hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم| بهشت زهرا بزرگ‌ترین آرامستان بعد از وادی السلام است

قم| بهشت زهرا بزرگ‌ترین آرامستان بعد از وادی السلام است

مدیرعامل سازمان آرامستان بهشت زهرا گفت: بهشت زهرا یکی از بزرگ‌ترین آرامستان‌های جهان اسلام بعد از وادی السلام نجف محسوب می‌شود.

سعید خال در پنجمین نشست کمیته آرامستان های کلانشهرهای کشور که در تالار همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه مسائلی وجود دارد که در اداره آرامستان ها مشترک است، اظهار کرد: برگزاری اینگونه جلسات می‌تواند در برطرف کردن برخی مسائل راهگشا باشد و ضرورت دارد به صورت دوره ای در شهرهای مختلف و در بازه‌های زمانی کوتاه برگزار شود.
  وی با بیان اینکه بهشت زهرا تهران آمادگی دارد به فوریت میزبان مسئولان آرامستان های کلان شهرهای کشور باشد، تصریح کرد: سازمان بهشت زهرا تهران یکی از بزرگ‌ترین آرامستان های در حال حاضر جهان اسلام محسوب می‌شود.
  رئیس سازمان آرامستان بهشت زهرا با اشاره به وسعت این آرامستان در تهران گفت: بهشت زهرا مساحت 584 هکتاری دارد که با مرقد شریف بنیانگذار انقلاب مساحت 750 هکتاری را تشکیل می‌دهد.
  وی با بیان اینکه وادی السلام تنها آرامستانی است که در جهان اسلام وسعت آن از آرامستان بهشت زهرا بیشتر است، بیان کرد: امکانات، تجهیزات، نیرو و مدرنیزاسیون هیچ آرامستانی حتی در دیگر ادیان نیز به وسعت بهشت زهرا وجود ندارد.
  خال با عنوان اینکه بزرگ‌ترین آرامستان جهان در نیمکره جنوبی جهان در یکی از ایالت‌های سیدنی قرار دارد، گفت:  این آرامستان 296 هکتار است و بزرگ‌ترین آرامستان اروپا نیز مساحتی زیر 100 هکتار را به خود اختصاص داده است.
  وی با بیان اینکه بهشت زهرا در حال حاضر یک میلیون و 640هزار نفر را تا کنون پذیرش کرده است، عنوان کرد: حدود یک میلیون و 450 هزار نفر نیز تا کنون در این آرامستان دفن شدند.
  رئیس سازمان آرامستان بهشت زهرا با بیان اینکه به صورت روزانه میانگین 170 تا 200 متوفی در بهشت زهرا پذیرش می‌شوند، گفت: کل متوفای کشور در طول سال 350 هزار نفر است که 60 هزار نفر آنان وارد سایت بهشت زهرا می‌شود و از این شمار نیز 20 هزار نفر پس از تطهیر به شهرستان‌ها اعزام می‌شوند و 40هزار نفر نیز در همین مکان دفن می‌شوند.
  وی با بیان اینکه ناوگان حمل متوفای شهرستان‌های ما در سال گذشته 9 میلیون کیلومتر مأموریت انجام دادند، گفت: ناوگان حمل متوفای سطح شهر تهران 5 میلیون کیلومتر مأموریت انجام داده است که به صورت متوسط 300 هزار تماس کاری با سازمان آرامستان بهشت زهرا انجام می‌شود.
  خانی ادامه داد: روزانه 350 مراسم در بهشت زهرا برگزار می‌شود که مراسم‌های سوم و هفتم و چهلم اموات را شامل می‌شود که این مراسم‌ها در طول سال به 136هزار مراسم می‌رسد.
  وی با بیان اینکه 30 هزار شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی، 4 هزار شهید گم نام،220 شهید مدافع حرم و 45 شهید گم نام مدافع حرم در بهشت زهرا مدفون هستند، گفت: روی کره زمین مرقد این حجم شهید شیعه در یک مکان بی سابقه است.
  رئیس سازمان آرامستان بهشت زهرا بیان کرد: حدود هزارنفر از مشاهیر و نام آوران این سرزمین در بهشت زهرا مدفون هستند که به صورت متوسط فقط هزار نفر بی بضاعت و ناشناس و بی خانمان تحویل بهشت زهرا شده که امور دفن و کفن آنان نیز انجام می‌شود.
  وی افزود: نسبت به آرامستان ها دیدگاه منفی مبنی بر فضای پیرامونی مردگان وجود دارد، در حالی که ما می گوییم آرامستان ها فضای زندگان است زیرا که زندگان بیشتر به این مکان آمد و رفت دارند و این تفکر را در بهشت زهرا دنبال می‌کنیم که آرامستان فضای زندگان است.
  خال اضافه کرد: حتی اگر می گوییم به یاد مرگ و به یاد خدا باشید برای این است که زندگی افراد شیرین شود و اگر کسی به یاد مرگ باشد زندگی با کیفیتی را خواهد داشت و این مطلبی است که باید راجع آن کار شود.
  وی بابیان اینکه سازمان آرامستان ها روی خط بحران قرار دارد، گفت برای بهبود کیفی خدمات رسانی باید تجربیات جهانی را در زمینه‌های بهداشتی و اجتماعی مطالعه کنیم که بسیار اهمیت دارد و این هم اندیشی های برای انتقال تجربیات بسیار مهم است.
  رئیس سازمان آرامستان بهشت زهرا  خاطرنشان کرد: ما آماده هستیم تمام تجربیات خوبی را که در حوزه‌های مختلف کسب کردیم را در اختیار سایرکلان شهرهای کشور بگذاریم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد