hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| تابستان سخت پیش روی کرمانی‌ها

کرمان| تابستان سخت پیش روی کرمانی‌ها

خشکسالی هم‌زمان با اکثر نقاط کشور به استان کرمان هم رسیده و این‌طور که مسئولین استانی می‌گویند وضعیت بی‌آبی در این استان به بحران تبدیل‌شده است.


رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه میانگین بارش باران در استان کرمان طی امسال 31 میلی‌متر بوده است، گفت: این میزان حدود 100 میلی‌متر کاهش را نشان می‌دهد. حمیده حبیبی افزود: نسبت به دوره بلندمدت، حدود 100 میلی‌متر باید بارش اتفاق بیفتد که اندازه بارش بلندمدت شود. حبیبی از کاهش ۷۵ درصدی بارش‌های استان کرمان نسبت به پارسال در این استان خبر داد و تصریح کرد: مشکل کم‌آبی کرمان با بارش‌های اخیر جبران نمی‌شود.

طاهری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان هم گفت: تابستان 97 و سال آبی 96 و 97 سالی بسیار سخت و کم باران محسوب می‌شود، بطوریکه کمترین میزان بارندگی طی 50 سال گذشته را داشته است. وی حداکثر تولید را حدود 8 هزار لیتر در ثانیه عنوان کرد و افزود: در حوزه آب شرب، شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با تمام توان، ظرفیت خود را برای خدمت‌رسانی مردم به کار گرفته است. طاهری با اشاره به اینکه شهرهای رفسجان، بم، نودژ، گنبکی، کرمان، سیرجان، دهج، جوزم، زرند در وضعیت قرمز قرار دارند، تصریح کرد: میزان تولید ما نسبت به میزان مصرف کاهش چشمگیری دارد. وی یادآور شد: در شهر کرمان بیش از ۸۰۰ لیتر آب در پیک مصرف کم داریم و در تابستان پیش رو یک‌سوم نیاز آبی مردم شهر کرمان را نداریم.

جمع‌آوری بیش از 2 هزار و 300 انشعاب غیرمجاز در کرمان

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه بخشی از آب شرب استان به‌ویژه شهر کرمان در حاشیه شهر توسط مشترکان حاشیه‌نشین مصرف می‌شود، گفت: بعضی از این مشترکان به‌صورت غیرمجاز از شبکه آب شهری استفاده می‌کنند.

طاهری افزود: متأسفانه این نوع مصرف، غیراستاندارد، غیربهداشتی و خارج از عرف است و میزان مصرف مدیریت نمی‌شود. طاهری گفت: طی سال 96 حدود 2 هزار و 300 انشعاب غیرمجاز در استان کرمان جمع‌آوری شد که از این میزان، تعدادی مجاز و بقیه قطع و جمع‌آوری شدند. وی به مردم کرمان توصیه کرد: همه کمک کنند تا در تابستان 97، آب به‌اندازه نیازمان مصرف و در این زمینه صرفه‌جویی کنیم تا تابستان امسال را به‌خوبی و بدون قطعی آب پشت سر بگذاریم.

پیش‌بینی آب‌رسانی سیار 2 هزار روستا در استان کرمان

حسین امیری خامکانی، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان موضوع آب را مهم‌ترین موضوع امروز استان دانست و ضمن اشاره به نشست مجمع نمایندگان با وزیر نیرو گفت: در این نشست نمایندگان حاضر در جلسه، مسائل و مشکلات آب شرب شهر‌ها و روستا‌های حوزه انتخابیه با توجه به کاهش منابع آبی، ضرورت تأمین منابع مالی در روستا‌هایی که باید با تانکر آب‌رسانی شود را مورد تأکید قراردادند.

وی افزود: در سال قبل بیش از ٧٠٠ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شد و امسال پیش‌بینی می‌شود، حدود 2 هزار روستا به‌صورت آب‌رسانی سیار، تابستان را سپری کنند لذا باید منابع مالی آن تأمین شود.

امیری خامکانی تسریع در اتمام پروژه‌های آب‌رسانی روستای حوزه‌های انتخابیه را از دیگر مباحث مطرح‌شده عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده آب شرب استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و هرلحظه امکان اینکه یک چاه خشک شود هست، پس باید آمادگی لازم وجود داشته باشد.

بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

آمارها نشان می‌دهد، بخش عمده‌ای از آب استحصالی کشور در بخش کشاورزی هدر می‌رود و در این راستا، بخش کشاورزی بیشترین مصرف و هدر رفت آب را به خود اختصاص می‌دهد.

سعیدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: یکی از محدودیت‌های اصلی بخش کشاورزی به‌ویژه در استان کرمان، محدودیت منابع آبی است و تقریبا بیش از 95 درصد آب مصرفی از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. وی افزود: کاری که در این زمینه باید انجام شود و ما به دنبال انجام آن هستیم، افزایش بهره‌وری است، یعنی در بخش کشاورزی از آب موجود بهره‌وری مناسب داشته باشیم. سعیدی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که بدین ترتیب می‌توانیم 10 برابر آب کمتر مصرف و 10 برابر محصول بیشتر تولید کنیم. وی حذف محصولات آب بر که بهره اقتصادی مناسبی ندارند را یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان برای کاهش کم‌آبی در استان عنوان کرد و یادآور شد: برای انجام این کار باید، سطح زیر کشت محصولات را کاهش داده و به سمت کشت‌های گلخانه‌ای گیاهان دارویی و گیاهانی که آب کمتری استفاده می‌کنند برویم و کشاورزان هم قطعاً می‌پذیرند.

اعطای وام بلاعوض به کشاورزان خاص

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: دولت 10 میلیون تومان وام بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌کند تا به سمت‌وسوی روش‌های مدیریت مصرف آب بروند.

سعیدی از کشاورزان خواست: به سمت‌وسوی کشت محصولاتی چون زعفران، زرشک، گل محمدی و به‌ویژه گیاهان دارویی که بذرهایی مقاوم دارند، بروند.

وی افزود: کشاورزان در کوهستان‌ها و مناطق سردسیر از قنوات استفاده کنند و آن دسته از افرادی که از موتور پمپ استفاده می‌کنند، نیز در فصل‌هایی که نیاز ندارند، آن را خاموش کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد