hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اگر فرزندی زیبا و سالم می‌خواهید، از این برنامه غذایی پیروی کنید

اگر فرزندی زیبا و سالم می‌خواهید، از این برنامه غذایی پیروی کنید

زنان باردار برای داشتن یک کودک سالم و زیبا باید به صورت هفتگی برنامه غذایی خاصی داشته باشند.

اکثر مردم از اینکه یک رژیم غذایی سالم باید شامل چه مواردی باشد آگاه هستند، اما در دوران بارداری، نیاز‌های بدن تغییر می‌کند، یعنی به پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری احتیاج است. در واقع، در طول سه ماهه دوم و سوم، بدن ممکن است برای تامین نیاز‌های مادر و جنین روزانه به ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری اضافی نیاز داشته باشد. بعد از زایمان هم مادران در طی چند ماه اول شیردهی، روزانه تقریباً به همان مقدار کالری اضافی نیاز دارند.

با تجزیه و تحلیل بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری، می‌توان فهرستی از مواد غذایی را تهیه کرد که مادران باردار باید طی هفته‌ها از آن‌ها بخورند.

هفته‌های اولیه بارداری

در هفته‌های اولیه بارداری، آنچه مادر می‌خورد به عنوان ذخیره غذایی برای او و کودک استفاده می‌شود. بنابراین، بسیار مهم است که تمام مواد مغذی مناسب که مورد نیاز هستند در برنامه غذایی او قرار گیرد. غذا‌های سرشار از اسیدفولیک در این دوره مناسب هستند، زیرا در رشد اولیه ستون فقرات کمک می‌کنند. همچنین خوردن سبزی می‌تواند به تسکین بی حالی و خستگی صبحگاهی کمک کند، زیرا سبزی‌ها سرشار از منیزیم هستند. کلم بروکلی، تخم مرغ و حبوبات از جمله مواد غذایی هستند که لازم است در برنامه غذایی این دوران قرار بگیرند.

هفته چهارم تا سیزدهم بارداری

در حدود هفته ششم بارداری، گلبول‌های قرمز نوزاد شروع به شکل گیری می‌کند و قلب او شروع به پمپاژ خون می‌کند. در این بازه زمانی، مادر باید مواد غذایی غنی از آهن را برای کمک به این فرآیند‌ها مصرف کند. آهن موجود در مواد غذایی غیر گیاهی به راحتی جذب بدن می‌شود، اما مادر می‌تواند با نوشیدن آب میوه‌هایی مانند آب پرتقال که سرشار از ویتامین C هستند هم روند جذب آهن را سرعت ببخشد. وجود لبنیات، تخم مرغ، گوشت و غذا‌های دریایی برای این دوره از زندگی مادر و جنین مورد نیاز است.

با پایان سه ماهه اول، مغز کودک سریعتر از هر قسمت دیگر بدن شروع به رشد می‌کند. خوردن غذا‌های سرشار از اسید چرب امگا ۳ و DHA در این مرحله مواد مغذی موردنیاز برای کمک به این فرآیند را تأمین می‌کند.

هفته چهاردهم تا بیست و هشتم بارداری

این محدوده زمانی بسیار مهم است، زیرا کودک به سرعت در حال رشد است و به مواد مغذی زیادی احتیاج دارد. بتاکاروتن هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج و ساردین برای سلامت چشم و کلسیم شیر، ماست، توفو و پنیر برای رشد و تقویت استخوان ضروری هستند. همچنین شیر غنی شده با روی برای تولید، ترمیم و عملکرد DNA، گوشت قرمز، لوبیا، آجیل و غلات کامل هم مورد نیاز است.

هفته بیست و نهم تا چهلم بارداری

با نزدیک شدن به هفته‌های آخر بارداری، موارد زیادی وجود دارد که باید به رژیم غذایی مادر باردار اضافه شود. منابع ویتامین K برای کمک به لخته شدن خون یکی از این موارد است که در منابعی شامل اسفناج، کاهو، کلم بروکلی، گل کلم و کلم موجود است. شیر، پنیر، حبوبات، آووکادو، موز و تمشک، کلسیم و منیزیم مورد نیاز برای استخوان‌های قوی‌تر را تامین می‌کنند و سلنیوم که برای عملکرد سالم ریه موردنیاز است را در موادغذایی مانند آجیل، تخم مرغ و برنج قهوه‌ای می‌توان یافت.

پس از تولد

زنان در طی چند ماه اول شیردهی، روزانه به ۳۰۰ کالری اضافی نیاز دارند. مادران باید بدانند مراقبت صحیح تغذیه‌ای پس از زایمان بسیار مهم است. آنچه مادر بعد از تولد نوزادش مصرف می‌کند، از طریق شیر او، بر مواد مغذی کودک تأثیر می‌گذارد. دانه کنجد، بادام و آجیل‌ها منابع خوبی از مس هستند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

رشد چشم‌های کودک تا ۶ ماه پس از تولد ادامه می‌یابد و برای رشد آن بتاکاروتن لازم است، بنابراین خوردن مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن مانند هویج و سیب زمینی شیرین باعث می‌شود کودک بتواند از طریق شیر مادر از مزایای آن استفاده کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد