hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان قطب تولید گردوی کشور

همدان قطب تولید گردوی کشور

استان همدان از قطب‌های گردوکاری کشور محسوب می‌شود و گردوهای تولیدی آن ازنظر میزان چربی، درصد بالای مغز نسبت به‌کل میوه و سفیدی و درشتی مغز از بهترین گردوهای جهان هستند به‌طوری‌که همین خاصیت‌ها و ویژگی‌های برجسته سبب شده توجه مسئولان امر طی سال‌های اخیر بیشتر متوجه تویسرکان شود تا از این ظرفیت خدادادی در راستای توسعه اقتصادی و ارزآوری بهره لازم برده شود.

به گزارش مهر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: گردو در استان همدان محصول مهم باغبانی به شمار می‌رود و در بسیاری از شهرستان‌های استان همدان زیر کشت رفته است. حجت ا... شهبازی با بیان اینکه در ایران گردو سومین محصول خشکباری به لحاظ سطح زیر کشت و تولید است و بعد از پسته و بادام رتبه سوم را به خود اختصاص داده، گفت: گردو در استان همدان دومین محصول باغی بعد از انگور است اما به لحاظ سطح و تولید چهارمین محصول بعد از انگور، سیب و هلو به شمار می‌رود. شهبازی با بیان اینکه ایران حدود12.6 درصد گردوی دنیا را در اختیار دارد و سطحی معادل ۱۵۰ هزار هکتار را به کشت گردو اختصاص داده اما ازنظر تولید ۷ درصد تولید گردوی دنیا را با ۲۶۱ هزار تن تولید داراست، گفت: در استان همدان ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت باغات گردو است و ۱۳ درصد باغات گردوی کشور در استان همدان قرار دارد. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تولید سال جاری گردو در استان همدان را ۵۴ هزار و ۴۰۰ تن و نزدیک به ۲۱ درصد تولید گردوی کشور عنوان کرد و گفت: این اعداد نشان می‌دهد همدان دارای مزیت نسبی در تولید گردو است. شهبازی با بیان اینکه سرانه تولید گردو در دنیا به ازای هر نفر حدود 0.5 کیلوگرم، در کشور 3/3 کیلوگرم و در استان همدان افزون بر ۳۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است، اظهار داشت: در بین شهرستان‌های استان همدان تویسرکان رتبه اول سطح زیر کشت را با ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار به خود اختصاص داده و ۲۹ درصد از گردوی استان در تویسرکان کشت و کار می‌شود. او با بیان اینکه تولید شهرستان تویسرکان از ۵۴ هزار و ۴۰۰ تن گردوی تولیدی استان همدان حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن است، اظهار داشت: در تویسرکان متوسط عملکرد بیش از ۲ تن و ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است درحالی‌که در کشور ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم است و این موضوع نیز نشان‌دهنده مزیت تولید گردو در تویسرکان و استان همدان است. شهبازی با بیان اینکه ایران درواقع سومین کشور تولیدکننده گردو در دنیا است و بعد از چین و آمریکا حرف برای گفتن دارد؛ گفت: همدان در بین استان‌های مختلف کشور ازنظر سطح و تولید گردو بالاترین تولید را به خود اختصاص داده است به‌طوری‌که ۲۱ درصد تولید و ۱۳ درصد سطح زیر کشت را عهده‌دار است.

صادرات ۴۰۳ تن گردو به ارزش ۳ میلیون دلار از همدان

کارشناس مسئول توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه طی ۷ ماهه سال گذشته صادرات گردو و مغز گردو از استان همدان حدود ۵۵۰ تن به ارزش 2/5 میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: این آمار در ۷ ماهه سال جاری به ۴۰۳ تن به ارزش ۳ میلیون دلار رسیده است. سرحدی با بیان اینکه در ۷ ماهه امسال اگر محصول گردو را از صادرات خشکبار جدا کنیم ۸ هزار و ۲۷۸ تن خشکبار از استان همدان صادرشده است، گفت: در ۷ ماهه سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۴۰ تن خشکبار به ارزش ۴۰ میلیون دلار از استان همدان صادرشده که ارزش دلاری در سال جاری افزایش و تناژ کاهش داشته و این موضوع به قیمت‌ها در بازار جهانی هدف مربوط است. او با بیان اینکه در صادرات گردوی امسال روند کاهشی را شاهد هستیم که این موضوع از بازارهای خارجی و قیمت دلار نشاءت می‌گیرد، اظهار داشت: سال گذشته به لحاظ قیمتی برای صادرکننده مناسب‌تر بود. کارشناس مسئول توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: یکی از مقوله‌هایی که در بحث صادرات عنوان می‌شود رقابت محصول در کشورهای دیگر است به‌طوری‌که هر چه محصول ازلحاظ کیفیت و کمیت رقابتی‌تر باشد صادرات بهتر خواهد بود. او با بیان اینکه ارزش دلاری صادرات گردو نسبت به پارسال کاهش دارد، اظهار داشت: برخی کشورهای دنیا در خصوص صادرات گردو در زمینه بسته‌بندی، کیفیت و مواردی از این قبیل حرف برای گفتن دارند. سرحدی با بیان اینکه اگر مجموع صادرات خشکبار از استان همدان را در نظر بگیریم درمجموع افزایش صادرات را شاهد هستیم اما در صادرات گردو و مغز گردو روندی کاهشی داریم، گفت: بیشتر گردوی تولیدی تویسرکان به سمت بازار ترکیه می‌رود و ترکیه از بازارهای بزرگ گردوی ایران محسوب می‌شود. او با بیان اینکه در سایر کشورها به زنجیره تولید دقت می‌شود چراکه هرچه بتوانیم زنجیره تولید را در محصولات کشاورزی داشته باشیم قیمت تمام‌شده کمتر می‌شود و ازنظر کیفیت تولیدی شاهد ارتقاء وضعیت هستیم، اظهار داشت: در همدان هنوز زنجیره گردو شکل‌گرفته درحالی‌که یکی از قطب‌های اصلی تولید گردو در کشور هستیم. کارشناس مسئول توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیشتر کشورهای دنیا در قالب باغ‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهند، اظهار داشت: در زنجیره گردو مراحل کشت، برداشت، سورت و بسته‌بندی انجام و محصول تحت یک برند خاص برای کشورهای دیگر ارسال می‌شود اما این موضوع در جامعه ما رخ نداده و بیشتر کارها سنتی انجام می‌شود. او با بیان اینکه یک کارخانه بسته‌بندی گردو باپوست در استان همدان وجود دارد اما برای مغز گردو بیشتر به‌صورت دستی کار می‌شود و کارخانه سورت و بسته‌بندی مغز گردو در استان همدان به‌صورت قابل‌توجه وجود ندارد، گفت: اگر بخش خصوصی وارد این مقوله شده و به موضوع توجه کند تسهیلات خوبی به او واگذار می‌شود. سرحدی با بیان اینکه یکی از طرح‌های موردنظر جهاد کشاورزی استان همدان در بحث سرمایه‌گذاری اشتغال و تولید است و اگر بخش خصوصی وارد شود و طرح را به‌گونه‌ای ارائه دهد که سودآوری داشته باشد موردحمایت قرار می‌گیرد، اظهار داشت: گردو در بین صادرات خشکبار استان همدان در رتبه یک یا ۲ قرار دارد به‌طوری‌که با پایان یافتن فصل برداشت؛ گردو رفته‌رفته هرماه سهم خود را در صادرات بیشتر می‌کند. او با بیان اینکه مغز گردو در رقابت بامغز بادام، برگه‌های زردآلو و توت خشک در رتبه بالاتر صادراتی قرار دارد، گفت: از آبان ماه به بعد صادرات گردوی استان همدان رو به افزایش می‌رود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد