hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرکزی| بارندگی تهدیدی برای بازار شمس السلطنه

مرکزی| بارندگی تهدیدی برای بازار شمس السلطنه

بازار تاریخی نراق در دوره قاجار و در قرن ۱۳ هجری ساخته‌شده این بازار سرپوشیده اثر تاریخی ارزشمندی برای استان و کشور محسوب می‌شود و در ۲۲ آبان سال ۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش مهر، ابتدای سال جاری با بارش‌های سیل‌آسا، بازار شمس السلطنه نراق دچار آسیب شد اگرچه مقرر شد برای مرمت هر چه سریع‌تر این بازار در سال جاری کارهایی صورت پذیرد تا این بنا دچار تخریب بیشتر نشود، اما باگذشت هفت ماه از ابتدای سال و وارد شدن مجدد به فصل بارش، هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

لزوم همکاری میراث فرهنگی و اوقاف برای مرمت بازار نراق

فرماندار دلیجان در این رابطه اظهار داشت: نراق شهری باسابقه تاریخی است و بازار آن مهم‌ترین ساختار تاریخی باقیمانده از دوران رونق و شکوه نراق است که باید تلاش کنیم دچار تخریب بیشتر نشود. سیامک سلیمانی بیان کرد: در بارندگی‌های ابتدای امسال خساراتی به آثار تاریخی شهرستان دلیجان ازجمله بازار تاریخی شهر نراق وارد آمد. حال با توجه به ثبت این بازار در فهرست آثار ملی و به‌منظور در امان ماندن از فرسودگی و خطر تخریب، حفظ این ساختار تاریخی نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های احیا و مرمت است. او افزود: بر اساس صحبت‌های به‌عمل‌آمده با اداره کل میراث فرهنگی استان، قرار شد مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی برای مرمت این بازار اختصاص پیدا کند. ناگفته نماند که بازار نراق مربوط به اداره اوقاف شهرستان دلیجان است و باید همکاری لازم بین اداره کل میراث فرهنگی استان و این اداره برای مرمت این اثر تاریخی صورت پذیرد. فرماندار دلیجان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه‌های سرد و پربارش سال هستیم تا پیش از شروع بارندگی‌ها باید مرمت قسمت‌های تخریب‌شده بازار و کاروانسرای تاریخی نراق انجام شود، وگرنه این بنای تاریخی دچار خسارت‌های به‌مراتب سنگین‌تر خواهد شد.

 هیچ اعتباری برای مرمت بازار تاریخی نراق اختصاص نیافت

رئیس شورای اسلامی شهر نراق نیز در این رابطه اظهار داشت: دولت با توجه به بارندگی‌های ابتدای سال در خصوص خسارت واردشده به بازار نراق هیچ هزینه‌ای را تقبل نکرده است و اگر امسال هم این بارندگی‌ها ادامه پیدا کند، دیگر بافت تاریخی نخواهیم داشت. مهدی آعلی ادامه داد: با توجه به قدمت بالای بافت تاریخی بازار نراق، در بارندگی‌های نخست امسال میزان خسارت واردشده به این اثر تاریخی بیش از یک میلیارد تومان برآورد شده است. او عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان دو ماه پیش در این خصوص قول داده است که مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت بازار و کاروانسراهای آن اختصاص پیدا می‌کند و بلافاصله پیمانکار مشغول مرمت و بازسازی می‌شود، اما تا این لحظه هیچ اقدامی انجام‌نشده است. رئیس شورای اسلامی شهر نراق همچنین خاطرنشان کرد: از مسئولین استان مرکزی و شهرستان دلیجان انتظار می‌رود که نسبت به حل این مشکل هرچه سریع‌تر اقدام کنند، چراکه چنانچه تخریب گسترده‌ای در این بنای تاریخی رخ دهد، دیگر قابل جبران نخواهد بود.

 پیگیری برای تخصیص بودجه مرمت بازار نراق در دستور کار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی در این رابطه اظهار داشت: در پی سفر یک‌روزه دکتر مونسان، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور به استان مرکزی، او از بازار تاریخی شمس السلطنه نراق بازدید و مشکلات این اثر تاریخی را بررسی کرد. علیرضا ایزدی بیان کرد: شهر نراق از معدود شهرهایی است که از بافت تاریخی منحصربه‌فرد برخوردار است و در بخشی از بافت تاریخی بازار نراق مانند کاروانسرای نراق، فعالیت‌هایی در حال انجام است. ایزدی گفت: بر اساس توافق‌های به‌عمل‌آمده با اداره اوقاف شهرستان دلیجان درصدد هستیم با تأمین اعتبار برای مرمت قسمت‌های تخریب‌شده بازار تا پایانی سال مالی جاری اقدام کنیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: قرار است به‌زودی ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از اعتبارات وزارتخانه میراث فرهنگی برای مرمت اضطراری بازار نراق اختصاص پیدا کند تا در فصل بارش با مشکل مواجه نشویم. ایزدی گفت: اگر بخواهیم کل بازار تاریخی نراق را مرمت کنیم، به اعتباری بیش از سه میلیارد تومان نیاز است و درصدد هستیم با تغییر کاربری از این اثر تاریخی حفاظت کنیم. او افزود: برای حفظ بافت تاریخی نراق، تأمین اعتباراتی را از اداره کل پایگاه‌های تاریخی کشور در حال پیگیری هستیم و فرماندار دلیجان نیز قول‌هایی برای تأمین بخشی از مبالغ این حوزه اعلام کرده و بخشی را نیز به‌صورت مشارکتی با اوقاف انجام می‌دهیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: امیدواریم از محل بودجه‌های اضطراری مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای بافت‌های تاریخی استان تخصیص پیدا کند تا بتوانیم برای حفظ بافت تاریخی بازار نراق اقدام کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد