نابجا آنتی‌بیوتیک عوارض جبران ناپذیری را دربردارد، به طوری که با گذشت زمان باعث افزایش مقاومت در باکتری‌های بدن و یکی از بزرگترین عوامل تهدیدکننده سلامت در جهان محسوب می‌شود؛ لذا آنتی‌بیوتیک‌های منزل را از یخچال و کابینت‌ها باید به دور کرد، زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها توانایی درمان همه عفونت‌ها را ندارند.
سیستانی در ادامه گفت: آلودگی و ابتلا به عوامل بیماری‌زای مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک منجر به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان‌ها و هزینه‌های هنگفت درمان و در برخی موارد مرگ فرد مصرف‌کننده می‌شود. همچنین اگر واکسن سالیانه آنفولانزا استفاده شود افراد به هیچ عنوان به سمت آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌روند و سالم‌تر به زندگی خود ادامه می‌دهند.

او در پایان اظهار داشت: اگر از استفاده نامناسب آنتی‌بیوتیک جلوگیری نشود بهداشت و سلامت جهانی مورد تهدید قرار می‌گیرد و میزان شیوع بیماری‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد و باید سالانه منتظر وقوع مرگ ده میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آنفولانزا باشیم.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآوری کرد: همه افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا باید به نکات بهداشتی از قبیل شست‌وشوی دست‌ها به ویژه توسط دانش‌آموزان توجه کنند؛ لذا آداب تنفسی و رعایت موارد پس از آن به هنگام سرفه و عطسه می‌تواند تاثیرات چشمگیری در پخش و انتشار این بیماری داشته باشد، افراد حتماً دستمال خود را درون کیسه پلاستیکی بگذارند و به سطل زباله بیندازند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اذعان داشت: مبتلایان به ویروس آنفلوانزا باید از خوددرمانی کردن پرهیز کنند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو‌های کورتون‌دار به مبتلایان آنفلوانزا اصلاً پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این بیماری ناشی از عفونتی ویروسی است و بهترین راه‌حل درمان برای این افراد می‌تواند استفاده از دارو‌های استامینوفن ساده و نوشیدن مایعات گرم و البته استراحت در محیط خانه باشد. به اشخاص بالای ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان قرار گرفته‌ا‌ند، افرادی که دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و اشخاصی که به بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی، نارسایی‌های کبد و کلیه و دیابت دچار هستند و بیماری آنها کنترل نشده است واکسن آنفلوانزا توصیه نمی‌شود.

در کشور کمبود داروی آنفلوانزا وجود ندارد

گویا گفت: خوشبختانه در کشور کمبود داروی آنفلوانزا وجود ندارد، به طوری که می‌توان گفت وزارت بهداشت از زمستان سال گذشته با همکاری سازمان غذاودارو تلاش دارد تا کمبود داروی آنفلوانزا را به حداقل برساند و کشور را تامین کند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا ابتدای آغاز فصل سرما است، البته اگر افرادی به ویژه اشخاص در معرض خطر، کارکنان و پرسنل بیمارستانی و برخی بیماران خاص که تاکنون واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده‌اند بهتر است هرچه زودتر نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد