hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مردم با ترحم ،کودکان کار و خیابانی را گسترش می دهند

مردم با ترحم ،کودکان کار و خیابانی را گسترش می دهند

ترحم مردم و پول دادن به کودکان کار یکی از دلایل تقویت حضور کودکان کار در جامعه است.
سمنان _ حسین بابامحمدی :گوهر آلبویه در گفتگوبارویدادایران  گفت : خیلی از شهرهاي مهاجرپذیر كشور، اين روزها با پديده‌ي رو به گسترش کودکان خیابانی مواجه است، پديده‌اي كه تعداد زيادي از سرمايه‌های آينده جامعه را در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار داده و خسارات جبران ناپذيری را به دنبال خواهد داشت.نابسامانی و آشفتگی محيط خانواده، محرومیت از آموزش و بهداشت، زندگی خیابانی، نبود فرصت و امکانات برای بهره‌بردن از دوران کودکی، ظلم و تبعیض در محیط کار، تنها بخشی از مشكلات و آسيب‌هايي است كه اين كودكان در زندگی خيابانی خود متحمل مي‌شوند.
آلبویه ادامه داد : اين كودكان که عمدتاً به کارهای همچون تکدی‌گری، جمع‌آوری ضایعات و دستفروشی مشغول هستند، اين روزها به راحتي در سطح معابر، تقاطع‌ها يا در مراكز درماني شهر تردد دارند و به رغم گلايه‌های فراوان شهروندان، متوليان امر توجه آن‌چنانی به اين رفع اين پديده زشت اجتماعی ندارند.
وی در تعریف کودک کار و خیابانی گفت : کودک کار به کودکی گفته می شود که در خیابان ساعاتی را به کار مشغول می باشد و در کنار خانواده خود زندگی می کند اما در تعریف کودک خیابانی به کودکی گفته می شود که در خیابان کار و زندگی می کند و سرپرستی ندارد. آن چه به طور کلی کودک کار خیابانی و کار را از سایر کودکان متفاوت می کند این است که او به هر دلیلی نسبت به زمانیکه باید در کنار خانواده یا در مدرسه باشد، زمان بیشتری را در خیابان های شهرکه برای کودکان محیطی ناامن و متشنج به شمار می رود، سپری می‌نماید. لذا بروز و گسترش این پدیده می تواند پیامدهای زیان بخش و جبران نشدنی در ابعاد فرهنگی،سیاسی، اقتصادی، فردی، اجتماعی، خانوادگی و انسانی برای جامعه داشته باشد . 
آلبویه اولین مرکز حمایت از کودکان کار و خیابانی را تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان سمنان بصورت غیردولتی و روزانه در سمنان با نام "هانی " راه اندازی کرده است . با اشاره به اين كه اكثر اين كودكان غيربومي هستند، در مورد خدمات ارائه شده به اين كودكان در مركز هانی ، تصریح مي‌كند: خدمات مشاوره‌ای و مددکاری، خدمات درمانی، و دیگر موارد حمایتی کودک شامل پیگیری وضعیت درسی و خانوادگی ، خدمات تحصیلی برای کودکان بازمانده از تحصیل و سواد آموزی ویژه والدین از جمله اقداماتی است که توسط اين  مرکز براي اين كودكان انجام مي‌شود. 
وی در ادامه گفت و گو تاکید می‌نماید : جامعه هدف این مرکز کودکان کار و خیابانی  و خانواده آنان می‌باشند که از سن ۵ تا ۱۵سالگی بوده و طبق دستورالعمل مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده هانی ۱۱ ارگان با این مرکز در خصوص پیشبرد اهداف همکاری لازم را انجام می‌دهند. او معتقد است كه ساماندهي كودكان خياباني و كودكان كار نيازمند عزم جدي و همكاري همه دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع است و يك يا چند دستگاه به تنهايي از عهده آن برنخواهند آمد.
مسئول مرکز حمایتی آموزشی کودک وخانواده "هانی"   با تاکید بر اینکه صداوسیما وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص نحوه برخورد و حمایت از کودکان کار را دارد، ادامه داد: برخورد ترحم‌آمیز و همچنین طرد کردن ، برخورد مناسب با کودکان کار نیست بلکه باید با کودکان کار نیز همچون سایر افراد جامعه مودبانه و با احترام رفتار کرد.اولین آسیب کودکان کار درون خانواده آنان است؛ چراکه در خانواده محبت لازم را نمی‌بینند و دنیای شیرینی را تجربه نمی‌کنند. کودکانی که وارد فضای کار می‌شوند، خانواده‌اش وی را متوجه کرده که خودش باید نیازهایش را برطرف کند.
وی با تاکید بر اینکه نباید به صورت احساسی با کودکان کار برخورد کرد، تصریح کرد: برخورد با این کودکان نباید از روی ترحم یا طرد کردن باشد. نباید با برخورد ترحم انگیز و کمک مالی سبب شد کودکان به کار در کوچه و خیابان واداشته شوند.
آلبویه در پایان اظهار داشتند به امید روزی هستیم که با فرهنگ سازی افراد جامعه از کمک کردن به این کودکان در خیابان خودداری شده و با مشارکت مردمی و همکاری ارگانهای مختلف از طریق این مراکزبتوانیم شاهد این مهم باشیم تا کودکی در خیابان کار نکند و در سالم سازی محیط شهری امن نقش موثری را ایفا کرده باشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد