hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > به نام چهارمحال و بختیاری به کام دیگران

به نام چهارمحال و بختیاری به کام دیگران

جوانان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در عرصه ورزش با استعداد هستند و ورزشکاران استان در یک سال اخیر 1385 مدال کسب کرده‌اند. کسب این تعداد مدال با هر کیفیتی که باشد به‌عنوان یک شاخص در توزیع امکانات ورزشی اثرگذار است و این در حالی است که بخشی از نخبگان ورزشی چهارمحال و بختیاری از این استان به دیگر استان‌های کشور کوچ کرده‌اند.

 به گزارش ایرنا، ورزش به‌عنوان یک محرک اجتماعی، همچنان رویکرد رقابتی خود را حفظ کرده است ولی این روزها این رقابت بین دارا و ندار است و ورزشکاران که حامی مالی دارند بدون شک در کسب قهرمانی یا مدال موفق‌تر هستند. زودزمانی چهارمحال و بختیاری قطب اصلی پرورش استعداد ماده پرتاب دیسک در ایران بود، اما با کنار رفتن برادران صمیمی شلمزاری و تمرکز تمام‌عیار فدراسیون دوومیدانی بر روی احسان حدادی، باید منظر ماند و دید آیا نسل نوی در این رشته در استان پا خواهد گرفت یا خیر؟ بدنه اصلی دوومیدانی چهارمحال و بختیاری را ورزشکاران چهارمحال و بختیاری از برادران صمیمی گرفته تا محمد ارزنده و برادران مرادی تشکیل می‌دادند و با رفتن این ورزشکاران از تیم ملی، سهم چهارمحال و بختیاری از دوومیدانی اینک تنها امیر مرادی است. بخشی از ورزشکاران چهارمحال و بختیاری به دلیل نبود حامی مالی قدرتمند و باشگاه‌های توانمند به استان‌های دیگر کوچ کردند و برای تیم‌های مطرح به میدان رفتند، مانند ووشوکاران این استان که با نام باشگاه‌های اصفهان در جهان این رشته تاریخ‌ساز شدند. حتی در دوچرخه‌سواری نیز سمیه یزدانی از شهرستان بروجن موفق شد، نخستین مدال تاریخ این رشته را در سطح بین‌المللی کسب کند ولی او نیز در تهران تمرینات خود را ادامه داد. بهنام یخچالی، محمد جمشیدی و رسول مظفری نیز ۳ ورزشکاران بسکتبال ایران نیز به دلیل نبود حامی قَدر از این استان رفتند و در استان‌های دیگر توپ زدند. در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، جابه‌جایی ورزشکاران یک امر متداول و رایج است و هیچ مانعی برای این رفت‌وآمدها نیست، اما این باید در شرایط یکسان و برابری باشد.

حق رشدی که پرداخت نمی‌شود

در بخش حرفه‌ای، مهاجرت ورزشکاران امری رایج است اما بر اساس استانداردهای بین‌المللی این مهاجرت‌ها به‌وسیله شرکت‌های دارای مجوز و با پرداخت مالیات و بر اساس قوانین بین‌المللی فدراسیون‌های جهانی باید صورت بگیرد. حتی در برخی از کشورها و تیم‌های ورزشی مهاجرت ورزشکاران باید بر اساس تأییدهای پزشکی انجام شود و پس از دریافت مجوز پزشکی ورزشکار می‌توان در تست‌های ورزشی شرکت کند. این مسئله در ورزش نیز مشخصه خود را دارد به‌گونه‌ای که ورزشکاران نخبه از یک شهر یا یک کشور به نقطه دیگر برای دسترسی به امکانات بیشتر مهاجرت می‌کنند. مهاجرت از یک شهر یا کشور برای حضور در باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی بهتر و پولدارتر امری رایج است و حرفه‌ای است اما در آن‌سوی میدان، برای جبران خسارت وارده به شهرها یا کشورهای مبدأ تیم یا شهر مقصد « حق رشد» به باشگاه سابق پرداخت می‌کند. این حق رشد چند سالی است در ورزش ایران به‌ویژه فوتبال نیز رایج شده است هرچند تا رسیدن به نقطه‌ای حرفه‌ای کمی فاصله دارد اما درنهایت باب این مسئله حرفه‌ای آغازشده است. ولی این حق رشد هنوز در شهرها یا استان‌های کم برخوردار به باشگاه‌ها یا شهرهای محل رشد ورزشکار پرداخت نمی‌شود و به‌طورکلی از اصل درباره آن بحثی صورت نمی‌گیرد. یک ورزشکار از امکانات شهر زادگاه خود استفاده می‌کند و ازاین‌رو برای جا به‌جای به شهر یا تیم رقیب، بر اساس اصول نانوشته حرفه‌ای گری پس از پایان رسمی انتقال به تیم دیگر حق رشد پرداخت می‌شود. در رشته‌های دیگر ورزشی این مسئله هنوز رواج نیافته است و باوجوداینکه برخی از استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری است مهد قهرمان‌پروری است، تیم‌ها و باشگاه‌ها و استان‌هایی که از ورزشکاران این استان بهره می‌گیرند، بهتر است حق رشد به چهارمحال و بختیاری پرداخت کنند.

پرورش استعدادها در چهارمحال و بختیاری

حال قرار است آذرماه از مدال‌آوران ورزش چهارمحال و بختیاری تجلیل شود و این در حالی است که باشگاه‌های مطرحی که ورزشکاران این استان را در خدمت گرفته‌اند برای بهبود شرایط رشته‌های مستعد این استان اقدام به اجرای طرح استعدادیابی کنند. هرچند باشگاه‌های مهم ورزشی کشور نیز این روزها با مشکلات مالی روبرو هستند اما به‌جای پرداختن به قهرمانی صرف، باید مانند باشگاه‌های بزرگ دنیا راهکاری برای جذب استعدادهای استان‌های کمتر برخوردار نیز داشته باشند.

رئیس فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران گفت: چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط فیزیکی ورزشکاران، یکی از قطب‌های آینده‌ساز این رشته در کشور است. رامین احمدی طباطبایی در سفر به شهرکرد افزود: زمانی اصفهان بیشترین تعداد ورزشکاران در این ملی بسکتبال ایران را داشت اما پس‌ازآنکه این استان در لیگ برتر تیم نداد، تعداد بازیکنان ملی‌پوش این استان نیز کم شد. به گفته او، وقتی چهارمحال و بختیاری در لیگ برتر باشگاه‌های بسکتبال ایران تیم دارد، یعنی می‌تواند بر روی استعدادهای ورزشی خود سرمایه‌گذاری کند و برای بسکتبال ایران در آینده ورزشکار تربیت کند. رئیس فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: چهارمحال و بختیاری در چند سال اخیر موفق به پرورش استعدادهای مهم در این رشته شده است.

مهدی علی‌نژاد افزود: این استان یکی از قطب‌های رشته ورزشی ووشو کشور است ولی برای اینکه قطب اصلی ورزش ووشو ایران شود باید سرمایه‌گذاری کرد و این رشته را در تمام مناطق استان گسترش داد. رئیس گروه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در یک سال اخیر ورزشکاران این استان موفق به کسب هزار و ۳۸۵ مدال در رقابت‌های بین‌المللی و ملی شده‌اند. ایرج فاضلیان دهکردی افزود: آیین تجلیل از قهرمانان ورزشی سال ۱۳۹۷ استان روز پنجشنبه ۷ آذرماه در شهرکرد برگزار و از مدال‌آوران سراسر استان تجلیل می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد