hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > صنایع‌دستی سفرای فرهنگی ایران هستند

صنایع‌دستی سفرای فرهنگی ایران هستند

بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده ما است، جایگاه ویژه‌ای را برای صنایع‌دستی و فرش قائل هستیم.




به گزارش صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی؛ آقای سیدعباس عراقچی در مراسم افتتاح نخستین فروشگاه صنایع‌دستی حامیان گفت: با دیدن این آثار، از یک طرف به ایرانی بودنم، افتخار کردم؛ زیرا این هنر‌ها و زیبایی‌هایی که به‌دست هنرمندان ایرانی خلق می‌شود، واقعا باعث افتخار است. از طرفی هم افسوس می‌خورم به این‌که چرا مردم ایران و جهان کمتر از این صنایع مطلع هستند.
او ادامه داد: فکر می‌کنم قبل از صادرات صنایع‌دستی باید به فکر بازار داخلی آن باشیم. اجناس و صنایع‌دستی خارجی اکنون زینت‌بخش خانه ایرانی‌ها شده و صنایع‌دستی ایرانی باید در اتاق‌های ایرانیان جایگزین شود. ولی بسیار جای افسوس دارد که این فرهنگ کمتر جا افتاده است که برای تزیین خانه‌هایمان از صنایع‌دستی خودمان استفاده کنیم.
آقای عراقچی تصریح کرد: شاید خیلی از مردم ذهنیتی که از صنایع‌دستی دارند، همان صنایع‌دستی قدیمی و سنتی است، در حالی که اکنون کار‌های مدرن و خوبی انجام شده و صنایع‌دستی ایرانی می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های افرادی که کار‌های مدرن را هم می‌پسندند، باشد.
معاون سیاسی وزارت امورخارجه درباره ترویج استفاده از صنایع‌دستی ایرانی تأکید کرد: اول باید برای این هنر از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها فرهنگ‌سازی و تبلیغات شود. باید این هنر را اول به ایرانی‌ها معرفی کنیم و بازار داخلی آن را پیدا کنیم و بعد هم‌زمان بازار‌های خارجی را هم مدنظر بگیریم. چون این صنعت قدرت ارزآوری زیادی دارد و در عین حال کار فرهنگی هم است.
آقای عراقچی گفت: هر اثر صنایع‌دستی که به‌فروش می‌رسد غیر از اشتغال‌زایی و ارزآوری، معرفی فرهنگ ایران نیز محسوب می‌شود. تک‌تک این آثار، هر کدام یک سفیر فرهنگی هستند و وقتی در خانه‌های خارجی و محافل خارج از کشور قرار می‌گیرند، اثر خود را می‌گذارند.
وی با اظهار امیدواری از اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ساختار جدیدی که پیدا کرده، همت بیشتری در صنایع دستی و فرش ایران بگذارد که هم بازار داخلی و هم بازار خارجی آن گسترده‌تر شود، ادامه داد: یکی از مأموریت‌هایی که وزارت امور خارجه برای خود تعریف کرده کمک به صادرات غیرنفتی کشور است.
آقای عراقچی گفت: در اقتصاد مقاومتی چند مأموریت به وزارت امور خارجه سپرده شده که یکی از آن‌ها صادرات غیرنفتی و کمک به صادرات است. ما بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده‌مان است، جایگاه ویژه‌ای را برای صنایع‌دستی و فرش قائل هستیم. معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، اداراتی را به همین منظور تشکیل داده که هم در بخش گردشگری و هم در بخش صنایع دستی و صادرات، ادارات خاصی ایجاد شده که در این زمینه کمک خواهیم کرد.
آقای عراقچی گفت: امیدوارم با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بتوانیم در راه وظیفه مهم ترویج و گسترش صنایع‌دستی کشورمان هم برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به خارج از کشور و هم در زمینه فروش و ارزآوری و اشتغال‌زایی آن در داخل کمک کنیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد