hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > همه چیز درباره جرم گوش

همه چیز درباره جرم گوش

در میان تمام موادی که در بدن ترشح می شوند، جرم گوش مرموزترین ماده است. در کانال گوش خارجی انسانها و سایر پستانداران ماده ای زرد رنگ و چرب ترشح می شود که سرومن نام دارد و به موم یا جرم گوش معروف است. این ماده با حرکات فک، هنگام جویدن به سمت بیرون هدایت می شود و همچنین رشد پوست در کانال گوش به شکلی است از تجمع این ماده در انتهای کانال جلوگیری می کند.
 
برای بعضی ها، موم گوش ماده ای آزاردهنده به نظر می رسد، اما موم گوش ماده ای شگفت انگیز است.
موم گوش به مرطوب کردن پوست در ناحیه ی گوش خارجی کمک می کند و بدون این ماده، پوست گوش دچار خشکی و خارش و التهاب شده و پوسته می زند و این امر باعث افزایش احتمال عفونت در گوش می شود.
این ماده یک مانع فیزیکی در گوش است و از ورود حشرات جلوگیری می کند و علاوه بر این با جذب آلودگی ها و گرد و خاک و میکرو ارگانیسم های موجود در هوا مانع ورودشان به گوش می شود.
 
موم گوش دارای خاصیت اسیدی است و مواد ضد باکتریایی دارد و مانع رشد باکتری ها در گوش می شود، مثلا این خاصیت به خوبی از گوش شناگر ها در برابر آلودگی های آب محافظت می کند.
 
موم گوش دارای خاصیت اسیدی است و مواد ضد باکتریایی دارد
 
رنگ موم گوش درباره سلامتی شما چه می گوید؟
رنگ تیره جرم گوش (قهوه ای یا سیاه) خبر از تجمع باکتری یا آلودگی در آن می دهد اما شاید هم مدت طولانی است که این ماده در گوش شما مانده است و خشک شده است. گوش بزرگسالان معمولا موم بیشتر و غلیظ تری تولید می کند.
رنگ قهوه ای روشن همراه با قسمت های قرمز ممکن است نشانه صدمه و خونریزی باشد.
 
اگر موم گوش در گوش تجمع پیدا کند چه کنیم؟
معمولا بدن تشخیص می دهد که چه مقدار از این ماده را تولید کند و تا زمانی که فک شما در حرکت باشد (مثلا با حرف زدن و جویدن) و رژیم غذایی نرمالی داشته باشید و به بهداشت فردی اهمیت بدهید، این چرخه به طور طبیعی و با نظم ادامه پیدا می کند و دچار اختلال نمی شود. اما نکته جالب اینکه عادت نادرست پاک کردن بیش از حد گوش، سیگنال هایی به غدد ترشح موم گوش می فرستد و باعث تولید هرچه بیشتر این ماده می شود که ممکن است در گوش تجمع پیدا کند.
استرس و ترس هم باعث افزایش سرعت تولید موم گوش می شوند، زیرا همان غددی که باعث عرق کردن می شوند، تولید موم گوش را هم بر عهده دارند.
 
رنگ تیره جرم گوش خبر از تجمع باکتری یا آلودگی در آن می دهد 
 
دلایل دیگر تولید زیاد موم گوش
افرادی که دارای موی زائد فراوان در گوش هستند
افراد مبتلا به عفونت های مزمن گوش 
اقرادی که دچار اختلالاتی در شکل فیزیکی کانال گوش هستند
افراد مسن یا مبتلا به ناراحتی های پوستی خاص و اختلالات یادگیری
 
حالا با داشتن این اطلاعات حتما برای پاک کردن گوش خود تردید می کنید...
اگر چه گوش ها دارای مکانیزم خودکار برای تمیز شدن هستند، اما تجمع بیش از حد جرم گوش ممکن است باعث کاهش شنوایی شود و اگر شما چنین حسی در گوش خود دارید و فکر می کنید عامل آن جرم گوش است، دو روش نادرست زیر را برای پاک کردن گوش اصلا توصیه نمی کنیم:
 
روش رایج برای پاک کردن گوش استفاده از گوش پاک کن است که ما استفاده از این روش را توصیه نمی کنیم. زیرا کانال گوش که در واقع مجرای تنگی است دارای بافت بسیار حساس و آسیب پذیری است و آسیب به این مجرا ممکن است باعث عفونت گوش شود.
از طرفی گوش پاک کن با حرکت در این مجرا باعث هدایت جرم گوش به داخل شده و تجمع و خشک شدن این ماده را به همراه دارد که با عوارضی نظیر کم شنوایی و عفونت گوش همراه است.
 
روش سوزاندن شمع هم که در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرده است، در واقع شایعه ای بیش نیست و هیچ متخصص و شواهد علمی استفاده از آن را موثر نمی داند و به علاوه، این کار خطرات جدی از جمله سوختگی گوش، انسداد مجرای گوش با مواد شمع، عفونت و حتی پارگی پرده ی گوش را به همراه دارد. 
 
زیر دوش آب گرم گوش های خود را ماساژ دهید
 
روش های امن و درستی که قابل استفاده هستند:
گوش های خود را با حوله یا پارچه ی خیس تمیز کنید
زیر دوش آب گرم گوش های خود را ماساژ دهید
اگر گوش های شما کاملا سالم هستند و در گوش خود هیچ مشکلی ندارید و پرده ی گوش شما سالم است، می توانید از کیت های پاک کننده ی گوش که بدون نسخه ی پزشک به فروش می رسند استفاده کنید.
 
هشدار: هر سال به یک متخصص مراجعه کنید تا گوش های شما را معاینه کند و هرگاه دچار درد ناگهانی در گوش شدید یا به طور ناگهانی شنوایی خود را از دست دادید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد