hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > صعود برترین گلزنان ملی

صعود برترین گلزنان ملی

تیم ملی پنجشنبه گذشته در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیا 2023 در حالی که حدود 4 هزار خانم را به عنوان تماشاگران ویژه همراه و مشوق خود می‌دید، مقابل کامبوج قرار گرفت و حریف جنوب شرق آسیای خود را با نتیجه غیرمنتظره 14-0 شکست داد تا روزی ویژه برای علاقه‌مندان به فوتبال ایران رقم بخورد.
شاگردان ویلموتس در این دیدار عملکرد درخشانی داشتند و رکوردها و آمارهایی به واسطه همین درخشش به ثبت رسید که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.
دومین هت تریک سردار آزمون
این مهاجم 24 ساله که 57 دقیقه در ترکیب ایران بود و بعد هم به دلیل آسیب دیدگی جای خود را به مسعود شجاعی داد، 3 گل به ثمر رساند تا به این ترتیب دومین هت تریک ملی خود را تجربه کند. او پیش از این در بازی دوستانه برابر مقدونیه در سال 2016 هت تریک کرده بود. سردار تعداد گل‌های ملی‌اش را در چهل و هشتمین بازی به عدد 32 رساند و همچنان در رده پنجم برترین گلزنان تاریخ تیم ملی و پایین‌تر از علی کریمی قرار دارد که در 127 بازی ملی، 38 گل زده است. نکته دیگر اینکه سردار در سومین مسابقه متوالی موفق به گلزنی شد. او در بازی با بنفیکا در لیگ قهرمانان اروپا و همچنین بازی با اورال در لیگ روسیه برای زنیت گل زده بود و در این بازی هم 3 گل زد تا 5 گل در این 3 بازی زده باشد. گفتنی است، مهدی طارمی هم که در بازی با هنگ‌کنگ به دلیل مصدومیت غایب بود، در این بازی 2 گل زد. او در چهل و سومین بازی ملی‌اش 21 گله شد و بالاتر از زنده یاد غلامحسین مظلومی در رده هفتم گلزنان برتر ملی قرار گرفت.
انصاری فرد در جمع پوکری‌ها
کریم انصاری فرد یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی در این مسابقه بود که درخشش ویژه‌ای داشت و با زدن 4 گل به اصطلاح «پوکر» کرد. او تعداد گل‌های ملی‌اش را در هشتادمین بازی به عدد 24 رساند و در رده ششم برترین گلزنان تاریخ تیم ملی قرار گرفت. ضمن اینکه او حالا با ۵ گل زده به همراه یانگ ژو و علی مبخوت در صدر جدول گلزنان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در منطقه آسیا قرار دارد. انصاری فرد با زدن این 4 گل، طلسم 13 ساله پوکر نکردن بازیکنان ایران را شکست. آخرین بار علی دایی در بازی با لائوس (2006) موفق به زدن 4 گل شده بود. شهریار در سال 1996 برابر تیم‌های‌های نپال و کره جنوبی هم پوکر کرده بود. ضمن اینکه بهتاش فریبا (1980) در بازی با بنگلادش و ناصر محمدخانی (1984) در بازی با بنگلادش، علی اصغر مدیرروستا (1993) در بازی با تایوان و علی کریمی (2000) در بازی با گوام، موفق به پوکر شده بودند. گفتنی است دایی در بازی با سریلانکا (1996) 5 گل و کریم باقری در بازی با گوام (2000) 6 گل و در بازی با مالدیو (1997) 7 گل به ثمر رسانده‌اند که بیشترین تعداد گل یک بازیکن ایرانی در جریان یک مسابقه محسوب می‌شود.
سومین مهار پنالتی بیرو، رکورد فوق‌العاده شجاعی
دقایق ابتدایی نیمه دوم بازی با کامبوج با یک اتفاق ویژه همراه شد. کامبوج روی یک حمله و خطای بیرانوند صاحب ضربه پنالتی شد ولی شماره یک تیم ملی ضربه حریف را دفع کرد تا به دروازه‌بانی تبدیل شود که 3 پنالتی در جریان بازی‌های ملی‌اش مهار کرده است. او پیش از این برابر پرتغال در جام جهانی 2018 روسیه و بازی با عمان در جام ملت‌های آسیا 2019 امارات موفق به مهار پنالتی شده بود. مسعود شجاعی که در نیمه دوم به میدان آمد، هشتاد و پنجمین بازی ملی‌اش را تجربه کرد. کاپیتان محبوب این روزهای تیم ملی، برای پنجمین دوره، حضور در بازی‌های مقدماتی جام جهانی را پشت سر می‌گذارد. او که از سال 2004 تاکنون پیراهن تیم ملی را می‌پوشد، به رکوردی فوق‌العاده دست پیدا کرده است.
فراتر از انتظار در اولین بازی ملی
یکی دیگر از اتفاقات این بازی، گلزنی محمد محبی بود. این بازیکن جوان و 21 ساله سپاهان که اولین بازی ملی‌اش را تجربه می‌کرد، 2 گل برای ایران را زد تا روزی رؤیایی برایش رقم بخورد. محبی در بازی قبل خود در ورزشگاه آزادی هم گل دوم سپاهان را به پرسپولیس زده بود تا 3 گل در 2 بازی متوالی در آزادی زده باشد. از سویی، مهرداد محمدی هم که دقیقه 73 به جای محبی به زمین آمد، دقیقه 85 گل سیزدهم ایران را زد تا او هم در اولین بازی ملی خود موفق به گلزنی شده باشد. پیش از این دو بازیکن اللهیار صیادمنش هم در بازی دوستانه با سوریه توانست در اولین بازی خود گلزنی کند تا پدیده‌های مارک ویلموتس موفق ظاهر شوند.
بهترین برد پس از 19 سال
این برد تیم ملی پس از پیروزی 19-0 مقابل گوام و 17-0 مقابل مالدیو، سومین پیروزی پر گل ایران محسوب می‌شود و البته سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال کامبوج. آخرین شکست ایران به 6 سال و 10 ماه و 25 روز قبل بازمی‌گردد. جایی که شاگردان کارلوس کی‌روش مغلوب ازبکستان شدند. ضمن اینکه ایران 19 سال پس از پیروزی 19-0 برابر گوام، موفق شد دوباره یک برد پرگل را رقم بزند. ایران از سال 79 به بعد، موفق به این کار نشده بود و بهترین پیروزی‌اش، برد 8-1 مقابل گینه بود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد