hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ایلام| رکود؛حال و هوای این روزهای مرز مهران

ایلام| رکود؛حال و هوای این روزهای مرز مهران

مرز مهران را همه به تردد زوار می‌شناسند درحالی‌که این مرز بخش صادرات کالا هم دارد که در حال حاضر رکود بر آن سیطره زده است.مرز مهران سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشور از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد، مسافت کوتاه تا شهرهای مرکزی عراق و امنیت بسیار مطلوب باعث استقبال تجار طی سال‌های اخیر از این مرز شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که صادرات آن به کمترین حد خود در مرز مهران رسیده بخش کشاورزی است و مسئولان عراق هرگونه واردات محصولات کشاورزی را به کشور خود منع کرده‌اند.


طبق اعلام مسئولان گمرک، صادرات کالا در مرز مهران با کاهش یک میلیارد دلاری مواجه بوده است و صادرات سالانه دو میلیارد دلاری در این مرز به یک میلیارد رسیده است.در همین ارتباط قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام اظهار داشت: کاهش صادرات در مرز مهران باید به‌صورت ریشه‌ای بررسی شود و قابل‌قبول نیست که صادرات مرز مهران از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۹۵ به کمتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته برسد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه ایجاد بازارچه چنگوله در کنار مرز مهران نقش مهمی در توسعه صادرات در استان دارد، گفت: مرز مهران در ایام اربعین حدود یک ماه تعطیل می‌شود و با مسئولان عراقی مذاکره شده که برای جایگزینی صادرات کالا از مرز مهران، بازارچه مرزی چنگوله ایجاد شود.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلاتی که بر سر راه تجار و صادرات استان بود در قالب مواد ۱۶۹ و ۱۴۶ قانون مالیاتی در خصوص بخشودگی جرائم مالیاتی بررسی شد و در پایان تصمیماتی برای رفع موانع پیش روی تجار به تصویب رسیده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رکود صادرات در مهران که از طرف مسئولان عراقی شکل‌گرفته، افزایش تعرفه‌های کالاهای وارداتی از طرف عراق است، هم‌اکنون این تعرفه در دیگر مرزهای کشور و حتی مرزهای عراق وضع نمی‌شود.

اقدام خودسرانه و غیرقانونی عراقی‌ها

محمد عباسی از تجار فعال در مرز مهران گفت: متأسفانه مسئولان عراقی هرروز نسبت به افزایش عوارض و تعرفه‌ها اقدام می‌کنند و این اقدام آن‌ها کاملا خودسرانه و غیرقانونی است.

وی گفت: سال گذشته روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون کالا از مرز مهران به عراق صادرات داشتیم والان به کمتر از ۱۵۰ کامیون در روز رسیده است.

شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام هم در این خصوص اظهار داشت: مشکلات بر سر صادرات در  مهران هرروز بیشتر می‌شود، ازیک‌طرف عوارض شهرداری و مالیات و از طرف دیگر افزایش تعرفه‌ها از طرف مسئولان عراق باعث شده تجار و بازرگانان کمتر به این مرز مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: در حالی رایزنی‌های زیادی با مسئولان عراقی برای حل مشکلات صادرات کالا از مرز مهران صورت گرفته ولی در عمل مسئولان عراقی تعرفه‌ها را چند برابر کرده‌اند.

فروتن گفت: موانع صادرات در مرز مهران فقط به مسئولان عراقی مرتبط نمی‌شود بلکه مشکلاتی در داخل نظیر مالیات، عدم مشوق‌های لازم صادرات، عوارض، نبود تسهیلات و... نیز در کم شدن صادرات کالا در مرز مهران تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: ظرفیت‌های مرزی استان ایلام برای ایجاد بازارچه مرزی دیگر مثل چنگوله و چیلات هم وجود دارد و امیدواریم از ظرفیت‌ها برای اشتغال و توسعه استان استفاده شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت مرزی ایلام، جانمایی مکان در خصوص ایجاد بازارچه‌های چنگوله و چیلات انجام‌شده است.

صادرات در مرز مهران باید ۲۴ ساعته انجام شود

در همین حال ایوب درویشی،معاون اقتصادی استانداری ایلام نیز معتقد است که نیازمند اجرای طرحی جامع و کامل برای رونق صادرات در مرز مهران هستیم و اول‌ازهمه اینکه صادرت در این مرز باید ۲۴ ساعته شود. وی گفت: فضای فیزیکی بازارچه مهران باید تغییر کند، دراین‌ارتباط باید طرحی جامع اجرا شود که البته در این زمینه مسئولان گمرک کشور قول‌هایی داده‌اند.

معاون اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به اینکه مسئولان استان به‌طورجدی دنبال ایجاد بازارچه چنگوله هستند، گفت: مسئولان عراقی برای ایجاد این بازارچه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: مرز مهران ظرفیت بزرگ اقتصادی برای استان شمرده می‌شود و قطعا باید موانع بر سر راه صادرات در این مرز برداشته شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد