hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حق‌آبه‌ای که برای احیای گاوخونی کافی نیست؛ محیط زیست کجاست؟

حق‌آبه‌ای که برای احیای گاوخونی کافی نیست؛ محیط زیست کجاست؟

حق‌ابه رها شده برای تالاب گاوخونی، برای دومین بار در امسال، بستر خشک این تالاب را مرطوب کرد.

فروردین‌ماه امسال بود که بارش‌های مطلوب بهاری پس از سال‌ها بستر خشکیده تالاب گاوخونی را سیراب کرد. هشتم فروردین ماه امسال و پس از گذشت حدود 14 سال از خشکی تالاب، باران‌های سیل آسای بهاری از زاینده‌رود تا گاوخونی جاری شد تا بخشی از این تالاب پس از گذشت بیش از یک دهه رنگ آب را به خود ببیند.

بارش‌ها و رسیدن حجم آب ذخیره در سد زاینده‌رود به میزان مطلوب سبب شد تا علاوه بر بهمن ماه سال گذشته، از نوروز 98 تا همین چند روز پیش نیز آب در زاینده‌رود برای کشت کشاورزان و جریان زندگی‌بخش رودخانه در مسیر، جاری بماند. اما از همان زمان نیز مسئولان امر اعلام می‌کردند که زندگی تالاب گاوخونی به آب‌های جریان یافته فعلی بند نیست و آنچه که می‌تواند تالاب را احیا کند تامین حقابه و جاری شدن سیل آسای آب است.

اردیبهشت امسال عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفری که به اصفهان داشت از وضعیت تالاب گاوخونی نیز بازدید کرد.

وی  درباره احیای تالاب گاوخونی و وضعیت رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: متأسفانه با توجه به اینکه رودخانه زاینده‌رود از وسط شهر اصفهان عبور می‌کند و پس از آن هم از وسط زمین‌های کشاورزی عبور می‌کند آبی هم جاری شود به گاوخونی نمی‌رسد.

وی افزود: با وزارت نیرو برای آب تالاب گاوخونی هماهنگ شده تا به‌صورت سیلابی در زمان فصل غیرکشت یعنی در بهمن و اسفندماه تأمین و رهاسازی شود تا به گاوخونی برسد، اما اگر همین‌گونه به‌تدریج سد را باز کنند هیچ‌گاه آب به گاوخونی نمی‌رسد و این آب برداشت می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مصرف آب زاینده‌رود هم به‌قدری بالا رفته که زاینده‌رود دیگر زاینده نیست و یک‌بارمصرف است، آبی وارد زاینده‌رود نمی‌شود که به تالاب گاوخونی برسد، احیای تالاب جزء سیاست‌های نخست ماست و پس از آب شرب بالاترین سیاست آبی کشور آب‌های زیست‌محیطی است.

حالا با گذشت 5 ماه، سرانجام بخشی از وعده‌ای که برای احیای تالاب گاوخونی داده شده بود محقق گشت و آب برای دومین بار در سال جاری به تالاب گاوخونی رسیده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره رسیدن جریان آب به تالاب گاوخونی گفت: توزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین متوقف شده است.

حسن ساسانی گفت: از 10 مهرماه از سد رودشتین 3 میلیون متر مکعب آب روانه تالاب گاوخونی شده و آبی که از این سد خارج می‌شود اکنون نزدیک به 11 متر مکعب بر ثانیه است.

به گزارش تسنیم، تالاب گاوخونی در 30کیلومتری شهرستان ورزنه و 140کیلومتری اصفهان است که بخش بزرگی از آن در اصفهان و مابقی در استان یزد قرار دارد. براساس آنچه که مسئولان می‌گویند حقابه تالاب گاوخونی 176 میلیون مترمکعب در سال است. بنابراین میزان آب رهاسازی شده برای احیای تالاب کافی نیست اما می‌تواند مدتی بستر خشکیده تالاب را مرطوب سازد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد