hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علت سردی دست و پا چیست و چگونه رفع می‌شود؟

علت سردی دست و پا چیست و چگونه رفع می‌شود؟

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در دست‌ها و پاهای خود احساس سرما کنید؟ دلایل و علت سردی و دست و پا متفاوت اند و باید به دقت بررسی شوند.
شاید برای شما هم پیش آمده که پایین بودن دمای دست‌ها و پاهای شما برایتان آزار دهنده باشد و از سرد بودن بیش از حد آن‌ها رنج برده باشید. اگر بخواهیم درباره علت سردی دست و پا سخن بگوییم، نمی‌توانیم آن را تنها به یک دلیل محدود کنیم، چراکه دلایل متعددی باعث سرد بودن دست و پا می‎شوند. ما در این مطلب قصد داریم نگاهی به دلایل عمده‌ای که باعث سرد شدن و افت دمای دست ها و پاها می‌شوند، بیندازیم و راه درمان هر کدام را بررسی کنیم.
بیشتر بخوانید: 
معرفی دمنوش های با طبع گرم
سریع‌ترین روش‌ها برای تسکین انواع مختلف درد
نوشیدنی های گیاهی و طبیعی مناسب برای درمان سرماخوردگی

علت سردی دست و پا چیست؟

۱. ضعیف بودن سرعت گردش خون

گاهی ممکن است که شما تنها در ناحیه دست و پا احساس سرما کنید و دیگر نواحی و اندام‌های بدنتان دمایی نرمال داشته باشند. در این صورت می‌توان احتمال داد که گردش خون بدن دچار ضعف شده است و نمی‌تواند خون کافی را به دست و پا منتقل کند. این مشکل می‌تواند از بیماری‌های قلب و عروق سرچشمه بگیرد. یعنی قلبی که توان پمپاژ کردن ندارد و در انتقال خون به بخش‌هایی مثل دست و پا ضعیف است و یا گرفتگی سرخرگ‌هایی که از رسیدن خون به ناحیه هایی مثل دست و پا ممانعت می‌کند.
درمان
اگر سردی دست و پا به گردش خون ضعیف و بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط باشد، برای درمان آن باید به پزشک متخصص رجوع کرده و راهکارها و داروهای لازم جهت کاهش این مشکل را تهیه کنید. مصرف مرتب داروهای مربوطه، در روند افزایش میزان خون رسانی و کاهش سرد بودن دست و پا موثر خواهد بود.


۲. به دلیل لاغری و وزن کم بدن

لاغر بودن و وزن کم، ارتباط مستقیمی با کمبود میزان چربی در بدن دارد. از آنجا که لایه‌های چربی انباشته شده در پشت پوست، راه نفوذ سرما را تا حد زیادی محدود می‌کند، در صورتی که مقدار بافت‌های چربی بدن کم باشند، سرما بیشتر احساس خواهد شد. از طرف دیگر زمانی که میزان غذا و مواد خوراکی که می‌خورید کم باشد، میزان سوخت و سوز کالری در روند متابولیسمی بدن کاهش پیدا می‌کند و این احساس سرما در ناحیه دست و پا تشدید می‌شود، چرا که میزان حرارت تولید شده در داخل بدن خیلی کم است و دمای بدن پایین می آید.
درمان
غذاهایی که دارای مقادیر لازمی از انواع پروتئین و ویتامین و کربوهیدرات و چربی است، مصرف شود تا علاوه بر بالارفتن میزان سوخت و ساز و تولید گرما از این طریق، مقدار لازمی از چربی نیز در بدن به وجود بیاید که از نفوذ سرما و سرد شدن دست و پا بکاهد.

۳. کمبود آهن در بدندر صورتی که میزان آهن موجود در بدن کم باشد، می‌توانید احتمال این را بدهید که سرد بودن دست و پای شما از کمبود آهن بدنتان نشات می‌گیرد. باید بدانید که گلبول‌های قرمز به واسطه آهن که یکی از مواد معدنی حائزاهمیت در بدن است، به انتقال اکسیژن در سراسر بدن می‌پردازند، یعنی آهن مسئول حمل اکسیژن و مواد غذایی و البته گرما به تمام سلول‌ها و بخش‌های بدن است.
حالا وقتی میزان آهن بدن کم باشد، گلبول‌های قرمز آهن کافی را برای انتقال گرما و مواد مغذی ندارند و در صورتی که این اکسیژن و گرما به واسطه آهن به ناحیه دست یا پا نرسد، شما در این نواحی احساس سرما خواهید کرد. سردردهای مزمن و عکس العمل‌های سریع و رفتارهای تند و پرشتاب را نیز می‌توان به کمبود آهن در بدن نسبت داد. علاوه بر این‌ها، کمبود آهن به کم کاری تیروئید نیز دامن می‌زند و تیروئید کم کار احساس سرمای بیشتری را در بدن ایجاد می‌کند.
درمان
در کنار مصرف داروهای مناسب و مکمل‌هایی که برای آهن استفاده می‌شوند، مصرف مواد غذایی سالم که حاوی مقادیر زیادی از عنصر آهن هستند، می‌تواند برای جبران فقدان این ماده کمک کننده باشد. پس مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی و دیگر خوراک‌های دریایی، تخم مرغ و گیاهانی مثل اسفناج و حبوباتی مانند نخود و عدس، می تواند برای بالا بردن میزان آهن در بدن و در نتیجه کاهش سرمای بدن بسیار موثر باشد.



۴. هیپوتیروئیدیسم

افرادی که دچار هیپوتیروئید هستند، کاهش دمای بدن را بیشتر احساس می‌کنند‌. در بیماری هیپوتیروتید، غده تیروئید نمی‌تواند به قدر کافی هورمون‌های تیروییدی ترشح کند. زمانی که میزان ترشح هورمون تیروئید کم شود، روند سوخت و سوز آنقدر کم می شود که بدن در تولید انرژی ضعیف خواهد شد و از آنجا که سوخت و ساز انرژی گرمایی زیادی تولید می‌کند، کم شدن میزان سوخت و ساز، میزان حرارت بدن را کاهش می‌دهد و به همین دلیل در دست‌ها و پاها سرما احساس می‌شود. کم کار بودن تیروئید را ممکن است خودتان هم از روی علائمی مثل خستگی‌های غیرعادی یا ریزش مکرر مو و افزایش وزن بدنتان تشخیص داده باشید.
درمان
لازم است برای اینکه از وجود هیپوتیروئید اطمینان حاصل کنید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با دیدن آزمایش خون شما متوجه می‌شود که تیروئید شما دچار مشکل شده یا نه، درصورتی که به هیپوتیروئیدیسم مبتلا باشید، با مصرف داروهایی مخصوص می‌توانید کم کاری تیروئید خود را جبران کرده و کاهش دمای بدنتان را درمان کنید.
 درمان کلی کاهش دمای بدن

۱. مصرف ادویه های تند

مصرف غذاهایی که دارای ادویه‌های تند هستند، در روند گردش خون تاثیر بسزایی دارند. استفاده از غذاهای تند باعث می‌شود که رگ‌های خونی باز شوند و خون به راحتی در قسمت‌های مختلف بدن گردش کند. ادویه فلفل دارای میزان قابل توجهی از ویتامین‌های گروه A و C است و استفاده از آن باعث عملکرد بهتر عروق می‌شود و به همین واسطه روند جریان خون با بهبود بیشتری اتفاق می‌افتد و از سرد شدن دست ها و پاها جلوگیری خواهد شد.

۲. مصرف آب به مقدار زیاد

آب خوردن و هیدراته شدن بدن به سبب نقش موثری که در روند گردش خون دارد، می‌تواند دمای بدن را کنترل کرده و از سرد شدن قسمت‌های مختلف بدن ممانعت کند، چرا که آب گرما را ذخیره کرده و بعد آن را آهسته آهسته آزاد می‌کند و دمای بدن را متعادل نگه می‌دارد.

۳. پوشش مناسب

پوشیدن لباس‌های گرم خصوصا در روزهای سرد، می‌تواند دمای بدن را در درجه‌ای متعادل نگه دارد. درصورتی که دست‌ها و پاهای شما دمای پایینی دارند، لازم است این اعضا را با جوراب‌ها و دستکش‌های گرم بپوشانید تا از نفوذ سرما به میزان بیشتر جلوگیری شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد