hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فرود بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب «کانی‌برازان» مهاباد

فرود بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب «کانی‌برازان» مهاباد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از ۳۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر وارد تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان شدند.
فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی و آغاز فصل سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چند هزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی وارد تالاب «کانی‌برازان» مهاباد شده است.
وی اضافه کرد: این پرندگان شامل سه هزار قطعه خوتکا، ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه فیلوش، ۲ هزار و ۴۰۰ اردک سرسبز، یک‌هزار و ۸۰۰ قطعه غاز خاکستری، یک‌هزار قطعه تنجه و دسته‌های چندصدتایی از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله آووست، خروس‌کولی، حواصیل، پلیکان، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک‌های ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است.
وی با اشاره به شرایط مطلوب و امنیت موجود در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، پیش‌بینی کرد فرود پرندگان در این تالاب تا قبل از شروع یخبندان ادامه داشته باشد و شمار پرندگان مهاجر و بومی در آن به بیش از ۵۰ هزار قطعه برسد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با کاهش دما در این منطقه کوچ خود را به مناطق گرم‌تر ادامه می‌دهند.
وی اظهار داشت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز زمستان خود را در «کانی‌برازان» و دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند.
سخنور افزود: این تالاب به علت وضعیت و امنیت مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال‌غرب کشور تبدیل شده و همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.
وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد