hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| تعطیل تا اطلاع ثانوی!

لرستان| تعطیل تا اطلاع ثانوی!

شرکت صدر فولاد لرستان در جنوب شهر خرم‌آباد روزگاری برای خودش اعتبار و قدرتی داشت و چند صد نفر در آن کار می‌کردند اما این روزها حال‌وروز خوشی ندارد و ضمن تعطیل شدن بخش تولید حدود 150 کارگر این کارخانه از کار بیکار شده‌اند. این کارخانه به مساحت 35 هکتار و سالانه 600 هزار تن فولاد تولید می‌کرد که قرار بود این میزان تولید 2.5 برابر شود اما نه‌تنها این امر محقق نشد بلکه این واحد تولیدی تعطیل شد و نیروی‌های کار آن نیز از کار بیکار شدند!


بسیاری بالا بودن سود تسهیلات بانکی را عامل مشکلات این کارخانه می‌دانند چنانکه به گفته مسئولان 50 میلیارد تسهیلاتی که این واحد صنعتی از بانک دریافت کرده امروز به حدود 130 میلیارد تومان رسیده است.

اما بااین‌وجود مسئولان معتقدند آنچه باعث شده شرکت صدر فولاد به این حال‌وروز گرفتار شود و کارگران آن بلاتکلیف باشند چیزی جز سوء مدیریت نیست.

درهرصورت مشکلات این شرکت باعث تعطیلی بخش تولید و در پی آن بیکار شدن حدود 150 کارگر مشغول در این واحد صنعتی شده و این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر مدیریت مناسبی بر کارخانه شرکت صدر فولاد وجود داشت امروز می‌توانست از رونق بسیار خوبی برخوردار باشد.

افزایش 2 برابری قیمت فولاد در یک سال گذشته و وجود بازار فروش مناسب برای محصولات تولیدی در این زمینه همگی حاکی از آن است که مشکل شرکت صدر فولاد به‌جز مدیریت نامناسب نبوده است.

درهرصورت کارخانه صدر فولاد هم کنون تعطیل بوده و حدود 150 کارگران حدود یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

با این شرایط این کارگران بارها برای دریافت حق‌وحقوق خود پیگیری کرده و چندین و چند بار در مقابل استانداری لرستان تجمع کرده‌اند تا شاید مسئولان استان راهی برای اعاده حق‌وحقوق آن‌ها پیدا کنند.

متأسفانه باوجود پیگیری‌های فراوان تاکنون اقدام مهمی در راستای پرداخت مطالبات کارگران نشده است اما گفته می‌شود مسئولان پیگیری‌هایی انجام داده‌اند تا بلکه حق‌وحقوق کارگران پرداخت شود.

مشکل خاصی برای تولید مجدد وجود ندارد

در همین زمینه معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید: مشکلات شرکت فولاد به دودسته تقسیم می‌شود؛ یکی مشکلات کارگری و مطالبات آن‌ها از کارخانه بوده و دیگری مربوط به تعطیل شدن تولیدات این واحد صنعتی است.

جلال مومیوند با تأکید بر اینکه برای احیاء تولید این کارخانه هیچ مانع و مشکل خاصی برای تولید مجدد ندارد می‌افزاید: ازآنجایی‌که سال گذشته شاهد افزایش تولید ۳۵ درصدی فولاد کشور بودیم و با توجه به شرایط بازار فروش تولیدات فولاد و همچنین افزایش قیمت آن، فولاد می‌تواند یکی از صنایع بسیار موفق در لرستان و کشور باشد. جلال مومیوند معتقد است آنچه باعث شده امروز شاهد تعطیل شدن شرکت صدر فولاد و عدم پرداخت مطالبات کارگران باشیم مدیریت ناصحیح در این واحد صنعتی است. به گفته وی این کارخانه طی سالیان گذشته ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک دریافت کرده که به دلیل عدم پرداخت به‌موقع اقساط امروز بدهی آن در بانک‌ها حدود ۱۳۰ میلیارد تومان است و این در حالی بوده که مطالبات مربوط به شرکت‌های خدمات‌رسان مانند برق، آب، گاز و همچنین تأمین اجتماعی نیز از سوی مالک کارخانه پرداخت‌نشده است. معاون سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان می‌گوید: کارگران شرکت صدر فولاد درمجموع سه و نیم میلیارد تومان طلب از کارخانه دارند که دو و نیم میلیارد تومان آن مربوط به خود کارگران شرکت فولاد در خرم‌آباد است. وی به آخرین اقدامات انجام‌شده در جهت پرداخت مطالبات کارگران این کارخانه اشاره‌کرده و می‌افزاید: هفته گذشته پس از حضور مالک کارخانه در این واحد صنعتی تعدادی از کارگران جهت دریافت مطالبات خود در محل تحصن کرده و خواستار دریافت حق‌وحقوق کامل خود در اسرع وقت شدند. وی ادامه می‌دهد در همین راستا با پیگیری‌های فراوان توانستیم ۲ میلیارد تومان سفته از مالک کارخانه بگیریم تا طی یک ماه آینده حقوق کارگران را پرداخت نماید و در غیر این صورت سفته‌ها به اجرا درآید.

آینده خوبی در انتظار صدر فولاد نیست

مومیوند معتقد است با توجه به شرایط مدیریتی که بر کارخانه شرکت صدر فولاد حاکم است آینده خیلی خوبی برای این واحد صنعتی متصور نیست و لذا می‌بایست فکر دیگری برای آن اندیشه کرد.

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان می‌گوید: با ادامه شرایط موجود بانک‌ جهت دریافت مطالبات خود اقدام به تملک این واحد صنعتی خواهد کرد و ما نیز در ادامه اقدامات لازم را در جهت احیا کارخانه و در صورت امکان واگذاری به فرد دارای اهلیت انجام خواهیم داد منتها این موضوع نیازمند طی روال قانونی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد