hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > با خواص شگفت انگیز شلغم آشنا شوید

با خواص شگفت انگیز شلغم آشنا شوید

شلغم یکی از سبزیجات کمتر شناخته شده در بازار است، البته که دارای تعداد فراوانی از مزایای بهداشتی است که چند مورد مرتبط با آن، شامل توانایی آن‌ها در بهبود سلامت استخوان، محافظت از قلب و پیشگیری از سرطان می‌شود. آن‌ها علاوه بر این موارد التهاب را کاهش می‌دهند و فرایند هضم را بهبود می‌بخشند.

همچنین مصرف شلغم سبب تنظیم سوخت و ساز بدن، بهبود گردش خون و افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. در این مطلب به طور مختصر، اما جامع و دقیق به بررسی خواص این ماده غذایی پر خاصیت خواهیم پرداخت.

ریشه این سبزی سفید رنگ است که هم برای انسان و هم به منظور خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی با نام علمی Brassica rapa شناخته می‌شود، به طور معمول در مناطق معتدل در سراسر جهان رشد می‌کند و برای استفاده از ارزش غذایی و طعم و مزه ریشه آن‌ها کشت می‌شود.
 
شلغم سبز در بعضی از نقاط جهان به عنوان یک سبزی کرفسی مصرف می‌شوند و تفاوت اندکی بین مشخصات مواد مغذی برگ و ریشه وجود دارد. این برگ‌ها مانند سبزی خردل اغلب تلخ هستند و باید آب پز شده باشند. همچنین شلغم بیش از دو هزار سال است به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از افراد شناخته مورد استفاده قرار گرفته است. کشور‌هایی مانند برزیل، انگلستان و ژاپن تا به ایران، ایالات متحده و نروژ در طول سالیان متمادی از شغلم در غذا‌های سنتی خود استفاده می‌کنن

خواص غذایی شلغم

ریشه‌های شلغم نه تنها در اضافه کردن یک عنصر دل چسب از نظر طعم برای وعده‌های غذایی و پختن غذا‌ها فوق العاده هستند بلکه این سبزی‌های ریشه‌ای دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی و مواد معدنی مهمی هستند که بدن برای عملکرد مناسب نیازمند آن است. این سبزی سرشار از کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است. در میان این ویتامین ها، آن‌ها حاوی ویتامین C، فولات و نیاسین هستند. این سبزی‌ها حاوی فیبر بالا و همچنین کالری کمی می‌باشند و از نظر قیمت نیز نسبتا ارزان هستند و انتخاب منطقی برای گنجاندن در هر رژیم غذایی سالم می‌باشند.

این ماده غذایی دارای مزایا و خواص گوناگونی است که عبارتند از:

۱. تقویت سلامت قلب
این ماده غذایی دارای میزان بالایی از مواد مغذی ضروری است که بدن هر فردی برای داشتن عملکرد مناسبی به آن‌ها نیاز دارد، از جمله پتاسیم و فیبر بالا. پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور عمل می‌کند و سبب کاهش فشار خون عروق خونی و شریان‌های خون می‌شود. این امر می‌تواند از پیشرفت آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) و همچنین حملات قلبی و سکته مغزی در فرد مصرف کننده پیشگیری کند. از طرفی دیگر، فیبر غذایی برای جمع آوری کلسترول اضافی از قلب است و برای پاک کردن آن از جریان بدن بسیار مفید است.

۲. کمک به فرایند هضم
اکثر افراد از این امر آگاه هستند که فیبر رژیمی برای داشتن فرایند گوارشی مطلوب بسیار مهم است. این می‌تواند به درمان علائم یبوست، اسهال، گرفتگی و نفخ و همچنین مشکلات معده که برخی مواقع در فرد ایجاد می‌شود، کمک کند؛ بنابراین فیبر موجود در این سبزی می‌تواند به افزایش حجم مدفوع کمک کند و آن را از طریق روده حرکت دهد، در حالی که از آن مواد مغذی بیشتری جذب می‌کند تا ما از آن در بدن خود استفاده کنیم.

۳. بهبود گردش خون
میزان قابل توجهی از آهن موجود در این ماده غذایی سبب می‌شود آن‌ها را به عنوان یک منبع خوب آهن در نظر بگیرند، در صورتی که از کمبود سلول‌های خونی یا آنمی رنج می‌برید استفاده از شلغم برای رفع این مشکل مفید است. آهن در شکل گیری RBC بدن مورد نیاز است که برای حمل اکسیژن، تعمیر و اجرای درست کار کرد سیستم‌های عضو بدن مورد نیاز بدن است؛ در نتیجه، آهن بیشتر به معنی کارکرد بهتر برای هر اندام بدن است


۴. تقویت سیستم ایمنی
ویتامین C. و اسید اسکوربیک که در مقادیر زیادی در این ماده غذایی وجود دارد، تقویت کننده‌های فوق العاده‌ای برای سیستم ایمنی بدن ما هستند. ویتامین C. می‌تواند تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌ها را افزایش دهد، علاوه بر این عمل به عنوان آنتی اکسیدان و کاهنده نگرانی‌های ما در مورد موارد تهدید کننده مزمن سلامت مانند بیماری‌های سرطان و قلب تاثیر گذار است.

۵. تقویت استحکام استخوان‌ها
کلسیم موجود در این ماده غذایی می‌تواند در رشد و ترمیم استخوان‌ها به بدن فرد کمک کند. این امر در افزایش تراکم معدنی استخوان ضروری است، به ویژه زمانی که فرد رشد می‌کند و یا در معرض ابتلای به آرتریتو پوکی استخوان قرار می‌گیرد. در صورتی که قصد دارید برخی ویژگی‌ها مانند قدرت و استقامت را به استخوان‌های خود اضافه کنید، غذا‌های غنی از کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۶. پیشگیری از سرطان
گذشته از ویتامین C، شلغم حاوی سطوح قابل توجهی از ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن است که همه آن‌ها به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را قبل از اینکه بتوانند جهش‌های سلولی بیشتری ایجاد کنند یا در ادامه سبب بروز سرطان شوند را خنثی می‌کنند. آنتی اکسیدان‌هایی که در این سبزی‌ها یافت می‌شوند، در طولانی مدت سبب جلوگیری از ابتلای به بیماری‌های مزمن می‌شوند و همیشه باید به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی فرد قرار داشته باشند.

۷. کاهش التهاب‌ها
این سبزی‌ها حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین K. هستند که برای بدن مفید هستند و در صورتی که از مشکلات ناشی از التهاب رنج می‌برید می‌توانند برای غلبه بر آن‌ها بسیار مفید باشند. این چرب ی‌های "خوب" ممکن است سبب کاهش التهاب، تعادل کلسترول و افزایش کلی سلامتی بدن شوند. در نتیجه این برگ‌ها را بجوشانید و از مزایای مصرف آن استفاده کنید، به خصوص اگر از نقرس، آرتریت یا درد مزمن رنج می‌برید.

۸. تقویت متابولیسم
خانواده ویتامین‌های B. از دسته ویتامین‌هایی است که اغلب مواقع نادیده گرفته می‌شوند، اما بدون آن ها، کنترل کارکرد هورمونی و فرایند‌های آنزیمی بسیار دشوار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که تمامی عملکرد‌های بدن به خطر بیافتند. شلغم دوز سالم ویتامین B. را به بدن می‌رساند و به فرد این اطمینان را می‌دهند که تمام سیستم‌های بدن ما به درستی عمل می‌کنند و سطح هورمون بدن در حالت پایدار قرار دارد.
 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد