hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ته‌دیگ نخورید!

ته‌دیگ نخورید!

یک‌کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه حرارت دیدن کربوهیدرات منجر به ایجاد ترکیب آکریلامید می‌شود، گفت: این ترکیب بسیار خطرناک و سرطان‌زا است.

زهرا احدی گفت: خوردن نان برشته و نیم سوخته، ته دیگ، چیپس و غذاهای سرخ کردنی به دلیل ایجاد ترکیب آکریلامید سرطانزا هستند.
احدی افزود: دود سیگار، قهوه حرارت دیده و برشته شده، بیسکویت‌ها، سوسیس و غلاتی که بالای ۱۲۰ درجه حرارت می‌بینند نیز حاوی آکریلامید هستند.

بیشتر بخوانید: 

مضرات چیپس؛ این خوراکی خوشمزه
خوراکی‌هایی که در هوای سرد گرمتان می‌کند
این خوراکی‌ها را با معده خالی نخورید
رفع بوی بد دهان با طب سنتی
خوراکی‌هایی که نمی‌گذارند سرما بخورید

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود که مراقب حرارت دیدن بیش از حد کربوهیدرات‌ها باشیم و از خوردن موادغذایی ذکر شده مانند نان نیم‌سوخته، چیپس‌ وسایر منابع آکریلامید پرهیز کنیم.
وی در توضیح ترکیب شیمیایی آکریلامید گفت: اکریلامید یک ترکیب اسیدی و مضر است که فرمول آن C۳H۵NO است و در اثر حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها با دمای بالا ایجاد می‌شود.
وی آکریلامید را جزو ترکیباتی برشمرد که توسط سیستم سلامت و غذای بسیاری از کشورها ممنوع شده است و نباید در مواد غذایی وجود داشته باشد.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در مدل‌های حیوانی آکریلامید جزو ترکیبات سرطانزا است، تصریح کرد: این ترکیب حتی از طریق پوست جذب می‌شود و در ایجاد سرطان‌های غدد آدرنال، تیروئید، ریه‌ها وبیضه و غدد جنسی تأثیر دارد.
احدی ادامه داد: در مواقعی که تماس با آکریلامید زیاد باشد در کبد، کلیه‌ها، بیضه‌ها و طحال تجمع پیدا می‌کند و بسیار مضر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد